Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

lmfmats

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    44
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om lmfmats

  • Placering
    Fänrik
  1. Bra och relevant fråga; ty det är ingen billig pjäs... Vet att Volvo Pentas ganska likadana limpa kostar kring 5000SEK, men kolla dina återförsäljare om det blir aktuellt, och framför allt: kolla priserna i USA, det kan verkligen löna sig trots moms, frakt och tull. M@s
  2. Vad ska du ha; inombordare, utbordare, diesel, bensin, effekt, prisklass? M@s
  3. Ja, flåt, glömde bytet... Nä, inte svårt att byta, men rekommenderas att göras med båten på trailer coh kom ihåg nya packningar, mellan knä och limpa samt mellan limpa och topplock.
  4. Du kan kolla det genom att skruva loss knät, dvs avgasböjen som sitter fastskruvat i limpan. Spill därefter vatten upp till brädden i vattenkanalen (yttre ihålighheten) och hoppas på att det inte minskar och flyttar sig till avgaskanalen... Gör det det, så är det högst sannolikt med limpbyte; brukar för övrigt rekommenderas att göra var femte säsong.
  5. Hej, hoppas det löser sig med tänd- eller bränslesystemfix. Gör det inte det, kan det hända att du har rosthål i avgaslimpan mellan avgas- och kylvattenkanalerna. När är limpan bytt senast? M@s
  6. Fanér (plywood) fanns det ju ja, läste slarvigt... Finns väl inget direkt behov av att plasta in den nya durken om du gör den av vattenfast plywood (den bruna). Men är hela durken rutten, eller är det bara på en begränsad yta? M@s
  7. På vilket sätt märkte du att durken var rutten? Rutten i glasfibern eller finns det fanér med i bilden? M@s
  8. TACK för alla fina svar!! Själv siktar jag in mig på att antingen Merc 60 från -96 eller en Yamaha 70 -90. I Finland får man tillsvidare sätta vilken motor man vill på sin båt, så detdär med 55hk är inget problem för mig. Det ryktas dock om att detta kommer att ändra, så man får väl sno sig lite... Intressant detdär med raka sexan!! Toppfart? M@s
  9. Jo... En annan båt jag jämför med är en Ryds 440 från -92. Nån som vågar ställa Flippern mot den med för- och nackdelar? M@s
  10. Tack för det! Och visst skulle det ju vara bäst att prova själv, men det är lite sårt denna årstid... M@s
  11. Nån som kan upplysa mig om vad detta är för motor? Vad betyder PRO? Enligt ägaren ska blocket vara samma som 90-hästare, dvs stor till volymen. Motorn har oxo hydraulstyrning, desto mer vet jag inte. M@s
  12. Är spekulant på en Flipper 470 GT, men har hört diverse negativa rykten om båten. Dels att den skall vara rank; dels att den inte tål lite sjö. Hör upp nu alla som åkt/äger en sån båt; sanna rykten eller ej? M@s
  13. lmfmats

    SUZUKI DT 85

    Hej, nån som vet hur stor cylindervolym det är på dessa motorer (årsm. -85)? M@s
  14. Hej, håller med, köp en hel sats... Propellermuttern är dock ganska stor (24mm?) och finns inte i alla hylssatser. M@s
  15. Hej! Jag hade samma problem i min gamla vindrutebåt från tidigt 60-tal, och gjorde ungefär som PatrikE. Dock var min akterspegel inte helt rak, så jag fick göra flera plywoodskivor. Hade ingen erfarenhet av glasfiberarbete överhuvudtaget innan detta, men fick råd av min granne, som jobbat som varvschef för ett båtbyggeri. Hursomhaver, det var väl inget svårt jobb sist och slutligen, men det tog mig flera dar. Slutfinishen fixades med glasfiberspackel avsett för bil och till sist rollades topcoat på med mohairrulle. Detta slipades finare och finare, tills det polerades upp med maskin och resultatet var i klass med nytt. Materialkostnad för mig var ca 3000 kronor. M@s
×
×
  • Skapa nytt...