-
Innehålls Antal
44 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Fveduk
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Ett mycket effektivt sätt är att använda sig av en skurborste och mycket såpa. Själv köpte jag såpa gul-såpa och skurborste på ica. Sen tar du färskvatten och MYCKET såpa och skurar utav bara hv**e. Då kommer den ljusare oxiden på pontonerna slutligen att lossna. När jag gjorde detta färgades lödret blått av oxiderna som låssnade. Där efter kommer pontonerna få en lite ljusare eller spräcklig färg, detta är inget att oroa sig för då de efter några timmar återgår till normal färg. Därefter strök jag på rib-shine. Denna metod fungerade mycket bra på mina mörkblåa hypalontuber, det som funkade bäst för mig var att använda mycket såpa och lite vatten. Testa först på en liten bit av pontonen innan du ger dig på hela för att se resultatet, och för att se att du inte skadar tuberna på nått vis. Lycka till!
-
Vad behövs för att uppgradera en Mercury 75hk 3cyl förgasarmotor till en 90hk, jag har hört talas om det är förgasarna som skiljer dessa åt. Är det någon som vet?
-
Hmm i så fall måste det vara den till plasthuset, jag kan kolla måtten om du vill. Men jag måste nog ge dig en varningens ord igen. Jag fick med ett antal nya impeller när jag köpte en av mina utombordsmotorer, de var oöppnade och låg i en volvopentas orginalförpackning, impellrana såg fina ut och känndes bra, därför monterade jag en av dessa på min Crescent 55a. Sen i mitten av sommaren plockade jag upp båten därför jag hadde problem med växelhuset. För att renovera växelhuset var jag tvungen att montera bort impellern, och såg då att den var mycket dålig, den hadde nog inte klarat sig många timmar till. Så jag avråder dig verkligen från att köra med dessa impellrar.
-
Impellern längst uppe i det vänstra hörnet ser ut att vara till 500cc 600cc och 900cc motorerna. Nu kommer jag inte ihåg om det är impellern till aluminiumhuset eller plast huset. Men använd inte dessa impellrar!!!! Om man tar en Impeller som har legat länge kommer med stor sanolikhet bladen gå av när dom körs. Därför gummit har stelnat i rakt läge, jämfört med moterat läge då impellerbladen är snea. Men som du kanske redan visste finns det modifierade impellrar som passar aluminiumhusen. Och om du har ett plasthus går det att hitta aluminiumhus.
-
Haha jodå det är jag med på. Den bygger troligtvis på archimedes 500cc block. Jag har fått tag i en Elektrolux E50 sport som ska renoveras framöver, den borde vara föregångaren till Sx och Tornadon. Är det någon som vet vad som skiljer e50 från e50 sport?
-
Hittade denna länk på youtube enjoy!!!
-
Ring Benght Ahls marin Stockholm eller Anders Forström Edsbyn, dom har alla delar ni behöver kan jag nästan lova.
-
Motorn ska kyla bra även på tomgång, man ska kunna hålla handen vid tänstiftet utan att behöva ta bort den tack vare värmen. Testa ta loss termostaten och se om den öppnar vid ca65 grader, gör det genom att lägga den i en kastrull med termometer och dra på vämen på spisen. Hur dåligt går den om man lägger i växeln var mer specifik?
-
Sök på forumet med sökordet Archimedes så finner du jätte mycket nyttigt om din motor, blandannat var du finner reservdelar, för reservdelar finns det gott om. Jag rekomenderar att du ringer benght ahls marin i stockolm han har mycket delar till rätt pris. Har för mig att den modelen tillverkades 68-73, har den tillägsnamnet offshore?. Instruktionsböker är svåra att få tag i, ifs så såg jag att det såldes uppkopierade exemplar på tradera. Köp en sprängskiss istället mycket mer användbart.
-
Det skulle mycket väl kunna vara clutchen som är sliten nu vet jag inte säkert vad dom menar med clutchen men jag gissar att det är där växelklon taremot framdrevet eller backdrevet. Jag har alldrig mekat jusst ett sånt växelhus som sitter på sin motor men jag annar att man i såfall måste byta framdrevet och pinjongdrevet. Pinjongdrevet som driver framdrevet nöts ihop med framdrevet och måste dessutom shimsas in med varandra, detta är ganska svårt jobb och kan bli dyrt om man lämnar in det. För att inte tala om kostnaden för pinjongen och framdrevet. Om det nu är detta som är felet är det nog enklast att hitta ett nytt växelhus, som ifs inte borde vara allt för svårt. Har man tur kan man hitta någon som gör det relativt biligt. Men du bör nog kolla upp det som Yadis skriver så du inte köper ett nytt växelhus i onödan . Är det någon typ av mekaniskt ljud från växelhuset? Vibrationer från båten eller något annat konstigt som händer? Senast ändrad av Fveduk | 17 juli 2007 | 23:10
-
Växelklon i växelhuset borde fastna i rätt läge om man ökar belastningen på motorn dvs gasa, därför borde inte felet sitta i justeringen, men jag kan ha fel. Det är kanske proppelern som inte är ordentligt åtskruvad?
-
Jo det finns reglage till dessa utombordare, testa sök på forumet med sökordet Crescent eller Archimedes som är likadana motorer. Då kommer du hitta massor med info om dessa motorer, men även vart du kan köpa reservdelar.
-
Ring benght ahls marin stockholm, eller marinhallen göteborg.
-
Oj Oj Oj villken motor, det finns inte så många E50 kvar så var rädd om den, ser ut att vara väl behållen. Testa med Benght Ahl Marin Tyresö Stockholm. Eller marinhallen i Göteborg, Du får slå upp dom på hitta.se eller någet. Jusst E50 har de äldre tändspolarna som kan vara något svårare att få tag på men är rätt säker på att benght als marin har dom. Kondensatorn använder man sig av en modifierad omc. Mvh//Fredde
-
jag tror att diametern på propellern är 300mm och att stigningen är 220mm. med det menas att båten teoretiskt ska förflytta sig 220mm när propellern snurrar ett varv. Men man måste räkna bort ett antal mm då archimedes propellrarna har ganska stor slip. Alltså båten kanske rör sig 200mm på ett varv istället.