-
Innehålls Antal
123 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Lunde
-
Placering
Örlogskapten
-
Köpte precis en Uttern 6300 årsmodell -93. Kyl, spis och värmare drivs av gasol. Kylen och spisen fungerar utmärkt, men jag får inte igång värmaren. Det är en Trumatic 1800 e som troligtvis inte varit igång på ett par år. Jag fick med instruktionsbok, så jag startar på rätt sätt. I ruffen sitter manöverpanelen med termostat. När jag startar hör jag fläkten surra och efter ca 10-15 sekunder börjar tändsekvensen ((typ piezo som tickar) och pågår i några sekunder. Sedan tystnar allt och röd lampa lyser, som indikerar fel. Har googlat och försökt förstå mig på tyska forum, men nu undrar jag om någon svensk på maringuiden har tips och idéer? Undviker helst att plocka ur den och lämna in på service, då jag tänkte sjösätta snart.
-
Lunde ändrade sitt profilfoto
-
Nu har jag varit utan båt ett par år och tänkte byta in hojen mot lämpligt objekt. Jag passerade Marin och fritid i Laxå idag och jag hittade en jäkligt trevlig modell som hette Eldstjärna 630 Kabin. Har aldrig hört talas om båten och för övrigt inte Google heller... Vad säger ni? Åsikter? Omdömen?
-
Tack för info! Hajen jag kollade in igår var dessvärre rätt sliten, både in och utvändigt... Men jag gillade verkligen båttypen, så det är bara att leta vidare.
-
Tack för svaret! Ska kolla på en Hajen med B20 imorgon. Hoppas på det bästa!
-
Tydligen inte någon som känner till båtmodellen.. Nu har det dykt upp två till på Blocket. En Hajen 21DC nästgårds med B20/280-drev. Finns det risk att båten blir undermotoriserad? Jag hade en Ancas 24 för några år sedan med B20/250-drev och den motorn var alldeles för klen för den båten. I bästa fall en toppfart 18 knop i medvind och då funkar det inte att plana i marschfart, utan då blev det till att smyga fram i 5-6 knop om soppakontot inte skulle skena..
-
Lunde började följa Hajen 21DC?
-
Undrar om någon har koll på en daycruiser vid namn Hajen 21DC? Det finns en till salu på Blocket med 5,7 liters V8. Finns dock knapp ett ord om båten om man googlar på namnet... Erfarenheter och åsikter tas tacksamt emot!
-
Startsnöret på min Evinrude 4 hk -91 har fastnat i utdraget läge. Vet ej om fjädern gått av eller om det kärvar. Problemet är att denna motor inte har en motorkåpa längst upp som de flesta andra motorer, utan längst upp sitter själva chassit till motorn (gasreglage sitter på kåpan). Jag har ingen reparationshandbok och tänkte heller inte slänga ut en femhundring på en och undrar därför om någon kan ge mig tips om hur jag öppnar kåpan så att jag når startmekanismen? Tacksam för tips och råd!
-
Tackar för tips och råd. Jag upptäckte att Erlandssons brygga sålde Tudor Dual för 795:- och det är grymt bra pris om man jämför med ca 1100:- som batteriet kostar i vanlig bildelshandel. Det får bli ett sådant nästa gång jag passerar huvudstaden.
-
Batteriet till min Johnson 70 hk -91 gav upp i höstas och jag ska därför investera i ett nytt. Det finns en massa sanningar och goda råd kring batterier och jag tänkte ge mig in i djungeln... Sanning nummer ett är att man måste köpa typ bilbatteri som startbatteri och inte fritidsbatteri. Fritidsbatteri ska bara användas som förbrukningsbatteri. Stämmer detta? Sanning nummer två är att för hög amperestyrka (antal amperetimmar) påverkar generatorn negativt och att den blir överansträngd då den måste arbeta hela tiden under motorgång för att fylla batteriet. Stämmer detta? Jag har för närvarande ett batteri för både start och förbrukning, då det räcker för tillfället. Vilket typ av batteri ska jag välja?
-
Hoppas du fått bilderna på mailen. Som sagt tror jag inte heller på slow down funktion, då jag fick upp motorn i ca 4500-5000 varv med lysande larmlampa. Vet dock ej toppvarv. Kanske står i verkstadshandboken?
-
Håller med, tror gör man i kyrkan.. Jag har ju en verkstadshandbok, så jag tog en bild och bifogar mitt inlägg. Hoppas att det kan vara till någon hjälp. Jag kan ta fler bilder på kopplingsschemat om det behövs samt schema över kopplingar reglage. Tack för att du tar dig tid!
-
Håller med dig att om att det inte var helt genomtänkt att fortsätta köra motorn i 45 minuter när larmet löst ut... Jag hade dock tur att den höll trots allt. Men med tanke på att larmet varnade efter ca 30 sekunders gång trots att jag kopplat ur termoswitchen, borde väl det hela röra sig om ett kopplingsfel? Jag har letat i boatinfo.no, men de kopplingsscheman som finns syns knappt vad det förställer...
-
Tack för tips! Hade du också tre kablar (tror det är en brun och två svarta) från motorn som saknade inkoppling? Hur kopplade du bort dem?
-
Återigen tack för tips! Den enda infon jag hittar i verkstadshandbok/manual om varningssignaler är som du tidigare sagt att överhettning av motor ger ihållande signal med ljus och ljud. I mitt fall tystnar ju ljudsignalen konsekvent efter ca 30 sekunder varje gång, men lampan fortsätter lysa. Jag har både på land och i vatten startat motorn säkert 10 gånger och detta moment upprepas exakt lika varje gång. Överhettningslarm efter några minuter med ihållande ljussignal, men med upphörande ljudsignal. Skulle motorn bli överhettad borde väl summern fortsätta ljuda och motorn så småningom nypa? Jag kunde ju köra på höga varv i ca 45 minuter utan problem. Jag börjar tro som du att jag kopplat något fel... Bara att kolla över kopplingarna.
-
Jag ska börja med att säga att motorn är en 91:a och reglaget i stort sett nytt. Jag köpte motorn och reglage var för sig och till reglaget följde en adapter med som kopplar samman äldre motor med nytt reglage. Allt funkar fint vad avser start, varvräknare (som markerar att varningslamporna är i funktion) och den enda kabel från stammen in i motorn jag inte kopplat in är en rund kontakt med fyra bruna och svarta kablar som jag förutsatte hörde ihop med VRO pump/oljebehållare. Tre lösa kablar (bruna och svarta) utan kontakt hänger lösa från motorn och de går in i motorns kabelstam, men jag förutsatte att även dessa hörde ihop med VRO pump/oljebehållare. Eller är det så att dessa kablar ska kopplas ihop? Det finns även ett par lösa lila kablar som går från reglage mot varvräknare som inte är inkopplade, men då varvräknaren fungerade trodde jag att dessa skulle användas om man inte hade den fasta kontakten in i varvräknaren. Angående larmet så piper summern ihållande i ca 20 sekunder sedan tystnar den, lampan fortsätter dock lysa hela tiden. Om nu summern tystnar kanske det är jordfel som föreslås? Tips och idéer?