jesse_dc
Medlemmar-
Innehålls Antal
85 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm jesse_dc
-
Placering
Kapten
-
Gör en totalkalkyl vad det kostar att renovera motor OCH drev, betänk att prylarna inte tillverkats på >20 år och reservdelar redan nu kan vara ett problem. Jag skickade hela min drivlina AQ170 med 280T för 4 år sedan och satte i en Mercruiser 4.3MPI - just i en Ockelbo DC21. Har inte ångrat mig en sekund, mer kraft, lägre förbrukning och högre tillförlitlighet. En AQ170 kan vara en bra motor, men väldigt ofta också en törstig sådan. Dessutom kunde jag sälja den gamla då den fortfarande fungerade.
-
Yes, använder den Gatway:en, förlängningskabel, skarvkabel och Northstar plotter. bara att koppla in så funkar det. Alla värden dök upp direkt i plottern. kostar ca 1800 för gateway, 900 för 21fots kabel, skarven ngn hundring om jag minns rätt Fick leta rätt länge dock innan jag hittade anslutningen på min motor (Mercruiser 4.3MPI), den låg lååångt ned bakom (mot akterspegeln)
-
Jag lät montera en Mercruiser 4.3 MPI med Alpha one drev i min DC21:a sommaren 2006. Hade tidigare en hyvelbänk, AQ170. grym skillnad, bättre acc, fart och bränsleförbrukning. tror att 220hk är ganska lagom i denna båt. mvh Jesse_DC
-
kan ju funka i 6 knop och sitta i den stolen, men för oss som marshar 25 är det omöjligt - för att inte säga farligt. Just farten är ngt får 2 åringen inte uppfattar riktigt ännu, i somras skulle han börja gå omkring när farten var runt 30knop - så det var bara för frun att hålla i honom hårt. Dottern på 5år är det inget bekymmer med.
-
stäng in dem i ruffen med en tablettask - funkar rolex på mina (2 och 5år)
-
Jag gör på samma sätt med min DC21:a men jag har en stötta i mitten, och använder 2x4 på överliggaren. Jag har satt ihop detta med bult och mutter för att kunna demontera smidigt på våren. tung pressening ser jag som en nödvändighet då tyngden ger en viss trygghet vid höstens blåst. Jag fäster presseningen i pallningen, det brukar inte röra på sig. Dock är det viktigt att man inte fäster i bockarna.
-
Skulle utan att blinka välja Flippern men med nyare motor. Det är den tryggaste placeringen. Bayliner må idag vara bra båtar, men tillräckligt många är inte övertygade för att prisbilden över tiden ska vara positiv (för säljare...) Men som skrivits tidigare, valet är fritt. mvh en som kör 30 år gammal DC21:a med Mercruiser från -06
-
Huvudet på spiken. Detta återspeglas i att det under de senaste åren kommit fler alternativ med båtar under 6m med inombordare - förnuftigt tycker jag. Skulle inte ens fundera på utombordare med tanke på den mängd stölder som förekommer.
-
Flipper 640 är en 21 fots motorbåt, du hittar ingen vettig ny sådan under 350kkr. Så där håller jag inte med. Har själv satt i en ny motor i en 30 år gammal 21 fots DC. Anser att jag fått en pålitlig DC för 40% av motsvarande ny kostar, då räknar jag med >400<500 för en ny. Motorn är det som istort avgör om ditt båtliv blir kanon eller olidligt. mvh Jesse_DC
-
Det hänger ju på om man skall göra jobbet själv, eller leja ut det. Hur som helst får du jobbet och kostnaden 2 gånger om du inte byter tillngt du känner är långsiktigt. Sannolikheten att det skulle bli billigare om 3-4 år är ju rätt liten dessutom.
-
Denna kanske: http://www.kurtanderssonsbatbyggeri.se/
-
Försök på tag i ett komplett paket med V6:a och ett drev med PT. allt annat blir strul och mer bekymmer Utväxlingen är dessutom olika, så du måste byta underhuset iallfall. Jag satte in en Mercruiser 4.3MPI med Alpha One drev förra sommaren i min DC21:a. perfekt kombination, och powertrimmet gör underverk. Hade ett 280T drev och AQ170, ökade toppfarten med >10 knop och marschar nu utan problem 30knop. mvh Jesse_DC Senast ändrad av jesse_dc | 20 augusti 2007 | 14:38
-
Satsa på Mercruisern. Diesel är fär lastbilar
-
om du vill att den skall bli stadigare i skrovet kan du plasta in några vanliga VP rör i båtens längriktning, 2 på var sida om kölen borde räcka på en T13. Finns bilder på Boatlife.se där en gjort så på ett skrov som flexade för mycket.
-
Om du bor i Stockholm lär det vara de som gäller, de har (har jag hört) alternativfenor om du skall byta till RF. Jag kommer att få samma bekymmer nästa år, då det blir RF för mig oxå.