flippe
Medlemmar-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm flippe
-
Placering
Kadett
-
Hej, Jag har köpt en Garmin 3010 och undrar hur jag redigerar displayen. I vilken meny kan jag välja vilka informationsboxar tex. KÖG, FÖG, FART jag vill ha upp på displayen? Jag har tittat i manulen men kan inte hitta vart jag ändrar detta för att få kartan över hela displayen. Tacksam för hjälp om någon som har en liknande garminplotter kan svara på detta, Mvh Flippe
-
Hej, Jag har köpt en Garmin 3010 och undrar hur jag redigerar displayen. I vilken meny kan jag välja vilka informationsboxar tex. KÖG, FÖG, FART jag vill ha upp på displayen? Jag har tittat i manulen men kan inte hitta vart jag ändrar detta för att få kartan över hela displayen. Tacksam för hjälp om någon som har en liknande garminplotter kan svara på detta, Mvh Flippe
-
Så vitt jag vet är Vertec ett rullsegel med genomgående stående lattor med från Lundh Segel. Jag har en Beneteau med rullmast och den masten kommer från Red Label tidigare Z-spar tror jag. Skillnaden jag vet om är att selden de sista åren har anpassat sina rullmast till segel med stående lattor genom att göra större spår i masten där seglet rullas ut och in. Mvh Pär
-
Hej! Jag har beneteau Oceanis 323 där storskotsskenan sitter på rufftaket. Jag och flera andra har löst ditt problem genom att sätta en så kallad cleamcleat bakom den ordinare avlastaren på rufftaket som håller storskotet. Detta är en enkel, billig och funktionell lösning. En cleamcleat/supercleat...(om det nu stavas så) är en avlastare som du kan lossa genom ett ryck med tampen. Jag köpte den på Hjertmans för ca. 500 kr Denna lösning har för min del inneburit att jag trimmar storen offtare än innan samt att de känns säkert att alltid kunna lossa storskotet vid vindby eller nödsituation. Mvh Pär
-
Hej! Jag köpte en Oceanis 323 i våras och är så här långt efter ca. 1.000 nm är vi mycket nöjda både med seglingsegenskaper, komfort och urförande/kvalité. Bör tilläggas att detta är vår första segelbåt och att jag inte har någon större erfarenhet av 31.7 och liknande båtar. För oss har inte storskotskenan på rufftaket inneburit några större problem, är man ensam i hård vind kanske det kan bli lite knixigare..... Båten är mycket lättdriven och vi som är inte är så erfarna seglare börjar gärna reva vid ca. 7 m/s. Båten har i tester fått kritik för att den är initialvek. Båten lutar ner sig ganska tidigt men stannar å andra sidan i detta läge och vi har inte upplevt det som något bekymmer. MVH Pär
-
Hej, Jag har köpt en Oceanis 323 denna vår och seglade hem den från Tyskland i början av Maj. Eftersom jag haft motorbåt innan så kan jag inte göra några närmare jämförelser med andra segelbåtar men så här långt är vi väldigt nöjda. Precis som många andra som köper liknande båtar på tittade vi också på Bavaria, Jeaneau mfl. Det som fällde avgörande i vårt fall var att vi fastnade för linjerna hos Beneteau samt att Blue Ocean Yachts kunde ta vår motorbåt i inbyte. Till helgen skall vi ge oss ut på 4 veckors semestersegling så antagligen har jag mer erfarenhet av båten när vi är tillbaka. Hittils är jag nöjd med segelingsegenskaperna, båten verkar var mycket lättdriven och med rullsegel är den väldigt lätthanterad. Akterkabinen är det bästa sovutrymmet och på det hela taget är båten väldisponerad. Negativa omdömen är att den har stort vindfång vilket än så länge kan göra mig lite nervös i trånga hamnar, ev. monterar vi bogpropeller efter denna säsong. Invändigt verkar inredningen i körsbär vara ganska ömtålig, det blir lätt repor och skavmärken. Mvh Pär
-
Hej igen, Jag vet ej vad du har för Flipper att jämföra med. Innan jag hade Aquador hade jag en Flipper 630 HT jämfört med den så är det ju stor skillnad på Aquadoren. Den extra längden men framförallt den extra tyngden gör att 22:an går bättre i vågor. Jag har båten i Västervikstrakten och har flera gånger gått upp till Shlm med Aquadoren, då passerar man ju både Bråviken och Landsort där det är ganska öppet hav. Naturligtvis måste man anpassa farten men det har aldrig kännts osäkert även om vågorna gått höga. Mvh Flippe
-
Hej, Jag har haft 2 st Aquador 22 HT och tycker att det är en toppenbåt. Man skall dock tänka på att om man vill vara ute längre perioder på tex. semester så blir det väldigt trångt om man är fler än 2 personer. Den första AQ 22 HT jag hade var en -98 med VP 4.3 GI den hade också rostfria duopropellrar. Fördelen med duoprop var att den gick väldigt stabilt även i låga farter dvs. inte slingrade sig i farter runt 4-6 knop. Medelförbrukningen låg runt ca. 1,25 l/nm. Min andra AQ 22 HT var en -01 med Mercuriser 4.3 EFI (det är väl samma motor igentligen), den hade ett Alfa one-drev med singelpropeller. Denna båt var faktiskt snabbare och maxfarten var 38 knop. Med detta drev ville båten dock slingra sig i lägre farten vilket kunde uppfattas som störande om man körde längre sträckor i ca. 5-6 knop. Förbrukningen låg mellan 1,2-1,5 l/Nm beroende på körsätt. Vad det gäller båtarna som är tillverkade på Irland så har jag samma information som inlägget ovan, båtar från 2000 samt vissa båtar från 2001 är tilverkade på Irland. Detta kontrolleras enklast genom att titta på båtens serienummer som finns på akterspegeln, börjar nummret med IR är det en irlandstillverkad båt. Börjar serienummret med FI är den finsk. Enligt återförsäljarna skall alla de brister som fanns på båtarna från Irland vara åtgärdade. Jag har tittat på flera 22:or och min mening är att de som är tillverkade i Finland har betydlig bättre finish. Lycka till med båtköpet! Mvh Flippe
-
Hej! Jag har precis beställt en Beneteau Oceanis 323. Jag valde just mellan dessa två. Jag tycker att båtarna är i stort sätt jämnbördiga, det som avgjorde för mig var den mer omfattande standardutrustingen hos Beneteau tex. rattstyrning. Sedan kunde de på ett smidigt sätt ta min nuvarnde båt i inbyte. Skall tilläggas att jag är nybliven seglare och har endast gemfört båtarna utifrån utrymmer, disposition o.s.v.