Bozana
Medlemmar-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Bozana
-
Placering
Kadett
-
Kan någon tipsa mig om var man köper en bra rattspinnare (rattknopp).
-
Hej! Jag skulle kolla fryspunkten på färskvattnet i min VP KAMD 43 av årgång 99 med 360 gångtimmar inför vintervilan, då upptäcker jag att glykolvattnet som byttes förra hösten efter renspolning av färskvatten systemet ser brunt och grumligt ut i expansionskärlet. Jag bestämmer mig för att tappa ur hela färskvatten systemet för att kolla hur kylvätskan ser ut. Det visar sig då att kylvätskan i motorblocket och avgaslimpan ser ganska ren ut men sedan kommer chocken, kylvätskan från värmeväxlaren är mycket förorenad och mörkbrun (ogenomskinlig). Fryspunkten för det urtappade kylvattnet ligger på ca. -30 grader C och endast någon halvliter har försvunnit från expansionskärlet på 50 timmars körning. Jag hittade även ett mindre färskvatten läckage från främre delen av avgaslimpan och topplocket (bakom färskvattenpumpen). Bruna kylvatten avlagringar på motorblocket ledre upp till packningar mellan avgaslimpa - topp och topp - motorblock. Glykolvattnet ser inte ut att innehålla några feta oljerester,motoroljan är fin och svart och motorn ryker inte. Kylsystemet har i övrigt fungerat klanderfritt i sommar. Är det någon som kan förklara dessa symtom på min motor och föreslå lämpliga åtgärder. Tack på förhand Bozana
-
Hej Roger! Om din septitank är i orginalutförande ligger övre delen av tanken ca 1 dm över vattenytan vid normalt lastad båt.Därför kan båten aldrig ta in vatten även om ejektorventilen lämnas helöppen i tankbotten. Tanken töms genom att öppna ejektorventilen under gång.
-
Tack för svaret mabe 542! Hur hög självrisk har ni med den årspremien?
-
Vilket försäkringsbolag har fördelaktigaste försäkringsvillkoren och pris för Nimo 27 och 30? Berätta gärna hur ni funderade när ni valde försäkringstyp och bolag.
-
Hej mabe542 Jag har sett en Nimo 30 med diesel V8 och aquadrev i en tillsalu annons för något år sedan.Skillnaden i skrovet är att båtar med rak axel har en inbyggnad (upphöjning) i skrovet där axel,propeller och roder ligger för att få propellern att arbeta effektivare i färdriktningen.Är konstruktionen lika på 27 an?Jag har 230Hk i min Nimo 30 med rak axel och har samma fart som 30s med drev och 200Hk. Drevet är kanske lite effektivare men att 30Hk skulle gå förlorade verkar mycket,det beror ju även på hur toppfarten är uppmätt! Jag har ingen erfarenhet av fart på 27 an med AQAD 41.
-
Skillnader mellan Nimo 27 och 30 (utan flybridge) Nimo 30 har förlängd akterruff ca 1 fot,bredare skarndäck i aktern,ruffrutor föröver i förruffen,förlängt skrov under badbryggan ca 2 fot,större badbrygga, ruffrutor på sidorna i akterruffen,motor propeller och roder flyttade ca 40 cm akteröver,högre toppfart med samma motoreffekt.
-
Är det någon som vet var man får tag på relingslist till Nimo 27 och 30.
-
Hej! Jag har problem med att ejektorventilen till tömningen av septittanken inte håller tätt i min Nimo 30. Är det någon annan som har haft samma problem och i sådana fall hur åtgärdades felet? Vet någon om reservdelar finns eller om det går att bygga om ejektorventilen? Hälsn. Bozana