Gå till innehåll
lördag 02 november 2024

Minuten

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    164
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

Minuten senast vann den dag 16 Juni 2018

Minuten hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

9 Neutral

Om Minuten

  • Placering
    Örlogskapten

Contact Methods

  • Webb
    http://bewert.se

Senaste Profilbesöken

1 031 profilvisningar
  1. Kan ibland hjälpa att knacka lite med en hammare på startmotorn för att få den att arbeta igen, funkar inte alltid men man kan göra ett försök. Du får nog räkna med att lämna in den för att få en riktig reparation gjord. de firmor som gör detta har oftast en testbänk som dom kan testköra startmotorn i. Lämnade in min på betydligt närmare håll än i Stockholm, jag håller till i Göteborg.
  2. Tror nog ljudet kommer från solenioden, har haft liknande själv på en tidigare båt. det löstes genom att lämna in startmotorn för en genomgång på en firma som sysslar med starmotorer och generatorer. Går även att plocka isär själv, men det är krångligt, inte minst när det gäller att få ihop alltihop i slutändan.
  3. Har rullbom på min motorseglare, har även en vev med fyrkants hane (krökt rundstav 4 kant i ändan för bommen och en plastknopp som snurrar i andra ändan), storseglet är i efterhand utrustat med travare. Använder inte rullfunktionen i bommen då det bara blir krångligt. Lättare att beslå seglet uppepå bommen och täcka över med ett bomkapell. Visst är det gamla saker och gamla segel, men duger gott för min användning av båten, är ju en semesterbåt som aldrig kappseglar, har inte heller något segelnummer till båten.
  4. Många olika åsikter och tankegångar här, ingen som tänkt på att kontakta sitt försäkringsbolag och se vad de säger om de olika alternativen? På försäkringsbolagets Svenska sjö,s hemsida så finns en läsvärd brochyr om gasolen, med namnet tänk först tänd sedan, här är länken till denna: Brochyren Tänk först, tänd sedan Ring gärna ditt egna bolag och diskutera kök, värmare och gasol med dem så får ni reda på vad som gäller om en olycka skulle råka vara framme för just dig i dessa fall.
  5. säkert ett riktigt bra kök, men vart tar gasen vägen om tuben börjar läcka eller kanske säkerhetsventilen i tuben börjar släppa ut gasen? tänk på att gas är tyngre än luft och lägger sig på lägsta platsen i båten, räcker med en liten gnista för att den skall tända. Jag skulle ha gjort en riktig gasinstallation i stället, med ett dränerat utrymme för gasflaskan efter konstens alla regler.
  6. har sån kontakt till en av mina solceller och en liknande till den andra, funkar utmärkt utan glappkontakt för mig. De sitter inne i under doghouset. Hade förr problem med kontaktdornet på däck som ledningarna till masten kopplades in i, fick tipset att smörja in detta med vasselin vilket jag gjort sedan dess och har inte haft några problem med kontakterna efter det (smörjer in kontakterna till solsellerna med).
  7. Penta servicen I Tångudden är auktoriserad på just pentamotorer, om dom inte har borde dom veta vem du skall kontakta.
  8. Finns skeppsmasken i områdena båten kommer att röra sig i? i så fall behöver du skydd mot den.
  9. Jag har en motor från 79 i min motorseglare, sötvattenskyld penta, den går alldeles utmärkt än i dag så jag låter den sitta kvar i båten några år till. I båten jag hade innan satt en sabb från 63, även denna sötvattenskyld, lagerbyte gjordes på den och den gick utmärkt när jag sålde den båten för ett par år sedan, tror den motorn tuffar och går än i dag utan några större problem.
  10. I min båt ligger radioantennen instoppad i ett stuvfack. finns inte tillstymmelse till jordplan. Det är en bilantenn med vanligt stelt spröt. kanske någon meter i längd vad jag kommer ihåg. en vanlig antennsladd som satt i bilarna förr kopplar ihop radion och antennen, vet inte till vilken bilmodell antennen är, men det funkar säkert med vilken som. Funkar i alla lägen som jag varit med om hittills. Tror inte jag skulle få bättre mottagning om jag monterade den i masttoppen, känns mest som om det skulle bli en massa merjobb helt i onödan. Har en plastbåt med mahognyinredning.
  11. Har en fungerande i min båt, men mätarnålen har krökt sig (troligtvis i samband med bottenspolningen vid upptagningen något år) kanske går att fixa om det går att få loss glaset på mätaren, någon som vet hur det sitter fast? Tycker det är skoj att ha orginalinstrumenten kvar i båten så jag vill inte ta bort detta. Använder gps för dessa data vid navigeringen (även denna gammal, inköpt och monterad före plottern kom)
  12. Jag har denna http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Grill/Grillar/Hopfallbar-grill-2000036073/ , tar liten plats undanstuvad, bra att grilla på samt att den är billig.
  13. Är det ett teakdäck så räcker det med att slipa och olja tills du får en bra yta på oljan. Trät runt själva däcket skulle jag skrapat rent, slipat och lackat, är det mahogny så hade jag börjat med en mahognybets för att få fram rätta färgnyansen på trät. När du lackar lägger du ett eller kanske 2 lager med utspädd lack för att sedan lägga 3-4 lager. Trät på insidan båten behöver kunna släppa ut fukt för att hålla i många år framöver, använd därför en lämplig olja till detta (ingen lack eller färg eftersom det stänger in fukten i trät). I kölsvinet kan du använda en oljebaserad färg som tillexempel internationals dambolin eller hempels farvolin så blir det lättare att hålla rent och snyggt.
  14. Varför plasta? Är det inte bättre att reparera eller lägga om däcket om det är så dålig.
×
×
  • Skapa nytt...