nimbra
Medlemmar-
Innehålls Antal
14 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm nimbra
-
Placering
Kadett
-
Idag kostar euron 8,80 kr på valutabörsen om den kursen håller i sig så är det slut med båttillverkningen i Sverige.
-
Jag fick rätt, kanske missade jag på konken och det beror nog på att holländaren var bra på att lura både banker och leverantörer på pengar. Och ja, jag har också jobbat åt Najad.
-
Detta kommer naturligtvis inte att gå, kanske blir det några år innan den nye ägaren tröttnar på att vräka ut pengar.
-
Nu var det ju trist att du redan sågat, jag hade borrat hål och injicerat vinylester.
-
Sanningen är produktionen är gammalmodig och ineffektiv, man kan inte tillverka plasten på ett ställe och sedan köra på lastbil flera mil till slutmontering. Sanningen är att designen är obsolet, hur många nya modeller har egentligen NW, ja det är väl inte nån, ombyggda 80-tals modeller, förläng lite här bredda lite där, höj lite, sätt dit en badbrygga, det finns ingen längre som går på den grejen.
-
Jag vet inte om jag skall tolka segelbos inlägg som om han tror att malö lackar sin inredning 8 gånger, för så är det absolut inte. För övrigt har det i dag meddelats att även Najads dotterbolag i Åmål kommer att försättas i konkurrs. Senast ändrad av nimbra | 11 augusti 2011 | 22:08
-
På Taiwan har dom tillverkat båtar av typ Grand Banks i 30 år och ser ni några sådana i svenska vatten så är dom tillverkade i Asien.
-
Åtta lager lack har nämnts, det skulle vara roligt att veta vilket varv som lackar 8 gånger, inte är det Najad det är då ett som är helt säkert. När det gäller Najadvarvet så kommer inte det varumärket att försvinna, varumärket och formar ligger säkert i ett eget bolag som inte alls berörs av den här konkursen och jag skulle inte bli förvånad om just det bolaget som innehar varumärket går mycket bra. Fastigheterna i Henån ägs om jag inte är helt fel ute av två fastighetsbolag som jag antar inte har nått fel på likviditeten. Vi har inte sett det sista av Najad.
-
När det gäller priset på en Najad 570 så är nog det förhandlingsbart, några 16 mille får dom inte om dom lyckas sälja nån. Problemet för orustvarven är att dom sitter fast i föråldrad produktionsteknik, Malö har inte heller sålt en enda båt inför hösten.
-
Mig veterligt så har Najadvarvet inte ännu betalat för Maxi och jag tror inte det blir nått med det heller, konkurs innan sommaren är mitt tips.
-
Jag vill absolut avråda från detta äventyr, köp en fungerande båt istället.
-
Jag är en snäll och ärlig båtbyggare, bry dig inte om detta projekt, köp en båt i stället. /nimbra
-
Detta är inget stort problem, kör ur skadorna med en Dremel och spackla i med gelcoatspackel eller vaxa över skadorna rejält, så får du inget problem med detta. /nimbra