-
Innehålls Antal
22 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm LarBjo12
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej! Har du skaffat kablar (2 st, ett till växel och ett till gasen) till ditt reglage? Noterar på din båt att du har styrpupeten långt fram o du behöver långa kablar till din OMC (Johnson/Evinrude) motor. Säljer dessa billigt, 180 kr (220 kr inkl frakt) för två kablar , den ena 380 cm, den andra 410 cm (totallängd). Finns på Blocket, sökord OMC reglagekabel. /Lars Björk
-
Äger du fortfarande Lami 395? Det är ju en tid sedan inlägget gjordes. Har själv skaffat en Lami 395 men den ena typskylten saknas. Lami Boats tillverkade i Ähtäri, Finland. Har du precis en likadan som bilden som bifogas inlägget? Har du hittat mer info om båttypen sedan sist?
-
Sorry...den har nog en längd av precis 395 cm eller sgs 13 fot....Kontrollmätte i morse....Så då är det nog en Lami 395 (Lamiboats tillverkade i Ähtäri, Finland) men när? Mitten av 80-talet? tacksam om någon känner igen båten och kan årsmodellbestämma roddbåten.
-
Här är en lösning som fungerade väl för min fd 30 hk motor...måste väl gå att fixa likadant och hållbart för en större motor? Kraftig durkplåt och rejäla genomgående bultar...för under 1000-lappen. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=85405
-
Jag har bytt båt från en styrpulpet till en enkel roddbåt. Jag vet att det är en Lami båt med typiska trätofter men känner ej till modellbeteckningen. Kan vara den som heter 395 men den är uppmätt till 410 cm. Vore kul att veta för modellmärket på min båt har ramlat av. Tacksam för svar och gärna till någon sajt eller liknande där man kan läsa mer om båten. Kanske någon har en broschyr på båten?
-
Hej betman13. Det svar jag har ang min båttyp är följande (som jag förövrigt fick svar på via detta forum...pga båten saknar typskylt): Det är en Finnark 425. Löa 4,30 bredd 1,65. Vikt 160 kg.Fribordshöjd: För 0,6 akter 0,55 midskepps 0,5. Max belastning 500 kg. Motor min. 20 hk max 55 hk. Kort rigg. Finlands båt- och motorförenings certifikat. Finns med i Båtvärlden 1970. Jag är långt ifrån kunnig på båtar o teknik men så mycket kan jag säga att köra långriggad motor på en båtakter som gjord för en kortriggad motor det är som att köra med en 3-skärig plog nerfälld på landsväg med traktor...du förlorar extremt mycket prestanda, ja det är rent otrevligt att åka, det känns direkt att något är fel! Reagerar man inte på det så är man rent av dum... I somras testade jag att köra för fullt med 30 hk motorn...GPS:n visade ca 21 knop (ca 37,5 km/h), inte så tufft men räcker gott o väl för mina fisketurer! Lycka till med era akterombyggnationer!
-
Jag tycker mig ha funnit en enkel o bra lösning. Enkel att tillverka (400 kr!), snabb att fästa fast och framför allt funkar jättebra, absolut inga problem med något tekniskt, båten beter sig fint i alla lägen...skulle jag behöva byta till en kortriggad motor, ja då är det bara skruva bort plattan (genomgående bultar). Det är en tryckimpreg bräda och någon varnade mig att det inte går, att den skulle ruttna bort på några år...inget problem under förra sommaren kunde jag inte ens notera ett vattenstänk uppe på den nivån så varför skulle den då börja ruttna. Så krångla inte till det. Gör det enkelt o smidigt o spar tid! Lycka till.
-
Tycker mig känna igen akternivån på ca 43 cm även från min båt och den ska trots det ha en kortriggad motor! Är nästan hundra på att din båt går fint med en kortriggad motor. Jag hade först en äldre kortriggad snurra och den gick jättebra. Sedan bytte jag upp mig till en nyare johnson, dock långriggad, och det blev rena katastrofen innan jag löste det på följande vis (se bild). Nu funkar den perfekt!
-
Här kommer en annan ritning jag hittat på nätet...
-
Gå in på www.marinshopen.se och leta i deras modellguide. Du måste ta reda på fler siffror än de två som ditt serienummer antas börja med (du nämner 55)...för att serienummer 5174089 till 5556229 anger att den är tillverkad år 1979 men däremot serienummer 5556230 till 5991214 anger tillverkningsår 1980/81
-
Det här en enkel och hållbar konstruktionen som kostade mig 250 kr att låta tillverkas och den fungerar helt perfekt. Rostfri aluminium (3mm durkplåt, bockad) stående tryckimpregbräda, ca 45 mm x 100 mm (min långriggade motor behövde komma upp 10 cm). Fästes på aktern med en 5-6 st genomgående bultar. Nu ligger antikavitationsplattan helt rätt i höjd med kölen och min långriggade 30 hk båtmotor kommer till sin fulla rätt på en kortriggad båt (bättre prestanda, mindre bensinförbrukning)!