Gå till innehåll
måndag 11 november 2024

jaape

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    34
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om jaape

  • Placering
    Fänrik
  1. Tack för alla tips och synpunkter. Nu har jag motorn i nedfällt läge och tänker ha den kvar så över vintern. Trevlig helg allesammans önskar Janne
  2. Ok, ni verkar resonera ungefär som jag gör. Om man nu inte fäller upp motorn utan låter den förbli nedfälld stannar det då inget vatten kvar i kylkanalerna? Rinner verkligen allt vatten ur skvallerröret och via riggen när man fäller upp den? Kanske skulle man först fälla upp den och dränera kylkanaler och sedan fälla ned den?
  3. Har en styrpulpetbåt med utombordare, brukar ta hem den över vintern men har numera också möjligheten att ha den kvar i vattnet. Det är i ett båthus med rinnande vatten och som aldrig fryser till is. Funderar på att ha den kvar i vattnet över vintern och undrar om man skall fälla upp motorn eller låta den vara kvar nedfälld. Rinner allt vatten ur motorn när man fäller upp motorn eller blir det kvar vatten som kan orsaka frostsprängning? Tacksam för svar eller synpunkter. Hälsningar Janne
  4. Tackar, tackar för era inlägg. Janne
  5. En kompis till mej har köpt båt och frågade om jag ville lägga ut en fråga på Maringuiden. Han vill veta fabrikat och beteckning på drevet på bifogad bild. Mercruiser? Tacksam för svar.
  6. Granngården har Kalciumklorid i 25 kg-säckar och kostar 117 kr i min hemmabutik. Dom har inte magnesiumklorid i lager men beställer gärna hem. En säck magnesiumklorid kostar 84 kronor och är att föredra av miljöskäl.
  7. CaCl eller MgCl spelar nog ingen större roll, den senare väljer jag av arbetsmiljöskäl. Däremot är NaCl inte användbart. På grossistens hemsida kan man läsa följande: Magnesiumklorid är ett natursalt som har exceptionellt god förmåga att ta upp fukt och därigenom är lämplig som dammbindare. En stor fördel med magnesiumklorid jämfört med andra kemikalier, ex kalciumklorid är att det är i det närmaste dammfritt vid hantering vilket ger en klart bättre arbetsmiljö. Låg toxicitet gör också att Kemikalieinspektionen tillämpar en mildare klassning av magnesiumklorid än kalciumklorid. Magnesiumklorid är ej klassad som hälso- och miljöfarlig produkt.
  8. Har inga problem med mögel i min båt. Ombord har jag 4 st 10 literspänner och ett stort durkslag på varje med vägsalt (magnesiumklorid). Stänger alla ventiler och öppnar alla dörrar ombord. Ser till att kapellet (byter till ett äldre över vintern) tätar, sen en tunn pressening och därefter en tung pressening överst. Tömmer spännerna 1 gång/vinter och slår på nytt salt. Saltet kostar ca: 100 kr för en 20-25 kg och räcker flera år.
  9. Har bara sett delar av några program men jag har inte blivit imponerad av Kustbevakarna, såväl deras funktion och uppträdande kan ifrågasättas. Kanske är det så att TV5-produktionen inte är rättvisande men med programmen som underlag tycker jag spontant att Polisen skall överta resurserna. I vissa programavsnitt visar tjänstemännen en häpnadsväckande arrogans, bristande respekt för den omhändertagne, föraktfulla uttalande, moraliserande och mästrande attityd ... Det är så jag uppfattat programmen och jag hoppas att jag slipper träffa dom, speciellt killen med infettat och bakåtkammat hår. Vill i sammanhanget påpeka att jag inte tycker båtliv och alkohol hör ihop om nu någon skulle dra den slutsatsen!
  10. Min son hade ett propellerskydd på sin 15 hk trollingmotor. Är det något sådant du efterfrågar? Konstruktionen är hemmatillverkad och fungerade perfekt vid trolling på okända eller grunda vatten. Bifogar bild.
  11. Har ett beige kapell som vid höstupptagningen var fullt med s.k. jordslag. Provade först med att rengöra hemma i källaren med svag tvållösning och ljummet vatten, resultatet nedslående. Läste i en tråd här på forumet om att använda klorin och fick då en idé. Talade med en kompis som erbjöd sin tempererade och klorerade inomhuspool. Blötläggning ett par timmar i 34 gradigt vatten, därefter försiktig gnuggning med svamp och sen fick det ligga kvar i poolen i ytterligare 6-7 timmar. Efter att det torkat är det nu nästan i nyskick. Man kan på nära håll bara se antydan till mörkare partier men på någon meters avstånd ser det helt nytt ut och det har heller inte bleknat vad jag kan se. Kanske kunde det legat i ytterligare något dygn, men jag är mer än nöjd med resultatet. Skall impregnera nu i helgen. Någon annan som provat pool-metoden?
  12. jaape

    Kornö kabin

    Är det någon som känner till husbåten Kornö kabin, ser ut som en korvkiosk sa en bekant. Den lär vara välbyggd och mycket praktisk, idealisk som kanalbåt. Den är ca: 6x2,4 m och byggd för utombordare. Har sökt på nätet men inte funnit något. Bilder, info eller annat mottages tacksamt!
  13. Mitt senaste kapell köpte jag av Lasses Båtkapell i Kungsbacka. Dom var ett par tusen billigare än Henrics Products i Bollebygd som dessutom ville ha en handpenning. Bor du så nära Kungsbacka rekommenderar jag ett besök hos Lasses. Jättetrevliga och seriösa handlare.
  14. Det råkar väl inte samma handlare som i denna länk? http://www.gt.se/index.jsp?a=584320
  15. Var kan man finna manual/reparationhandbok/verkstadshandbok/sprängskisser till Evinrude 30 hk årsmodell -90. Det uppstod problem när jag skulle byta impeller, jag får inte loss växelhuset. Har lossat 5 bultar och fått en glipa på en centimeter men sen är det bom stopp. Förstår att det kan ha med växelstången att göra, har sett att det går att dela den på andra motorer, men jag hittar inte delningsstället på denna motor. Tacksam om jag kunde få hjälp med att hitta web-adresser till lämpliga sidor och/eller tips på hur jag får loss växelstången.
×
×
  • Skapa nytt...