bertan
Medlemmar-
Innehålls Antal
41 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm bertan
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej Tänkte bara säga att även en förgasar 2-takt kan ha varvtal där dom är effektiva. Jag vet att på vissa varvtal är dom absolut inte effektiva (trolling och toppfart), men varvtal mellan 2500-4000 varv är en förgasar 2-takt av sent 90 tal förvånadsvärt effektiv. mvh
-
Hej Några funderingar i detta ämne -Johnson v4 60grader 90hk var på sin tid den absoluta bästa traditionella 2-taktaren, den ger ca 100 hk ut, det förklarar att den går fortare än dom moderna maskinerna. Att den drogt mindre bränsle i vissa farter betyder att i dessa farter släpper den inte ut bränsle i sjön, den ör helt enkelt effektivast i vissa farter. Många på detta forum tror att en modern 2-takt släpper ut ollja i vattnet, det är helt enkelt så att den släpper inte ut någon bensin eller olja i vattnet över huvudtaget, allt förbränns. Evinrude E-TEC är faktiskt totalt sätt renare än 4-takt, enligt amerikanska naturvårdsverket. mvh
-
Hej Har kört Evinrude E-tec 115 en sommar, måste säga helt ärligt att det finns ingen motor på marknaden som har nästan alla bra egenskaper från 4-takt och 2-takt förrutom e-tec. Den går tyst, jämt, ekonomiskt, startar alltid direkt och samtidigt har den kvar axxet från 2-takt. Det finns ingen 4-takt 115 som har den minsta chans mot e-tec när det gäller råstyrka,det är sanningen, sen får 4-takts killarna säga vad dom vill så är det bara. Optimaxen är en bramotor, inte lika förfinad som e-tec,men den är å andra sidan lite billigare.
-
Min Ryds 568GTS/Evinrude E-tec 115 har 50gångtimmar denna sommar har en medelförbrukning på ca 12liter i timmen,det ser jag från en utskrift från motorns dator. Fördelningen var ganska häpnadsväckande ca 30% trollingfart 4knop 0,7l/tim ca 30% 3000v 20knop 15l/tim ca 20% 4000v 28knop 23l/tim toppvarv var bara ca 5% 40knop 40l/tim
-
Hej Fast Strike och Intruder är samma motor. dom skiljer sig från stadardmotorerna genom att ha ett vassare växelhus, troligt en något högre trimmningsgrad på själva motorn. Motsvarande motor i dag heter Evinrude E-Tec HQ
-
Hej Läs instruktionsboken Det är bara några enkla handgrepp med gasreglaget, så vinterkonserverar den sig själv.
-
Har kört E-tec tre år har bara positiva erfarenheter av denna motor Det du frågar om trolling är att den går att trolla med hur länge som helst och i lågfart drar den ca hälften av vad en 4-takt drar. Får säkert mothugg från 4-takts killarna nu men det är ett faktum läs bara på om denna teknik. mvh peter
-
Hej Har kört E-tec i tre år nu, kan lova dig att det är en underbar maskin. I mina ögon är den totalt överlägsen stora,tunga,trötta 4-takt mvh peter
-
Hej Mitt råd är att byta till en Optimax, en mycket roligare motor mvh peter
-
Man behöver inte byta förutsatt att man använder original. själv kollar jag varje år att inget vatten har trängt in. Så står det i alla fall i instruktionsboken,framtiden får visa om Bombardier har rätt i detta. peter
-
Hej Först lite om service. E-tec ska in på service vart tredje år,,kontra alla andra som ska in varje år.. Det betyder en besparing av ca 5000:- på en treårs period Att förbereda en E-tec för vintern är enkelt, du gör bara ett visst handgrepp med gasregaget så vinterkonserverar motorn sig själv. Har nu kört en E-tec 75 i tre år och är mycket nöjd med motorn. Den är tyst,snål,stark,snabb och så är den väldigt snygg. Gillar även Optimaxen, men på vissa punkter kan den inte konkurera med E-tec, framför allt är den mycket större och tyngre den låter lite mer och den ryker lite på tomgång (E-tec ryker aldrig). Om man skulle få 4-takts förespråkarna att testa E-tec så tror jag att nästan alla skulle byta mvh peter
-
Tror att det är evinrudes dåvarande top of the line motsvarande i dag heter HQ och har ett smäckrare växelhus och något högre effekt än standard.
-
Hej Har själv en 510gti med en 75 e-tec. Både e-tec och optimax förbränner en bränsle/luftblandning på en del bensin och ca 40delar luft under 2000varv, över 2000varv är det en normal blandning på ca 1 del bränsle och ca 16 delar luft.4-takt har 1 till 16 hela tiden. Tänk efter hur mycket man kör på lågfart, för min del är det ganska mycket. Har sett i tester att e-tec/optimax drar ungefär hälften än 4-takt i trollingfart, så 18% i genomsnitt kanske inte är helt fel. peter
-
Hej Prova att byta relä manöverkretsen verkar fungera eftersom det klickar i reäet, men kontakterna kanske är brända. mvh
-
hej Hur kan mercury få sälja någon 4-takt verado, när dom samtidigt säljer optimax? Det skiljer alltså 5 knop i toppfart och i nästan hela registret är optimaxen mycket snålare, och då talar vi inte om marginella skilnader i 40 knop drar 4-taktaren 60 liter i timmen mot optimaxen 39. Det är en enorm skillnad. Axet är även det mycket bättre hos optimaxen Själv kör jag en Evinrude E-tec 75hk måste bara säga att den är helt klart den bästa motor jag har kört Vidare så tycker jag inte att man kan jämföra E-tec med optimax och tohatsu, E-tec är så mycket tystare går jämnare och är mycket lättare (åtminstonde mot optimaxen)