-
Innehålls Antal
106 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Selor
-
Placering
Örlogskapten
-
På en importerad amerikanare med 8-10 år på nacken får du nog vara beredd på att det är ganska mycket som sjunger på sista versen. Men allt går att fixa det är bara en fråga om tid och pengar. What you pay is what you get, brukar faktiskt stämma väldigt bra. //Selor
-
Vi har ju ytterliggare ett problem med SP i och med att båten vill dra åt sidan åt det håll som proppen roterar åt. Detta blir väldigt påtagligt när man behöver lite finlir i samband med parkering i trånga rutor eller skall gå in till tex en sjömack. Jag vet själv vilket strul man kan ha är man lägger i backen och hela båten börjar att rotera runt sin egen axel. Detta kan man naturligtvis lära sig att hantera med ratten, med det kräver en del träning och en del smällar på båten innan du behärskar detta. Alltid DP //Selor
-
Duoproppen är altid att föredra. 1. Bättre bett i vattnet med markant bättre acceleraton 2. Betydligt stabilare gång i lågfart, inte alls så slingrig som enelproppar ofta blir, särskillt båtar med liten bottenvinkel är jobbiga att ratta i lågfart med enelprop. 3. Andrahandsvärdet är betydligt bättre, eller se det så här, väljer köparen mellan en beg båt med och en båt utan dubbelprop så ligger den med dubbel garanterat bättre till. prisskillnaden på VP på drygt 7000-8000 är ett givet tillägg enligt mig. Dock skall nämnas att om du smäller med en dubbelpropp så kostar de minst 15000 att köpa nya, dvs det vill till att din självrisk inte är allt för hög i försäkringen. För då kan det bli en dyr dag på sjön, det har många fått erfara. //Selor
-
I det senaste nummret av Vi Båtägare görs reklam för VP motbyte med priser för 4,3, 5,0 och 5,7 liters versionerna i bensinutförande. Till dessa motorallternativ kan man köpa till 1. Duopropp 2 Sötvattenskylning 3. GXI 35-50hp extra?????? Vad är det man nu får om man köper till GXI paketet till sin låt säga 5.0 motor som i standardutförande ger 220hp. Alltså vad skiljer hårdvarumässigt mellan GL och GXI versionerna? //Selor
-
Jag hörde på min marna som säljer Uttern att några kunder som köpt ny båt med den motorn har varit mycket missnöjda och djupt ångrat att de inte tog bensinaren på 220hp istället. Den lär vara alldeles för liten för dessa båtar. //Selor
-
Yippi! Äntligen så har jag sålt min USA båt!!!. Inget märke nämnt så ingen USA seglare blir ledsen. Jag kommer aldrig att köpa en igen och nästa båt blir definitivt skandinavisk, en Uttern D68, Ryds 23DC eller Yamarin 76DC ligger bra till. Trevliga och lätthanterliga DCs runt 22-23 fot som fugera utmärkt i vår svenska skärgård. Ingen mer otymplig och törstig USA V8 för min del i alla fall, men jag vet, och accepterar, att det finns många andra som tycker att USA båtar är de bästa båtar som finns. OK för mig, men jag vill inte ha en igen. Never! Stay cool americanos! Nu letar jag ny båt //Selor
-
Eller också kanske du inte skall ha någon gammal 1990-tals Say-Ray alls. Dom är inte alls kul och väldigt fula och sunkiga inuti. Har en kompis som nyss köpt en 29-fotare från 1996, och om jag säger att jag inte skulle vilja ha den om den så var gratis så överdriver jag inte. Ful och omodern båt med trista gamla förgasarmotorer på. Varningsflagg utfärdas! Köp hellre nyare och modernare men mindre båt för samma pengar! //Selor
-
Den du importerar av brukar ha bra kontakter på fraktare i GBG. Det finns en som heter Lasse Fraktare som kö båtar över hela landet. Men de tar över 100:-/milen och vill förståss ha betalt för återresan också. Så räka med mellan 5000-10000:- om du bor en bit bort från GBG. Det blir rätt dyrt. //Selor
-
Den här hemmabygda lösningen är snygg, en Chaparral tror jag att det är. //Selor
-
Igen bra idé Rundis! Ditt kylskåp och vv-beredaren kommer definitivt att gå åt om du provar att kräma på 230V på dem. Dessa apparater är inte omställningsbara för 230V och gillar inte att du provar. Nej, du får nog köpa dig en transing som alla andra USA förare. //Selor
-
Ja, har du fastnat för Navionics sjökort så blir ju valet lätt. Själv har jag Lowrance 110C och är väll rätt nöjd, inte så mycket att jämföra med. //Selor
-
Det är dyrt att ha båt! Jag har själv räknat ut att service, vinterförvaring, försäkring och båtplats kostar 20.000:- per år. Till det kommer eventuella kapitalkostnader, drift och värdeminskning. Så ibland kan man fundera på om det inte vore billigare att hyra båt eller bo utomlands vintertid jämfört med att äga båt i detta land. Simma lungt! //Selor
-
Det är klart att det är bra med stvattenkylning om du åker i salt- eller bräckt vatten. På en åt som bara körs i sötvatten spelar det ingen större roll. //Selor
-
Båten är i alla fall undermotoriserad, det vet jag. Inte särskillt kul. //Patrik