Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024

josa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    43
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om josa

  • Placering
    Fänrik
  1. OK, var? De reläer som Hjertmans resp SeaSea säljer (BEP 710-140A resp Blue Sea m-acr) motsvarar ju Biltemas variant med skillnad att dessa reläer känner av spänningen på bägge batteribankerna men Biltemas endast på startbatteriet. Biltemas variant är för övrigt märkt med Blue Sea.
  2. Nä kanske inte problemet i realiteten är så stor - men - varför inte bygga ett relä där först startbatteriet laddas och när detta är laddat så kopplas laddningen över till förbrukningsbatterierna?
  3. Kanske inte har direkt med ämnet att göra men.... Har fått lära mig att när man laddar flera batterier ska dom vara av samma typ och ålder för att erhålla bra laddning på samtliga batterier. Här blandar man startbatterier som är gjorda för att kunna leverera hög ström under kort tid med förbrukningsbatterier som är gjorda för det motsatta dvs låg ström under lång tid. Helt olika karakteristiska alltså. Hur blir egentligen resultatet efter en laddning på detta sätt? Startbatteriet lär väl bli laddat då det är först då förbrukningsbatterierna kopplas in men hur väl laddade blir förbrukningsbatterierna?
  4. U6200CC, vad drar ditt ekipage per distans?? Har själv en Uttern 6300 med samma järnspis därbak. Tror min båt är lite tyngre än din men 1,5 l/nm räknar jag kallt med när jag är ute och åker. //
  5. Hej! Har själv funderat på detta till vår 6300. Det enda stället jag kan tänka mig är ju på rufftaket till höger och/eller vänster om instegsluckan. Akter om instegsluckan är ju också en möjlighet men om instegsluckan är öppen skyms ju solen...
  6. För att motorn ska kunna tillgodogöra sig den högre oktanhalten måste motorn själv kunna justera tändning och/eller laddtryck. På t.ex. VAG 1,8T motorer och många andra bilmotorer framförallt med turbo finns knacksensorer och avancerad elektronik som kan åstadkomma detta. Kör själv 1,8T med Shell VPower och märker faktiskt stor skillnad i gång, vridmoment etc när jag tvingas tanka 95-soppa. Men båtmotorer?? Njeee.... Visst har du knacksenorer och turbo avancerad motorelektronik i din båt bör ju ett högre oktantal ge mer effekt. Annars är det ju bara att slänga pengarna i sjön.
  7. Nej, inte direkt. Måste ner och mäta i båten i sådana fall...... Får väl bli till helgen tidigast.. Bara lite nyfiken, vad föranleder frågan??? //
  8. Kolla in Stockholms Mattlangett http://www.stockholmsmattlangett.com/ Fixade mina mattor till ett rimligt pris och med god passform MVH
  9. I min 6300 är det infällt montage i durken som också är i våg. Mvh
  10. Komplett sats och flödesmätare finns här ---> http://www.emco.nu/shop/diverse.html
  11. Och vad menas med ligger ju bra till i pris???
  12. Nu är det väl många som ser rött men... Ska du köpa en 90hk traditionell 2T, köp Yamaha. Lägst vikt, bra (bäst??) andrahandsvärde, bra (bäst??) kvalitet, används mycket i racing vilket borde borga för ovanstående. Så är det!! På Yamahacenter får du oxå 5 års garanti om du gör service där!!
  13. Hur länge motorn kan stå i rumstemperatur?? Tjaa... tills den ramlar förmodar jag... Skämt åsido, konserverad med ny olja i växelhuset i princip hur länge som helst. I ditt fall kan du lungt vänta tills ryggen är återställd innan du gör något!! //
  14. OK, tack alla!! Får se efter nästa säsong hur det ser ut... Bara undrar, om det enligt serviceschema sägs att oljan ska bytas efter 10 timmar, varför säger Yamahacenter något annat????
×
×
  • Skapa nytt...