Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

bertan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    41
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om bertan

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej Tänkte bara säga att även en förgasar 2-takt kan ha varvtal där dom är effektiva. Jag vet att på vissa varvtal är dom absolut inte effektiva (trolling och toppfart), men varvtal mellan 2500-4000 varv är en förgasar 2-takt av sent 90 tal förvånadsvärt effektiv. mvh
  2. Hej Några funderingar i detta ämne -Johnson v4 60grader 90hk var på sin tid den absoluta bästa traditionella 2-taktaren, den ger ca 100 hk ut, det förklarar att den går fortare än dom moderna maskinerna. Att den drogt mindre bränsle i vissa farter betyder att i dessa farter släpper den inte ut bränsle i sjön, den ör helt enkelt effektivast i vissa farter. Många på detta forum tror att en modern 2-takt släpper ut ollja i vattnet, det är helt enkelt så att den släpper inte ut någon bensin eller olja i vattnet över huvudtaget, allt förbränns. Evinrude E-TEC är faktiskt totalt sätt renare än 4-takt, enligt amerikanska naturvårdsverket. mvh
  3. Hej Har kört Evinrude E-tec 115 en sommar, måste säga helt ärligt att det finns ingen motor på marknaden som har nästan alla bra egenskaper från 4-takt och 2-takt förrutom e-tec. Den går tyst, jämt, ekonomiskt, startar alltid direkt och samtidigt har den kvar axxet från 2-takt. Det finns ingen 4-takt 115 som har den minsta chans mot e-tec när det gäller råstyrka,det är sanningen, sen får 4-takts killarna säga vad dom vill så är det bara. Optimaxen är en bramotor, inte lika förfinad som e-tec,men den är å andra sidan lite billigare.
  4. Min Ryds 568GTS/Evinrude E-tec 115 har 50gångtimmar denna sommar har en medelförbrukning på ca 12liter i timmen,det ser jag från en utskrift från motorns dator. Fördelningen var ganska häpnadsväckande ca 30% trollingfart 4knop 0,7l/tim ca 30% 3000v 20knop 15l/tim ca 20% 4000v 28knop 23l/tim toppvarv var bara ca 5% 40knop 40l/tim
  5. Hej Fast Strike och Intruder är samma motor. dom skiljer sig från stadardmotorerna genom att ha ett vassare växelhus, troligt en något högre trimmningsgrad på själva motorn. Motsvarande motor i dag heter Evinrude E-Tec HQ
  6. Hej Läs instruktionsboken Det är bara några enkla handgrepp med gasreglaget, så vinterkonserverar den sig själv.
  7. Har kört E-tec tre år har bara positiva erfarenheter av denna motor Det du frågar om trolling är att den går att trolla med hur länge som helst och i lågfart drar den ca hälften av vad en 4-takt drar. Får säkert mothugg från 4-takts killarna nu men det är ett faktum läs bara på om denna teknik. mvh peter
  8. Hej Har kört E-tec i tre år nu, kan lova dig att det är en underbar maskin. I mina ögon är den totalt överlägsen stora,tunga,trötta 4-takt mvh peter
  9. Hej Mitt råd är att byta till en Optimax, en mycket roligare motor mvh peter
  10. Man behöver inte byta förutsatt att man använder original. själv kollar jag varje år att inget vatten har trängt in. Så står det i alla fall i instruktionsboken,framtiden får visa om Bombardier har rätt i detta. peter
  11. Hej Först lite om service. E-tec ska in på service vart tredje år,,kontra alla andra som ska in varje år.. Det betyder en besparing av ca 5000:- på en treårs period Att förbereda en E-tec för vintern är enkelt, du gör bara ett visst handgrepp med gasregaget så vinterkonserverar motorn sig själv. Har nu kört en E-tec 75 i tre år och är mycket nöjd med motorn. Den är tyst,snål,stark,snabb och så är den väldigt snygg. Gillar även Optimaxen, men på vissa punkter kan den inte konkurera med E-tec, framför allt är den mycket större och tyngre den låter lite mer och den ryker lite på tomgång (E-tec ryker aldrig). Om man skulle få 4-takts förespråkarna att testa E-tec så tror jag att nästan alla skulle byta mvh peter
  12. Tror att det är evinrudes dåvarande top of the line motsvarande i dag heter HQ och har ett smäckrare växelhus och något högre effekt än standard.
  13. Hej Har själv en 510gti med en 75 e-tec. Både e-tec och optimax förbränner en bränsle/luftblandning på en del bensin och ca 40delar luft under 2000varv, över 2000varv är det en normal blandning på ca 1 del bränsle och ca 16 delar luft.4-takt har 1 till 16 hela tiden. Tänk efter hur mycket man kör på lågfart, för min del är det ganska mycket. Har sett i tester att e-tec/optimax drar ungefär hälften än 4-takt i trollingfart, så 18% i genomsnitt kanske inte är helt fel. peter
  14. Hej Prova att byta relä manöverkretsen verkar fungera eftersom det klickar i reäet, men kontakterna kanske är brända. mvh
  15. hej Hur kan mercury få sälja någon 4-takt verado, när dom samtidigt säljer optimax? Det skiljer alltså 5 knop i toppfart och i nästan hela registret är optimaxen mycket snålare, och då talar vi inte om marginella skilnader i 40 knop drar 4-taktaren 60 liter i timmen mot optimaxen 39. Det är en enorm skillnad. Axet är även det mycket bättre hos optimaxen Själv kör jag en Evinrude E-tec 75hk måste bara säga att den är helt klart den bästa motor jag har kört Vidare så tycker jag inte att man kan jämföra E-tec med optimax och tohatsu, E-tec är så mycket tystare går jämnare och är mycket lättare (åtminstonde mot optimaxen)
×
×
  • Skapa nytt...