Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024

Fredrik_J

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    680
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Fredrik_J

  • Placering
    Flottiljamiral
  1. Alltid kul att läsa inteligenta, båtrelaterade trådar. Någon som sett till nå´ n...
  2. Båt går ju alltid tungt och i uppförsbacke sägs det ju, stämmer alltså inte helt ELER just därför vattenkylda... Men hur många bensinmotorer med turbo sitter igentligen i båt?
  3. Du blandar inte ihop det med självantändningspunkten? Fotogen, tändvätska osv närliggande ämnen avger brännbara gaser från ca 70grader... En turbo utan vattenkylning kan nog bli rejält varm, även tillopsluften (från turbon...) kan nog komma över 100grader när det jobbas ordentligt! Bensin-turbo på avgassidan när det går tungt ca 900gr (rödlysande!!!)
  4. Det blev inte många plus där inte.... En liten egenhet MG har! (få plus alltså!!!) Lycka till!
  5. Om du kopplar dynan till startbatteriet och en ny gen till förbrukbank så behövs inget skiljerelä alls! Bara onödigt! Så länge båda gen funkar så fylls båda bankerna ändå ju! Ingen risk att startbatteriet dras ur (om inte tändnyckeln glöms på förstås) Startkablar kan användas för nödstart... Så rensa ordentligt i elsystemet så motorn har sitt, och allt annat går på förbruk.banken. Bara nya laddlampan som får styras med relä från motornyckeln!
  6. Sök på maskinförnödenheter tror jag det är på eniro och/eller hitta. Finns massor av firmor som håller på, oftast utan annonsering då det blir för dyrt.... Många är av karaktär garagefirma!!!
  7. Nyinstalerat ska ha, äldre borde ha... Din båt borde ha på inkommande! Dessutom kan man gardera med en på kabeln, bra om man tar i en skadad kabel på bryggan tex.
  8. Bara man friskriver sig i manualen så kan det vara hur farligt som helst! Tror amerikansk väggplugg är godkänd för 50V i europa. Ciggtändaruttaget i bilen är nästan mera beröringssäkert, definitivt den lilla modellen.
  9. Livslängd?! (Spelar naturligtvis ingen roll när man sköter sig och alltid byter impeller innan den går sönder...)
  10. Självklart förutsätter farligheten med bensin ett visst mått av otur, missskötsel och dålig koll.... Men fortfarande går det inte att jämföra riskerna med en bil, det är orimligt om man ser till konstruktionerna.... Om en del vill ha diesel av olika anledningar, är det ingen nackdel ur brandsynpunkt. Driftsäkerheten är nog lika på nya motorer idag. Att jämföra hk rätt av är inte rättvist heller, kolla på vridmomentet istället, det är ju det som vrider runt propellern... Lycka till med era byten, se till att allt sitter fast
  11. Tanken är kanske att impellern slipper torrstart varje gång, dvs vattnet finns redan vid pumpen från förra gången. Det rinner ju ut vid upptiltningen...
  12. Fyller man från en dunk till en annan tex i sittbrunn, pressar man ut x liter bensingas (det som smäller) på durken... Då spelar det ingen roll var motorn sitter! Att jämföra med bil är ganska fånigt, då inget motorrum där är helt slutet neråt som på en båt! Mer välventilerat får man nog leta efter. Därför blir inte koncentrationen den rätta, ens om det droppar hela tiden man kör. Men instängt i en balja kan det smälla som på film, men bara det som redan läckt ut, det är ju så förbränningen i motorn funkar...
  13. Bygg på du! Om du tar fläktar från skrotad elektronik, tex datorer, kostar de ju inget... Bara byta om de börjar trassla/rassla efter en tid. Dock ger de nog inget vidare tryck, så slangar kanske de inte orkar med, bättre att sätta som sugande, bara inte det blir för varmt.
  14. Gäller att hålla isär 12V och 220V installationen, både när man diskuterar och när man kopplar, annars vet inget riktigt vad som menas.... Jord är den grön/gula ledaren i 220/380V-installationer, MEN det kan även finnas 12V-minus där, men sällan lågspänningen som skapar problemet, utan det blir när man sätter sladden i väggen och blandar ihop alltsammans igen... Men så avancerat tänkte nog inte den ursprungliga frågeställaren!
×
×
  • Skapa nytt...