hanhelge
Medlemmar-
Innehålls Antal
15 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm hanhelge
-
Placering
Kadett
-
Popnitarna är för att inte beslagen skall kana omkring i rännan utan sitta fast på önskad position. Det är rännans kanter som skall ta upp belastningen. Sen är det nog ingen nackdel om popniten sitter fast och hjälper till lite...
-
http://www.kitalita.se/kitalita.htm
-
Hon är ännu mer imponerande i verkligheten. Var i Fiskebäckskil o kikade när hon var på besök i somras, suck.....
-
Sent svar till Magnus gällande priser för lastbilstransporten. Jag valde att anlita en svensk firma (Torgerssons/Henån) då de franska firmorna dels var dyrare i grundpris samt att de även hade klausuler om stilleståndsavgifter per timma i väntan på tex avlastning vid framkomst till hemmahamnen (100¤ per timma!). Torgerssons tog dessutom inget extra om man valde transport hela vägen hem, annars är det vanligt att man sjösätter i Kiel och seglar sista biten. Men då tillkommer ju kostnader för sjösättningen, mastning etcetera. Samt icke att förglömma resekostmnader till Kiel för leveransbesättningen. I hemmahamnen finns ju oftast tillgänglig kran för avlastning samt att mastkran etc kan användas utan extra avgifter. Vi skulle dessutom bottenmåla själva (dyrt att leja bort), montera rullförstag, sy om segel mm. Priset för transporten från Franska Västkusten till Göteborg var 39.000 SEK (franska firmorna tog ca 45.000). Båtar över 3,5 meters bredd (tror jag det var) kräver följebil, då blir det dyrare. Den transportförsäkring de flesta transportfirmor har täcker dock inte hela båtens värde utan man bör teckna en tilläggsförsäkring. Svenska försäkringsbolag har dock vanligtvis inte den här typen av försäkring - den vanliga båtförsäkringen täcker inte en sån här transport (undantaget om man trailar en kappseglingsbåt bakom sin bil). Panthenius var dyra, men Alandia ordnade en transportförsäkring för 2000 SEK. Även om man tänker segla hem en båt så krävs tilläggsförsäkringar, kanalintyg mm som kostar en slant.
-
Kolla med närmsta mekaniska verkstad. De kanske har någon skrotbit som du kan köpa för ett bidrag till fika-kassan. Troligen säljs inte såpass små mängder som du behöver via de vanliga fösäljningskanalerna av Delrin (lagernylon)
-
På det bly som däckverkstäderna har sitter det ett litet plåtclips som används för att fästa det på fälgen. Dessa clips måste avlägsnas i samband med smältningen (de flyter upp på det smälta blyet). Ett ganska bökigt moment som jag tror att gjuterierna inte vill hantera. Dessutom är det inte helt hälsosamt att göra det själv. Gjöt själv en dragg-tyngd i bly från balanseringsvikter/däcksverkstad. Gratis var det, men ganska mycket jobb att plocka bort clipsen mm - och här talar vi om en vikt på 5kg. Du behöver ju ytterligare några kilon....
-
Har ingen statistik men däremot praktisk erfarenhet av att köpa/importera begagnad båt från Frankrike. Var nere på franska västkusten i våras o köpte en First 31.7 Mycket större urval och prisnivån var ca 20% under svenska priser för jämförbar båt. Ändå köpte jag inte privat utan av en Beneteau-återförsäljare och därigenom skötte de allt pappersarbete och paketering inför trailertransporten - som jag lät en svensk firma göra. Ett alternativ som var både billigare och smidigare än de franska firmor vi var i kontakt med (via dealern). Återförsäljaren var mycket seriös och service-minded. Åtgärdade utan protester de punkter jag noterade. Bla så rev man ner o bytte packningarna i S-drevet samt att de bjöd på en full motorservice. Firman heter Marine Ouest och ligger i Pornic: http://www.marineouest-beneteau.com/ Rekommenderas verkligen!
-
Har använt International prop-o-drev - på både drev och propeller. Först måste man dock grunda med speciell grundfärg (giftfärg lär inte vara bra att applicera direkt på aluminiumdrevet). Och då färgen har en prisbild liknande skotsk whisky så blir det dyrt. Funkar hyfsat. Några tulpaner men inte värre än att foldingen fortfarande funkade. Däremot så hade en koloni med små blåmusslor bosatt sig inne i drevets kylkanal (kylvattnet till motorn sugs ju in genom gälar på sidan av drevet). Hittade även musslor uppe i sjövattenfiltret...
-
Ser fin ut - men antagligen dyr. Det var ju nåt enkelt (och lätt) jag letade efter....
-
Fuskigt! Inte nog med att ni har nära till den biliga ölen, nu kan ni köpa plast billigt också Mycket trevliga priser - synd att de inte har ett lokalkontor i Göteborg
-
För några år sedan hypades det mycket runt den lilla ruffvärmaren Heat-PAL som mha värmeljus skulle klara av att värma upp båten. I gästhamn använder vi elfläkt, men den är av naturliga orsaker svår att använda i naturhamn... Vart tog Heat-PAL vägen? Funkade den inte bra? Någon som har erfarenhet(er) av den? Den fanns väl i olika storlekar (för små resp stora värmeljus).
-
Jag har använt tapetklister/kaustiksoda för att ta bort gammal bottenfärg. Funkar bra på mjuka färger typ Micron. Om det däremot är VC17 eller andra hårda färger så krävs det (dyr) remover/stripper som man dock kan göra lite mer effektiv genom att efter påförandet klä in mha gladpac/palstfolie. Nåväl tillbaka till kaustiksoda/tapetklister. OBS! om man blandar i för mycket soda så blir blandningen rinnande. Det man eftersträvar är en konsistens typ marmelad. Och som sagt - SKYDDSKLÄDER!!! Och tänk på att det lätt stänker så ett heltäckande ansiktsskydd, gummihandskar, oljeställ mm är ett måste. Pensla på marmeladen - går säkert att använda plastfolietricket här också. Efter en stund så kan man röra runt lite i färgen/marmeladen mha en styv pensel - OBS det krävs en pensel som tål sodan, vanliga penslar fräts sönder efter en kort stund. Använd rotborste (så hårda borst som möjligt) och spola med vatten för att få bort gegget dvs färg och marmelad-blandningen. Man kan behöva upprepa behandlingen ett par gånger. Har rensat botten på en Albin Express (provat både kemiskt och mekaniskt) och den var i princip helt ren efter en dags intensivt arbete - motsvarande arbete mha skrapa tog flera timmars slit under nästan 2 veckor (med värk i axlar o rygg som resultat). Har även tagit bort VC17 på en 10m fenkölad segelbåt mha interstrip/plastfolie - som sedan skrapas av. Inte lika smidigt som soda/vatten, men mycket lättare och snabbare än kompisen som torrskrapade rent en Scampi. Jag var klar efter i princip en helg och några kvällar - han offrade nästan varje helgdag kväll i ett par veckor. Med en ömmande kropp som bonus dessutom.
-
Kolla sista numret av Praktiskt båtägande - stort reportage om diodlampor till både lanternor och ruffbelysning mm
-
Jag är inte ensam om att tycka att SeaSea har dåligt sortiment och höga priser, men jag nöjer mig med att stå för mina egna åsikter. Har själv legat 5 år i Björlanda, så det har funnits både tillfälle och tid att verifiera. Det funkar dessutom säkert med en prisgaranti om man saluför märken som i princip inte säljs någon annanstans - tex på block (som ju vi seglare ofta har en viss fetischistisk dragning till). Inget fel på HOLT (har för mig att det var de som man sålde), men man vill ju gärna komplettera med samma sorts block som redan sitter på båten - oavsett om det nu är Harken, Ronstan, Lewmar eller nåt annat.
-
Har köpt beg First 31.7 med den stängda franska modellen av pulpit. Någon som har förslag på hur att anpassa den till det vanligaste svenska förtöjningssättet med fören mot bryggan? Vill helst inte byta till den svenska pulpitmodellen då steget upp på båten tenderar att bli väldigt högt - funderar istället på en lösning av den typ som sitter på nya Dufour 34an, dvs mantåget avslutas i fören med två utdragna hajfenor varvid öppningen i fören blir helt öppen.Se bla omslaget på tidningen Segling nr 3/04 http://www.segling.nakterhuset.se/04_03/dufour.asp Någon som har erfarenhet av en sådan lösning. Misstänker att det är risk för att hajfenorna lätt blir vingliga i sidled.