-
Innehålls Antal
155 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Styrman
-
Placering
Örlogskapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Både slangen och spolmunstycket till wetbar i våran Sea Ray frös sönder på grund av slarv från mig. Hittade ingenstans en slang med 3/8" koppling till vattenuttaget som är original. Däremot så fann jag på nätet en fin sajt iboats.com där beställde jag i helgen både sprayer och slang som passar till amerikanska båtar. Passade även på att beställa en extra sprayer till toan. Det gick på 628 kr + Duty and Tax 262 kr samt shipping 293 kr inkl. försäkring på 23 kr. Totalt:1207 kr. Nu slipper jag allt besvär med kopplingar, slang och spraymunstycken som inte passar. Mvh Styrman
- 1 svar
-
- 1
-
Tack allesamman! Jag får överväga en duk. Rufftaket är ganska stort så det blir en hel del jobb som jag inte hade räknat med. Hade i för sig tänkt att spackla alla ojämnheter, de få som finns. Undrar givetvis hur länge dukvarianten håller? //styrman
-
Tack ska ni ha, till frågan om epoxifärg. Jag ringde Hjertmans i Göteborg och dom kallade det för epoxigrund färg? Har själv en hel del erfarenhet av färger när det gäller plåt och plast dock ej när det gäller träbåtar. Epoxin är vit som dom har, vilket inte har någon större betydelse. Vad jag hört så är inte väven så viktig längre, och då är ju frågan givetvis om den är det? Plywooden är ren från röta. Ta epoxi med eller utan, eftersom ytan är ganska så stor när det gäller både ruff och doghouse. //styrman
-
toaen. Vad menar du med bortkastat arbete? Plywooden är helt ren. Jag hade tänkt att slippa väven. Var snäll och utveckla det hela så jag inte gör något fel tiil våren. Du menar att två lager epoxifärg inte håller för att hålla vätan ute. Nu blev jag fundersam suck! //styrman
-
Hej allesamman! Jag har bytt från plast till trä. Håller på att slipa ned rufftaket som är plywood. Min fråga är hur jag kommer att få det helt tätt? Tidigare var det någon slags gummifärg som höll tätt, dock så finns det tydligen ingen färg längre som håller till detta. Kan man tex. rulla på epoxifärg två gånger och sedan köra på med grundfärg och topcoat, eller epoxi+topcoat direkt? Vill inte lägga på någon matta. Mvh styrman
-
Visst tycker man oftast om sin egna båt, mitt bidrag är givetvis en äkta kabinbåt
-
Flipper 999 med KAD 44, ca 1,8 - 1,9 l/nm på marschfart 22 - 24 knop. /Styrman
-
Visst du kan ha rätt, men frågan är hur mycket ventilationen avgör ? Kan det vara så att vissa tider när det är vindstilla så hjälper torrbollarna till ? Hursom så har jag blivit förskonad från mögel hitintills. Vi får se hur det blir denna vinter när båten ligger i kallhall. Men i övrigt är min erfarenhet varit att god ventilation är det bästa både i motor samt segelbåtarna jag ägt. Dynorna har jag varierat med, ibland har jag tagit hem dem och något år har jag enbart ställt upp dessa upp och ner, i år blir det upp och ner. Givetvis kollar jag upp status regelbundet under vintern.
-
Givetvis menar jag vad som gäller min båt, däcksventilatorn i förliga kabinen samt salongen är öppna, har även dörren öppen till sovhytten vilken nytta torrbollarna har vet jag ej, men att jag slipper mögel är helt klart. Är även noga med rengöringen innan uppläggningen. Vill även påpeka att denna vinter ligger båten i kallhall så vi får väl se, skulle inte tro att det blir någon större förändring. /Styrman
-
När jag funderar på att byta båt så tänker jag alltid på att det skall bli till det bättre. Alltså så vill jag att båten i första hand skall tillgodose mina behov till det bättre än jag hade tidigare, oftast storleken samt motorvalet som avgör det hela samt i vilket syfte. När det gäller generellt längre båtsäsong så skulle jag föredra en större båt med god värmeanläggning, gärna med skjutdörr till inredningen. /Styrman
-
Jag har alltid lagom ventilation samt torrbollar, det brukar funka för min del. Har inte haft några problem med varken fukt eller mögel, öppet i fören samt aktern så det blir lite drag genom hela båten. Detta har varit rutin i alla mina båtar, torrbollarna har kommit till de senaste åren. Det är väl inte så att det alltid är fuktig luft, om så får man väl använda sig av en eldriven avfuktare hela tiden, dyrt i längden. Ibland har jag haft vinterkapell på, numera har jag en dörr till inredningen som är stängd och ventilationerna öppna både för och akter. Finns säkert flertal metoder beroende båt och var man bor eller har sin båt liggande. /Styrman
-
Man brukar säga att Marschfart är den hastighet som är mest effektivast/ekonomisk när det gäller fart. Du kommer längst per sjömil med minsta förbrukning. När du kör sakta tar det givetvis längre tid att komma fram och förbrukningen kan bli lika eller större beroende på båt. Ett exempel är när du kör en planande båt då är ju givetvis vattenmotståndet mindre och båten gör bättre fart och du kommer snabbare fram, kontra detta med samma båt halvplanande där vattenmotståndet är större och det tar längre tid att komma fram. Slutsatsen blir att du förmodligen får en större bränsleförbrukning med halvplanande fart. Sedan när det gäller förbrukning på motorer så är det givetvis väldigt olika, mindre, större, äldre, nyare, fabrikat mm. Men principen är det samma när det gäller marschfart. De flesta båtar med ursprungsmotorn har en manual där det står hur motorn skall köras, annars kan man alltid köra upp på fulla varvtal och därefter minska varvtalen med ca 300-400 varv så har man oftast en bra ekonomifart. Detta kan givetvis skillja från motor till motor. Obs bara mina erfarenheter. Mvh Styrman
-
Ja med viss avund... men skärgården i göteborg och bohuslän är heller inte helt fel förutom dessa eländes havstulpaner som vi inte har något bot mot än så länge. Men forskning pågår. Mvh Styrman
-
Jag ligger på ca 23-25 knop vanligtvis och färgen sitter kvar hela säsongen förutom viss bortpolerat. Hade uppe båten första veckan i september för bottenspolning och då hade jag inte något nämnvärt med havstulpaner, däremot såg inte drevet vackert ut eftersom jag avstått från säcken i år. I Norge skall det visst finnas lite bättre grejer för drevet, ska kolla upp det nästa gång jag åker upp. Vet ej hur det är miljömässigt ? Mvh Styrman