-
Innehålls Antal
68 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm larsjoh51
-
Placering
Löjtnant
-
Någon som har koll på båtmackarna i Roslagen? Vilka finns kvar, har hört rykten om att nedläggningar har skett. Är intresserad av uppgifter för Öregrund och ner mot Norttälje och kanske en bit till.
-
Jo då det är väldigt lågt. Var en bit ut från Gävle i helgen. Det finns nya små kobbar som man aldrig sett förut. Tittade på SMHI:s data för vattenstånd och blev förvånad att det bara var nästan 40 cm under normalt vattenstånd. Ser mer ut för blotta ögat.
-
Ja man kan undra hur folk tänker om de tänker. Förra sommaren råkade jag ut för en med låg tankeförmåga. Kom söderifrån och skulle gå in i Väddökanal som är hastighetsbegränsad till 5 knop. Hade precis tagit fram fika och gått ner i fart och hade kanske 50 meter fram till första farledsmarkeringen när det kommer en större motorbåt och blåser förbi på 3-4 meters avstånd för att sedan kasta sig in mellan markeringarna och dra av på farten och lägga sig före mig. Vi han fånga fickat och fick hålla i oss för att inte ramla av stolarna. Jag gav honom en lång signal med signalhornet men inte så mycket som en reaktion eller ursäkt. Kan tillägga att det fanns en hel familj med två små barn i den där båten som framfördes på detta våldsamma sätt.
-
Skall åka från Gävle och norrut till Söderhamn och kanske något längre. Är osäker på var det finns båtmackar. Finns i Sandarne tror jag och det fanns inne i Söderhamn tidigare. Är det någon som vet så att jag kann planera turen?
-
Heat-Pal fungerar bra. Använd bara rätt bränsle annars sotar det rejält. Tog fel och det blev ganska rökigt och sotigt i ruffen. Annars ger den bra värme om man nu inte har något annat. Kan även funka som nödvärme hemma om strömmen går. Borde räcka till att värma upp ett rum någorlunda.
-
Problemet är att bensingångorna i en båt samlas i kölsvinet och ventileras inte bort av sig själv. Det är därför man har en motorrumsfläkt som skall köras ett par minuter före start för att inte riskera brand vid start av motorn.
-
Jag har läst på något forum att en generator för bilar inte är lämplig att ha i en båt då den inte är gnistskyddad på samma sätt som en som är anpassad marint bruk. Att använda en bilgenerator skulle alltså öka risken för brand genom att det kan finnas bensinångor i båten. Detta är alltså vad jag har läst, men det finns säkert någon annan som kan utveckla eller verifiera detta.
-
Jag har provat båda varienterna. Plexiglas blir repigt. Vanligt glas betraktas inte som säkert, man kan skada sig på det om det går sönder. Jag har valt att ha vanligt glas i styhytten för plexiglaset blir så repigt att det blir både fult och svårt att se igenom i motljus. Som någon anna sa, om det är så dåligt väder att de skulle slå sönder rutorna då skall man nog inte vara ute överhuvudtaget. Jag har plexiglas i ruffen och det är det OK för gardinerna är fördragna mer eller mindre hela tiden.
-
Det bästa vore nog att använda samma som förut för att inte få problem. Annars är man kanske tvungen att grunda först.
-
Jag har 5 meter kätting direkt efter ankaret och sedan lina. Det funkar utmärkt ihop med frifall. När jag släpper spärren sticker ankaret iväg mot botten och när det når botten så lugnar det ner sig, dår är det båten som drar ut mer lina. Fördelen med kätting är också att den ligger platt mot botten vilket gör att linan inte lika lätt drar ankaret snett uppåt vid belastning.
-
Läs Tips & Trix på Träbåtsakuten.
-
När ankaret når botten så drar det inte ut mer lina, men man lägger väl inte ankaret rakt ner! Jag släpper ankaret en bra bit för t.ex. bryggan och låter linan löpa ut, gör fast fram och spänner upp det hela med ankarspelet. Det finns en tumregel för hur mycket lina man skall ha ut i förhållande till djupet (kommer inte ihåg just nu exakt vad som gäller). Fördelen med ankarspel är att jag som förare kan släppa ankaret från styplatsen och sedan lugnt forsätta framåt till stopp. Min fru står längst fram med linan för att hoppa iland.
-
Att sätta den på badbryggan låter tveksamt. Det är stora krafter som skall överföras. Jag har mitt Lewmar (Erlandsson) monterat på akterdäck. Linan går via en rulle på akterdäck via en rulle på badbryggan till ankaret. Monterat på akterdäck mot t.ex. akterspegel är att krafterna tas upp mycket bättre vid montering på akterdäck.
-
Ja du nikitalord, den var ful. Säkert praktisk men i så fall inomskärs, eller..? Den måste ta en hel del sidovind!
-
Känner igen situationen. Förra sommaren hade vi en liknande historia. I det fallet var felet ett igensatt bränslefilter på bränslepumpen. Visste inte ens att det satt ett där också, har separat vattenavskiljning. Felet resulterade i att motorn tappade kraft och efterhand stannade den också. Gick att köra 5 knop istället för 10 knop. Så småningom gick inte det heller, det blev motorstop efter en kvart. Bytte det stora bränslefiltert, trodde att det var vatten i tanken. Två båtmekar och en veckas strul senare hittade båtmek 2 felet och sedan har det fungerat. Har numera extra filter med i båten och en ny bränslepump på hyllan hemma (köpte en innan jag visste vad felet var).