-
Innehålls Antal
142 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm bar190
-
Placering
Örlogskapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Ja det låter som ett riktigt bra förslag, kollade hans hemsida och han verkar definitivt som ett bra alternativ. Tack!
-
Letar ny båt och har nyligen kikat på en Sea Ray från slutet av 90. När jag klev på rufftaket bågnar det, inte alls bra bärighet. Jag gissar murket distansmaterial, säljaren säger att det ska vara så mjukt så man kan ligga bekvämt, ja det kunde jag förstås inte ta på allvar. Jag tror ju att man får svårt att hitta denna typ av båt/ålder utan att den har just problem med murken struktur, men tänker att om jag hittar rätt objekt så blir det att ta in en besiktningsman som är duktig på detta. Är det någon som har bra tips på duktig besiktningsman i 08-området som kan detta med amerikanska äldre objekt?
-
Jo, jag är fn utan båt och siktar på att skaffa nästa inom en inte allt för avläsgen framtid. Hade tänkt mig en Amerikansk DC runt 24-26fot, med budget runt 250k, så det är ju en äldre båt vi pratar om. Blev lite nyfiken på Sea Ray 280 Sun Sport då jag gillar att de har ett bra utrymme utan att för den skull bli lika "klumpiga" som tex Sundancer. Nåja, allt detta är ju tycker och smak.. Jag finner just nu två objekt ute på blocket som kan tjäna som exempel: http://www.blocket.se/stockholm/Sea_Ray_280_Sun_Sport_55917555.htm?ca=11&w=3&last=1 http://www.blocket.se/skaraborg/1999_Sea_Ray_280_Sun_Sport_SS_58484676.htm?ca=11&w=3 Det jag är skeptisk till är ju huruvida de årsmodeller jag har budget för (mitten 90-tal tror jag) har de klassiska felen med fukt i skrovet/akterspegel, det är väl trästringers med skum i dessa, och säg den akterspegel som inte släpper in fukt.. Ja jag har ju väldigt bittra erfarenheter från mini förra Amerikanska DC där det visade sig att hela konstruktionen var genomrutten så jag fick ägna ett halvår åt att byta och bygga om. Det gör jag inte gärna om, speciellt inte på en större båt. Den andra grejen som gör mig lite mörkrädd med dessa modeller är dubbla sjövattenkylda motorer.. Jag har egentligen inget emot dubbla, helst 350 då.. Men just att jag aldrig sett sötvattenskylning på dessa gör mig skeptisk. Vore väl ekonomiskt riskabelt att stå med två V8:or som rostar sönder förr eller senare inifrån... I övrigt, gillar jag verkligen båttypen. Någon som har några tankar kring detta? Är det helt fel att köpa en dylik båt, med tanke på de aspekter jar nämner? Ja jag känner nog så, men..
-
Hoj! Tack för alla svar.. hmmm.. Nåja, det visar sig att det är inte hål i kolven, dock syns ett par fina repor (se bild) Borra och byta foder är visst en aning dyrt och besvärligt, frågan är ju om man kan nöja sig med nya lager och nya kolvringar, hona om cylindern i fråga och låta repan vara bara. Vore det vansinne att bara borra om en cylinder? Antar att det blir obalans då, med överdimension på kolv osv?? Alla tips mottages!
-
Hej! Farsan har en Johnson 60 VRO (90-tal) som gått lite illa, vid närmare underökning visar det att kompet på ena cylindern var noll.. Efter en liten titt så visar det sig vara hål i ena kolven, jag har ännu inte fått lägga vantarna på den själv men enligt uppgift är det även rester av en kolvring som skvalpat runt i cylindern, så jag kan bara ana hur repig den är... Med största sannolikhet har den gått utan ordentlig smörjning. Har dock inte nypt utan snurrar och startar lätt. Det får bli ett vinterprojekt.. Vore mycket värdefullt med lite tips från någon som gett sig i kast med något liknande. Ny kolv blir det förståss, antar att det är lika bra att byta alla kolvringar, vev och ramlager med när man ändå tar isär eländet... Den är redan ombyggd till oljeblandad (dvs VRO-pumpen eliminerad) så jag antar att smörjproblemet är ur världen. Det jag känner mig mest osäker på är nog: 1. Är det lösa cylinderfoder på dessa modeller? Vet att det är det på de större motorerna.. Detta är väl den stora utmaningen... behöver man borra om, hona, sätta in kolvar med överdimenstion mm? 2. Vem säljer Johnson reservdelar av detta slag till bästa kurs? 3. Var finner jag verkstadshandbok för denna modell, och beskriver den även cylinderrenovering? Nåja, jag har gjort motsvarande på bilmotorer tidigare så det ska väl inte vara helt omöjligt, men alla tips är mycket välkomna!!!
-
Tack gossar... Jo sträckan borde vad jag föstår vara rätt fin, inte minst upp mot Pite-Luleå, Skellefteå-området är väl inte fullt så vackert har jag för mig. Synd bara att det är så länge kvar till sommaren, men det är ju rätt kul att planera med. Koljan, jag är nog bra mycket fegare än dig vad gäller väder och vågor.. Båten sålde jag i Stockholm så jag tvivlar på att den letat sig upp till norr. Ha en fin nyår nu! Senast ändrad av bar190 | 30 december 2007 | 21:38
-
Tackar Koljan! Hör gärna av mig då det börjar närma sig, ska leta fram sjökorten, vore jättefint med tips på sträckning mellan Pitå-Luleå. Båten på bilden är 6,7m (22fot) desvärre sålde jag den i somras, farsan köpte sig en Ryds eller nåt i den stilen med utombordare. Jämfört med min gamla 22-fotare så känns den som en liten vante i vågdalarna, därav mina funderingar, så skiljer det närmare 800kg & 1,7 meter mellan båtarna och det känns verkligen.
-
Halloj! Länge sedan man var inne här, men nu börjar det vara dags att planera sommarens strapatser... Jo, fick förslaget av farsan att åka med hans 5 meters DC sträckan Skellefteå -> Luleå kommande sommar. Min första tanke är att visst saknas det en meter eller två på båten? Är det en vettig grej att ge sig in på att åka den sträckan i en så liten båt? Vore kul att höra synpunkter från någon mer rutinerad sjöbuse än mig.
-
Välkommen in i båtlivet... Du verkar ha haft extremt otur, hoppas det löser sig!
-
Tackar!!!! Ska kolla det de närmaste dagarna...
-
Sedär.... Tack för svaret... någon som vet var tempgivaren sitter och hur man kopplar ur den för att se om detta är felet??? Om jag har fattat rätt att en konstant ihållande signal betyder överhettning så tyder det ju som sagt på tempgivaren, motorn kan ju rimligen inte vara överhettad när man precis slår på tändningen..
-
Men hallå.. någon måste väl rimligen veta vad larmet betyder???
-
Bara man inte trimmar ut så att kylvattenintaget kommer ovan vattenytan så ska det ju inte vara någon fara. Å andra sidan ska ju trimgivarna i drevet hindra att detta kan ske.
-
Sålde min egen båt i veckan... suck... Tur att farsan har en båt som man kan ägna sig åt nu... På farsans båt sitter en Johnson 60 VRO från tidigt 90-tal, 3 cyl. Denna har som bekant separat oljetank och olje/bensinpump som blandar olja och bensin. Det visar sig att han har lite problem... När man vrider på tändningen tjuter larmet konstant... Sedan när motorn går igång tystnar det efter ett tag, men piper lite stötvis en stund efter att motorn gått igång.. Om jag har fattat saken rätt skall larmet fungera enligt: Då man slår igång tändningen skall den ge ifrån sig en tonstöt (dvs inte som nu tjuta hela tiden) Om det är låg nivå i oljetanken ska den pipa till ca: var 20:de sekund Om oljetrycket är lågt ska den pipa ca: varannan sekund och slutligen om motorn är överhettad skall den pipa kontinuerligt... Min fråga blir väl då i första hand.. Stämmer det jag tror om larmets funktioner? Vad är då orsaken till att det tjuter konstant redan då tändningen slås på, och dessutom en bra stund efter att motorn startat??? Om jag har rätt skulle ju detta tyda på överhettning, och det kan ju knappast vara fallet då man just startat motorn... Senast ändrad av bar190 | 08 juli 2007 | 22:20
-
Flipper_510_HT skrev: Har min uppe allt som oftast, men vid badstranden försöker jag hålla den nere, för att det inte ska bli pinsamt. ___________________________________ Förlåt nu tror jag att det var båtmotorer de pratade om ;-) Senast ändrad av bar190 | 30 maj 2007 | 07:56