Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025

Thure

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    345
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Thure

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Fick detta mailet idag. Skickar vidare till er i klubben. Mvh Thure Hej! Jag vill bara passa på att berätta om vårt kapellmakeri. Vi är unika i Sverige, eftersom Brian Hodges från Florida, USA äger och driver detta! Vi arbetar naturligtvis med alla sorters båtar, men är specialiserade på båtar från USA. Vi finns i Eskilstuna, och sedan i maj i en fullservice marina i Kungsör. Välkomna till oss. Made in Sweden the American way! B & H Canvasworks 016-960 56 Brian 073-562 80 32 mvh Heléne Hodges
  2. Har du köpt båt ännu? Min är till salu och är i toppskick! Mvh Thure
  3. Thure

    Kapellmakeri

    Här är ett mail jag fick till klubben som kan vara intressant för oss alla. Jag vill bara presentera oss och vår verksamhet, som jag tror kan vara intressant för era medlemmar. Vi har ett nystartat kapellmakeri strax utanför Eskilstuna, bredvid Sundbyholms gästhamn. Vår specialitet är att skräddarsy kapell av alla sorter till båtar från USA. Min man Brian, är från Florida och har arbetat som kapellmakare i över 20 år. Sedan drygt ett år tillbaka har vi kapellmakeri utanför Eskilstuna, men han har kunder i hela Mälardalen. Välkommen att kontakta oss så kan vi berätta mer! Vi har också mer information på www.bhcanvasworks.com Mvh Heléne W. Hodges tel 016- 960 56
  4. Hejsan, min far har en MD32 och när han ligger på 3000 varv så trycks kylvattnet ut ur expansionskärlet och kylslangarna blir dubbelt så stora. Han har bytt vattenpump och impel. Han har även tagit avgasprov i expansionskärlet, det visar inga tecken på avgaser där. Trycket håller sig högt i 3-4 dagar när motorn är avstängd. Vad kan det vara för fel? Fick tips på att det kunde vara sjövatten som trycktes in i det interna systemet, via en trasig värmeväxlare. Vi provtryckte den i vatten och det kom inga bubblor så den läcker inte i värmeväxlaren. Slangarna går inte tillbaka helt om man inte släpper på trycket själv. Den kokar inte men vattnet trycks ut ur expantionskärlet när man kört en stund. Då blir motorn självfallet varm men då stänger han av den för att släppa på trycket och slå på nytt vatten. Motorn är nyinsatt iår, köptes begagnad och har suttit i en annan båt, därför har jag ingen bakgrund på den men den startar lätt och går fint i övrigt. Slangarna är rättkopplade. Fick tips på att de kunde vara felkopplade. Dessutom kan man inte koppla slangarna fel, det finns ju bara en ut vid oljekylaren och en vid limpan. Företaget som han köpte den av har dessutom kört den men vet inte vad det är för fel. Någon som har varit med om något liknande eller vet vad det kan vara?
  5. Hejsan, min far har en MD32 och när han ligger på 3000 varv så trycks kylvattnet ut ur expansionskärlet och kylslangarna blir dubbelt så stora. Han har bytt vattenpump och impel. Han har även tagit avgasprov i expansionskärlet, det visar inga tecken på avgaser där. Trycket håller sig högt i 3-4 dagar när motorn är avstängd. Vad kan det vara för fel? Fick tips på att det kunde vara sjövatten som trycktes in i det interna systemet, via en trasig värmeväxlare. Vi provtryckte den i vatten och det kom inga bubblor så den läcker inte i värmeväxlaren. Slangarna går inte tillbaka helt om man inte släpper på trycket själv. Den kokar inte men vattnet trycks ut ur expantionskärlet när man kört en stund. Då blir motorn självfallet varm men då stänger han av den för att släppa på trycket och slå på nytt vatten. Motorn är nyinsatt iår, köptes begagnad och har suttit i en annan båt, därför har jag ingen bakgrund på den men den startar lätt och går fint i övrigt. Slangarna är rättkopplade. Fick tips på att de kunde vara felkopplade. Dessutom kan man inte koppla slangarna fel, det finns ju bara en ut vid oljekylaren och en vid limpan. Företaget som han köpte den av har dessutom kört den men vet inte vad det är för fel. Någon som har varit med om något liknande eller vet vad det kan vara?
  6. Detta inlägg kan inte visas eftersom det är i en lösenordsskyddad forum. Fyll i lösenord
  7. Jag tror att det beror på okundskap eller lathet. Många seglar inte för det är så jobbigt att rigga upp och ta ner när man är klar. Ska man bara ut över dagen så kan det nog vara därför. Segling i sig är välfigt avkopplande även om det kräver en del kundskap för att komma någonstans och inte bara i vindriktningen. Själv har jag lärt mig att segla genom att kolla på andra som jag varit ute med. Föräldrarna hade segelbåt när jag var liten men bytte till motorbåt innan jag förstod hur man gjorde. Så min första riktiga segelutmaning var när vi seglade från Karlskrona till Bornholm med en Maxi 95a och bara jag samt ägaren av båten visste hur man seglar. Ägaren blev sjösjuk efter en timme så jag fick sköta allt. Fler skulle prova det så skulle man förstå hur jävla jobbit det är att segla
  8. Thure

    USA frakt

    Jag vet tom vad det kostar. Du tar längen på båten plus eventuell kärra eller liknande. Gångar med bredden och gångar med absoluta höjden så du får som en stor låda runt båten. Sen gångar du det med 55dollar per kubikmeter så får du svaret.
  9. Hehe, sant jag har en fet farsa och massa vänner som får stå i sittbrunnen ist
  10. Jag har grymma problem nu!!! Tar det från grunden. Jag har en Sea Ray 268 Sundancer -89. My motor 98, en Mercruiser 454 med Bravo3 drev. Det läcker någon stans i skölden. Svårt att se även om man använder spegel varifrån det kommer. Förmodligen måste jag lyfta ut motorn och sätta dit drevet igen och sen sjösätta bara för att se varifrån det läcker. Något förslag varifrånn det kommer? Jag tror inte de kommer från kylningenslangarna för där är det torrt. har någon haft liknande problem med ett Bravo3 drev? Mvh Thure.
  11. Har denna tråden dragit igån igen, tänkte bara säga att jag köpt ny septitank i rostfritt iår. Orkar inte med den lilla pottapottin längre. Det enda sura är bara ledningarna som är så fruktansvärt dyra när man inte har septin direkt intill toan. Jag behöver nor tre och en halv eller fyra meter slang. Det går på över tusenlappen bara för att den ska vara av rätt kvalisort.
  12. Detta inlägg kan inte visas eftersom det är i en lösenordsskyddad forum. Fyll i lösenord
  13. Thure

    Studsande för.

    Lättast ställer du in motorn närmare akterspegeln. Sitter en sprint genom motorfästet som du drar ut å flyttar in ett hack. Då slipper du lägga i extravikter. Hjälper inte det så får du ställa in den ett hack till osv. tills den går som du önskar. Been there done that...
  14. Alternativt så ska du skjuta dynorna innåt innan man lyfter dom. Det är en räls som dom sitter på. Det är hål i rälsen längst in.
  15. Thure

    !!! 30st !!!!

    Jaha, sakta men säker stiger antalet medlemmar till de fin båtarna av märket Sea Ray. Nu är vi uppe i 30st. Kul å se att intresset inte är helt borta för våra båtar finns. Hoppas det går bra för alla Sea Ray ägare, tänk på att det snart är sommar det går fortare än man tror. Mvh Thure
×
×
  • Skapa nytt...