Gå till innehåll
lördag 30 november 2024

sweboe

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om sweboe

  • Placering
    Kadett
  1. En brytpinne/sprint kan inte gå av om du växlar, ( om du nu inte växlat i fullt varv förstås). den går av när man kör emot någonting med propellern. Så vilken del handlar det om egentligen? kostar det 29.000 så är det ju mer än en underdel till drevet kostar???? Antingen har du missupfattat, eller gått på grund, eller såförsöker de skörta upp dig. Ta motorn till en annan auktoriserad firma för yamaha!! btw vad renoverade du för 41.000 skr ? samma ställe? men vad var det som var så dyrt? Renoverade de växelhus mm så beror väl problemet på att de gjort något fel vid ihopsättingen kanske...
  2. Hej, har själv haft en 5,7 L , 260hk med en 2 portars mercruiser mercarb förgasare. Bensinsnål var den också efter att jag gjort ren förgasaren och bytt nålar i den mm. Har du ingen info på flamskyddet ovanpå? Du kan kolla motornumret i detalj på lite olika sajter i USA om du matar in en zipcode, ta tex florida 33301. Här är en lista rakt upp och ner utan krav på zipcode: http://www.sterndrives.com/carburetor_type.html och här har du från samma sit har du en lista på motornummer, http://www.sterndrives.com/carb_chart.html du behöver veta lite mer än numret för att hitta din motor. vet du året kan du se om det stämmer här med numret du har. kan tex vara denna motortyp, men basmotornumret OKxxxxxxx kan vara olika 5.7 modeller i listan på länken. hittar dock inga 5.0 med OKxx i början vid en snabb titt men du får kolla själv. som sagt motornumret är själva basmotorn. Sedan kan det vara olika carbs på den mm. jag tror dock efter snabb koll i listan att alla 5.0 ligger på en annan serie än OK. 5.7L Ski (2 bbl.) 350/ V-8 1996-1997 0F775200-0K999999 3310-807312A1 M2/MERCarb 804844 804689 9655 1 807312A1 /B
  3. reglerna för båtarna i USA är i många fall hårdare än för en svensktillverkad.De har ofta båtarna i havet vid atlanten och krav ställs därför därefter. Det finns givetvis regler för elinstallationer 12v och annat i båtarna på samma sätt som i EU. Regler som är lika bra, dock lite annorlunda ibland i enskilda detaljer. CE för båtar är endast ett sätt att försöka stoppa privatimporten, vilket också visas av att man senare utökade till vattenskotrar och motorer. ( motorer som är EXAKT samma som de som en svensk ÅF säljer med ett påslag som inte är av denna världen. Samma sak för en nyare Sea ray tex, samma saker i dessa båtar. *( man ändrar typ pulpit till öppen och byter till 220 laddström. ( kan fås vid direkt köp från usa också om man säger till) Att snacka om avgasregler osv och nya motorer är båg, en ny förgasarmotor som säljs i sverige är exakt samma som den som säljs i usa. (motordelar går bra att importera, dvs basmotorer, cheva block mm, men snart försöker de väl stoppa detta också... ) Det var ÅF o tillverkare i EU och bland annat Sverige som lobbade hos EU att få dessa regler. Nu är det pga tidigare fördelaktig US växelkurs så många båtar i Sverige som inte är CE märkta att faktum är nog att skulle man försöka tvinga folk att CE märka dessa och alla privatimporterade VP och Merc så skulle det bli ett himla liv. Nya båtar har helt enkelt överpris i Sverige, annars skulle det ju inte vara lönsamt att importera med de extra kostnader för transport på kanske 50.000 , moms tull osv som man betalar. Trots det så blir det alltså billigare än i Sverige direkt från handlaren. Nej dax att låta folk köpa båt var de vill från länder som har en ok certifiering av säkerhetsfaktorer som tex USA;s US coastguards regelverk tex. Du kan idag köpa en båt inom EU med dålig plast ,svaga knapar som lossnar osv från Polen baltikum eller andra länder eller via en svensk tillverkare som gat tillverkning i dessa länder. Är dessa verkligen säkrare och bättre? knappast, men det har givit ännu mer marginal till de svenska båtföretagen. Denna sämre kvalitet och höga pris ( titta bara i utrustningslistorna , för tunna dynor , larviga fusk teak plank, rostande pulpits, rostande skruvar mm mm) skulle inte kunna finnas i Sverige om inte ÅF och tillverkare var skyddade av denna CE lag. Nu går nog några på forumet i taket igen som brukar rycka ut så fort USA import kommer på tal Senast ändrad av sweboe | 15 augusti 2009 | 19:24
  4. Dessa datorer har mätvärden inlagda, och när de över/underskrids får man en felkod. och tyvärr även limp home mode eller avstängd motor ibland. Det får man för fel som förut bara gav ojämn tomgång/ oren gång, eller annat enkelt. dvs sånt man kan leva med tills dess man kommer hem. Samma sak på min Volvo S80. limp home mode max 2500 varv när det elektroniska gasspjället blev skitigt( behövde bytas enligt bilia a 6 tusen) , förut med gasvajer hade det bara varit att köra vidare.... Detta hör inte hemma på sjön. nej de behöver programmera om dessa enheter att släppa igenom det mesta och bara stanna motorn för akuta saker som ingen kylning eller liknande. Själv tänker jag köpa en inombordare utan dessa enheter. bra insprutning eller bra modern förgasarmotor är bättre på sjön till dess de backar ur dessa saker som bara gör att man måste gynna märkenas serviceställen med jäna mellanrum. Jag slår vad om att han som kopplade in vodian bara justerade mjukvaran för att vara lite mer tillåtande på turbon. I usa är sånt gratis och går via något de kallar recalls.
  5. kika här istället, just växelkabelbälgen är lite knölig. http://www.sterndrives.com/mercruiserhelp.html
  6. 10år! ojdå. kanske varit gammal bensin i flottören så flottörnålen fastnar eller igenbeckade munstycken i förgaren? plocka isär förgasaren och gör rent allt med fotogen och blås med tryckluft. eller vakum i tanken?
  7. Du säger att den gick bra till dess den blev varm, det kan vara en hint. När den blir varm öppnar termostaten och skickar kylvatten runt i de andra kylslangarna . Vart de går kan du se på ett kylschema på tex boatfix.com. Så om det blev vatten i motorn efter ett den blev varm men inte innan, då måste läckan ligga i den del av kylsystemet som cirkulerar när termostaten är öppen. har du vatten i alla cylindrarna borde den ha stannat tvärt? eller var det lite fukt bara. Har du vatten i oljan så är det väl vatten i vevhuset också. då kan det ju krypa upp i alla cylindrarna vartefter.
  8. Skriv upp ditt motornummer, sedan finns det i de kataloger som hänger för tex ngk tändstiften hos de flesta handlare en lista med antal cyl, motoreffekt, volym och motornummerserie. Då är det lätt att hitta rätt.
  9. Min svåger blandade in cayennepeppar i färgen förra året. Helt suveränt, Jag jämförde hans motor med skrovet och på motorn tulpaner men på skrovet inte en tulpan. Lite beläggning var allt som fanns, och det får man ju alltid om man inte skrubbar ibland. Är det någon annan som provat detta? Verkar ju göra att polyperna inte vill sätta sig fast.
  10. Det låter precis som om du flödar motorn eller stryper den,dvs bensinen. Har du haft full tank under vintern , eller tömt den helt och vädrat den? dvs har den stått länge med bensin i? om du haft gammal bensin så kan flottörens förgasarnål få svårt att täta eller så fastnar den och när du drar på så tar bensinen slut i förgasarens flottörhus och motorn dör. du hade ju två förgasare så det kan ju vara så att ena insuget får bränsle bara, därav ena sidans tändstift våta och andra svarta. Har du packningar till förgasarna så ta loss dem och öppna och kontrollera flottörhuset att det inte ligger kådaliknande gulaktig sandhög i den.dvs gammal bensin. isåfall har du svaret där. Gör rent alla munstycken med fotogen och blås ur med tryckluft, justera flottörens max-minläge enligt handbok för förgasaren. Så ska det nog fixa sig.
  11. Har ett litet problem, v8 5,7 som går hur bra som helst med gaspådrag. men så fort jag närmar mig tomgångsläge så börjar varvtalet gå lite varierat och så stannar den. ungefär under 1200varv. Det blir lite problematiskt då det inte går att lägga i neutral utan att den stannar. Inte så kul att landa en båt då motor stannar innan backen går i så fort jag passerar friläget :-) Jag har provat att ställa upp tomgången , men det gör ingen skillnad, den stannar innan den kommer ner så lågt i varv att tomgångsskruven tar emot. kan vatten i tanken ge denna effekt? bränslepumpsproblem?(men då borde den väl gå dåligt även på gas?) Vad kan det vara? tips?
×
×
  • Skapa nytt...