Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025

Mangan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Mangan

  • Placering
    Landkrabba
  1. Utombordarversionen är ytterst rymlig då sittbrunnsutrymmet utnyttjas hela vägen bak till akterspegeln då ju motorn är monterad på bracket. Utombordarversionen upplevs alltså rymligare än inombordarversionen som har en hög stor låda i aktern som stjäl utrymme (funkar i o f s bra som solbädd). Vill man åka billigt väljer man en som gör max 45 knop så kvalar man in i svenska sjös låga försäkringspremies villkor för båtar mellan 18-45 knop (om nautisk kompetens & medl.skap i båtklubb). Till fördelarna med min 24dc räknar jag: 26 gr bottenvinkel i aktern = mjuk gång i krävande sjö, när sjön växer hög trimmar man upp motorn och fäller ner trimplanen så mosar den sig igenom det mesta utan slag. Båtens förhållandevis låga vikt gör att den är trailerbar med b-körkort och drar, trots det vassa skrovet, inte så mycket bränsle. Båten har en knappt märkbar planingströskel och kan ligga i stadigt fartläge även i låga knop. Skrov och inredning sitter ihop mycket bra, dock utan superfinish. Förkabinen har två kojer; 195 cm vuxendubbelkoj samt 175 cm barndubbelkoj längst fram med lägre takhöjd (man måste nog upp i midkabinutförande för att hitta dubbla kojplatsutrymmen under tak i denna storleksklass). Att tänka på: Trimplan är nödvändigt för att få optimalt gångläge. Skarndäcken räcker till men är relativt smala, finns det några handtag på vägen, helst på aktre kapellet också, så går man dock säkert hela vägen även uppcabbat. En del har bultade metall-lister utanför skarndäcken som breddar ytterligare någon halvdecimeter. Förluckan fungerar bra till att lasta barn och packning igenom. Som med alla båtar som har ett antal år bakom sig kan man få räkna med en översyn om det inte är så att båten i fråga är löpande underhållen. Det finns ju även nya 24 dc:s att beställa från Smugglerbåtar ab. Vad får du för nyare och modernare dc i samma prisklass? Till exempel en liten nordisk sexmeters-dc eller en amerikansk dc med ungefär samma mått som smugglern. Alla har sina egna uppfattningar om vad som är bra och dåligt. Dessutom kan en del säkert tycka att Smuggler 24:an med inombordare är att föredra pga andra värderingar och uppfattningar. Det finns även en variant av 24:an med inombordare monterad i utanpåliggande kassett. Lycka till med båtköp om det inte redan blivit av //Mangan
  2. Mangan

    FLIPPER 630 HT

    Båten har bra utrymme för att vara en traditionell HT. Ang sjöegenskaperna så har jag provat den senare versionen efter-98 som enl uppgift skulle fått ett vassare skrov. Det jag kunde konstatera var att den spårade mycket när det gick sjö (följde med vågorna som en rodeohäst), trots upptrimmad motor. Jag kanske körde ett måndagsexemplar. Flippers 666:a kändes mer stabil, men då har den ju inombordsmotor med lägre tyngdpunkt samt är tyngre. Eftersom båten fortfarande produceras är det lite konstigt att dom inte lagt kraft på att försöka få till en ingång fram som på t.ex Yamarins 59 (5930) ht, så man slipper balansera på skarndäcken. //M
  3. Hej! Jag är nästan hundra på att jag har kopplingsschemat i original. -Ska se efter i båten nu i helgen och återkommer i så fall med ett inscannat schema om jag hittar det. Mvh Mangan.
×
×
  • Skapa nytt...