-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Aldrig
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Trio
-
Placering
Kadett
-
Några för och nackdelar Fördelar mastplacering vs radarstolpe: Längre radarhorisont (räckvidd) pga högre placering Nackdelar mastplacering vs radarstolpe: risk för radarskugga pga att masten skuggar Stor vikt i masten Krångligare montage och underhåll Risk för suddig radarbild pga av att masten kan svinga mycket i sidled Svårt att hålla radarn horisontalt placerad (när båten lutar)
-
Haft liknande problem med min mast. I princip kan det läcka 3 vägar 1) via likrännan 2) inuti masten 3) via en otät maststrumpa Vad jag gjorde var att 1) La i sikaflex i likrännan 2) La i byggskum i masten (vid rufftaksgenomföringen) 3) köpte ny sTrumpa
-
Min Compaq (19v) fungerar utmärkt med Claes Olssons likströmsomvandlare. Varför gå över ån efter vatten, 230v invertern drar ström och laptopens batterielimenator dra ström, att gå denna väg höjer strömförbrukningen avsevärt. Sedan kan viss elektronik vara känslig för billiga inverters som levererar en fyrkantsvåg (ej sinus som i vägguttagen) Har kompisar som använder Claes Olssons GPS puck i ruffen och det funkar utmärkt
-
Tycker utifrån bilden att det ser normalt ut, färgen (skarven) mellan köl och skrov spricker normalt upp pga rörelser i tätningsmassan. Det du måste var nogrann med är kölens bakkant (sprickor i laminat), lyft på durkar och kolla
-
Vad kräver en tävlingsseglare / seglare av sin peke, pulpit och mantåg? 1. Vad används peken till? a)Förbättra båtens balans (minska lovgirighet) Öka segelarean (med genua genaker etc) c)Bättre hoppiland d)Snyggare båt 2. Vad saknas på dagens pekar, pulpiter och mantåg ? Mantåg och mantågstöttor och dess infästningar klarar normalt inte kravet på att skydda en person att falla över bord (dvs tåla den kraften och ha ett sådant höjd som krävs) Pulpits ofta för klent dimensionerade eller att infästningen i båten är för klen. 3. Vad finns och används mest? Underdimensionerade konstruktioner som ofta inte är en fröjd för ögat. 4. Vilka material används? Rostfritt typ 316, 318, aluminium, komposit 5. Hur är de fästa, permanenta/lösa? Peke: normalt permanent men det finns utdragbara Mantåg: Permanet men går att skruvas loss vid tex kappsegling Pulpits: permanenta 6. Hur stora krafter ska den tåla? Peken bör tåla brottgränsen på akterstaget och förstaget och de sidolaster som kommer att uppträda pga av segelföringen. Mantåget och speciellt mantågsstöttorna bör tåla en kropp som stoppas inom någon halv sekund. typ 5000 N Pulpits: samma laster som mantåg, men ofta hänger man grejor på pulpitsen typ livflotte, ankare etc vilket ger större krafter 7. Prisläge, hur mycket är folk villiga att betala? Gissar Svensson kanske 10. 000 för ett peke 6.000 för pulpits 2000 för mantåg
-
Några för och emot Långkölad Hållbarare kölinfästnig Lovgirigare i hårda vindar Oftare tunga på rodret. Ofta riktningsstabilare på läns (eller vid surfning ned för vågor) Kan ofta trimmas (i måttliga vindar) så att båten blir helt balanserad Kan ligga bi bättre Kan i ibland vara svårt att gå över stag (slå) (vid tex mycket sjö och liten vind) Ofta stort kölsvin som man kan stuva både det ena och det andra i. Ofta hopplösa att backa med (för motor) Fenkölad Går högre i vind (bättre kryssbåtar) Ofta snabbare (mer lättdrivna) Bättre manövrerbarhet (både för motor och segel) Ofta klenare kölinfästning Jag har haft bådadera det som jag upplevde som besvärligaste med den långkölade båten var dess relativt dålig manöverförmåga (mycket planering när man skulle in och ut i trånga hamnar etc) , så nu har jag en hybrid, dvs en fenkölad bår med en ordentlig skedda.
-
England är stort, men en bok som jag fann vara till mycket stor nytta var The Schell Channel Pilot (Imray), som beskriver hamnarna på engelska och franska sidan längs engelska kanalen. (från Ramsgate till Penzance). Vet inte om den är så trevlig, men den är fakta späckad och beskriver faciliterna, tidvatten etc som är matnyttigt.
-
Min srömförbrukning är ca 1amp GPS:sen har jag på en hållare i sittbrunn (fungerar inte i ruffen) Först hade jag datorn på navigationsbordet men det var lite knepigt att se skärmen ordentligt. Sedan arrangerade jag en vridbar ställning som kunde slidas ut i rufnedgången, mycket bättre (tydligare), fungerar utmärkt
-
Precis som du påpekar, stirrade mig blind på att det var seglarsnack, formulerar om mig, båtfolk är ett trevligt släkte.
-
-Lita på båten (den är ofta starkare än besättningen) -Var inte rädd för det okända (varje vik eller vatten är en ny upplevelse) -Följ noggrant med i sjökortet var du är, plotta gärna positionen -Inse att du är nybörjare, använd motor eller andra hjälpmedem om du är osäker (du behöver inte visa dig på styva linan inför omgivningen), om du är osäker ta det lugnt panik förvärrar bara situationen, våga fråga om du behöver hjälp. (Seglare är ett trevligt släkte) Om man skulle se på båttillbehör som underlättar livet så skulle jag såga rullfock och autopilot
-
Var i närheten i somras, räkna med ca 450 nm om du kan segla på öppna bogar. men tyvärr är det ju ofta bondkryss när man skall åt det hållet. Jag loggade 650 nm med hamnar och kryssbogar.
-
Bytte mina rutor i våras, den rekommendation jag fick var att ville man ha hållbara rutor som i princip aldrig går sönder, köp polycarbonat (rutorna används i tex skogsskördarmaskiner etc) Nackdelen med dessa rutor är att de lätt kan bli repiga, men de kan köpas med en extra reptåligt ytskikt
-
Jag håller en slant på Kurt Björklund, till de som är långfärdsintresserade kan jag varmt rekommendera hans bok En annorlunda världsomseglare
- 82 svar
-
- 1