-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Anastidis
-
Placering
Kadett
-
Jag har nu sålt min Storebro 34 efter två somrar. Jag har tyvärr märkt en del brister. Det största problemet är naturligtvis vatten. Det kommer in vatten fantamej överallt. Först har man ca 25 meter skarv mellan plastskrov och trädäck vojne vojne. Sedan har båten 12 gigantiska fönster som kan läcka. Antingen köper man en gammal (som min) med tätmassa som håller rutan på plats men inte håller tätt eller så köper man en nyare med aluramar och då heslt inte västkustkörda för då har nog de ärgat bort också. Teakdäcket är naturligtvis en jättekälla till fukt och fel. Elsystemet bygger på pyttekablar, glassäkringar och reläer. De funkar när de vill. Min båt hade 2 st TMD40 - bra motorer men törstiga och det blir väldigt trångt att meka med de. På de 30-40 år som båtarna levt kan de blivit utsatta för väldigt mycket. Så kolla allt mycket noga. Mitt exemplar hade nog gått sönder rejält undervid mer än ett tillfälle. Han som köpte den av mig fick ut 20 liter vatten ur kölen - det är inte bra.... Förstyvningarna i botten på båten är som jag förstår det inplastat trä och med den mångd vatten som ofta stått där så är de ett riskmoment. Jag tror dock mina var rätt ok men eftersom vattnet i kölsvinet rinne igenom balken finns ju risken att det rinner in. En stor fördel är om kapellet täcker hela akterruffen. Annars är det en helt underbar båt men stora utrymmen och ofta humant prissatt.
-
Det enda jag vet är att blästa ALDRIG en motor. ofrånkomligt letar sig något litet sankorn in där man inte vill ha det. Nålhammare?
-
Hej, om man får återföra tråden till varför Storebro 34 varierar så i pris. Jag har själv i år sålt min och det tog tid och belv ingen bra affär för mig. Så varför var min båt billig? Svagheter i konstruktionen är först och främst de öppningsbara fönstren. Har de Läckt under ett par år får det stora problem med inredningen som följd. De båtarna ska ha aluminiumram. Nästa problem är däcket naturligtvis och skarven mellan plast och trä. Kolla ändarna på däcksbalkarna - de ger en fingervisning om skicket. Min båt var helt ombyggd bak - inte för det minskade läckaget helt men ändå... Kommer det in vatten har vattnet väldigt svårt att nå lägsta punkt. Har införskaffade en våtdammsugare - en av min bästa investeringar. Min båt hade två st TMD40 från -83. Usch och fy. Elsystemet består at ett mycket stort antal reläer - efter 28 år i fuktig miljö är det sisådär med funktionen. Tankarna för diesel och septik är i aluminium. Min septiktank slutade andas efter ett tag för luftningshålet hade ärgat igen - undrar hur tunn plåt det var kvar egentligen. Sammanfattningsvis är/var det en fättefin båt med mycket utrymme, bra takhöjd och sjövärdigt skrov. Båten hade dock mått bäst av att vara inne året om. Never more....
-
Christer N har rätt. Har levt med en strulande sådan i två års tid. Nu bytt generator.
-
Bra fråga tycker jag. Vad är det man ska klara själv egentligen? Att lägga ut och segla klarar man säkert själv bara man har en bra autopilot vid segelsättning m m. Ligger man vid y-bom kan man nog lägga till i nästan vilket väder som helst när man lärt sig båten. Fånga boj gör iaf inte jag om inte det är lungt och rymligt - det kan bli spännande även med besättning. Tänker man omvänt så hur många exempel har man inte sett på stora motorbåtar med landkrabbor/dirrenissar sittande på taket som utan någon som helst kontroll kastar sina båtar kors och tvärs med ylande bogpropellrar och familjen springande runt på däck försökande bära av där det hotar ta i. Jag som ofta kör själv utsätter inte mig eller andra för detta genom att jag försöker tänka igenom innan om jag tror att jag klarar det och om jag är osäker avstår jag hellre. Framförhållning är viktig. En del praktiska knep kan säkert läsekretsen bidra med.
-
Svaret om man frågar mig är Nej. Jag har inte lyckats sälja. Jag har en Storebro 34 från -72 som legat på annons en månad. Nu ligger den till och med 15 000 kr under vad jag gav innan jag renoverade för ca 50 000 kr arbete. Men hör någon av sig? Nej. Köpte jag för överpris 2008? Nej, då var det faktiskt ett ganska bra pris. Kan jag pruta mer - jo om det behövs naturligtvis. Problemet kan vara som några som ringde precis när annonsen var ny undrade - vad är det för fel på den eftersom den är så billig? Det är INGET fel förutom att den är som den är dvs från -72 och en mix av trä och plast. Kanske är det det som avskräcker. Kan ni ge mig något råd?
-
Till skillnad från Tommy är jag skeptisk till att den någsin ansågs som snygg. Hade den varit min hade den dock fått vara kvar med sitt utseende men resten hade jag gjort iordning så att de tär funktionellt och snyggt med dagens mått och behov. Jag anser vidare att fönster på en båt är en styggelse - framförallt på ytor som vetter uppåt - det leder bara till läckage förr eller senare och dessutom är det svårt att få mörkt inne med hjälp av gardiner.
-
Intressant fråga. Som gammal seglare har jag fått lära mig att stäven inte ska belastas onödigtvis utan segelbåten ska glida på vågorna och inte försöka pressa sig igenom. Klart vettigt och logiskt. Körde man snurrejolle som barn lärde man sig vikten av att ha lite vikt i fören för att båten skulle gå bättre och inte sätta sig på rumpan. Vilket skulle tala för lite vikt i fören. När jag var nere i vänern med senaste båten fick vi rejäl motvind upp från Mariestad och vindrutetorkaren gick sönder. För att minska mängden sprut över båten satte jag den i värsta sitta på rumpan farten så den mötte vågorna med botten och inte med fören. Kanske inte att rekommendera i längden då det vart rejäla dunsar i de största vågorna. Så jag tror definitvt att lite barlast i botten ger bekvämare lugnare gång men kanske något lägre toppfart och möjligen sitter den något på näsan i hamn.
-
Tänkte att vi skulle besöka visfestivalen i Västervik i år. Funderade på att ta båten ner. Är det någon som vet hur det finns gästplatser. Kan tänka mig att det är fullt överallt. Tips, ideer och erfarenheter mottages tacksamt.