-
Innehålls Antal
5 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Ockel-Bo
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej Att kylarvattnet kokar råder det inget tvivel om. Det är väldigt lätt att konstatera via skvallerröret med en avledningslang från kärlets krans och kylarlocket. Men det stämmer att kärlet i sig inte är kokhett. Det är väldigt varmt, men inte kokhet. Så jag skulle tro att kylarvattnet blir överhettat i motorn precis innan det når ut i kärlet. Ev kan läckaget vara i närheten. Var sitter temp mätaren? Är det en bit därifrån kanske inte värmen hinner sprida sig i hela motorn innan jag slår av den. (Något säker på denna teori...) Mvh Ockel-Bo
-
Tack igen för råd och tips! Så det verkar vara toppen ändå... Jag hade hoppats på att den skulle vara okej eftersom det var nyligen som den planades av. Men läckande packning eller sprickor kan kanske vara felet. Hur som helst är det värt att börja där, och kolla om det är det som är orsaken. Jag får börja med ett komp prov, så får jag se vart det ger för resultat. Stort tacksam för allas bidrag och engagemang. Ockel-Bo Senast ändrad av Ockel-Bo | 09 augusti 2010 | 23:13
-
Tack för svar! Toppen är även den renoverad för inte så länge sedan. Motorn inte gått många timmar efter att toppen blev genomgången av en motorverkstad som verkar vara duktiga. Jag vet att de bytte alla packningar då. Så jag hoppas att det inte är det som orsakar problemet. Jag kan inte påstå att vattnet är brunfärgat. Visserligen inte helt rent, men inte onormalt smutsigt. Eftersom jag har spolat igenom så pass många gånger, har jag även fått fylla på med ny glykol, så den tror jag är som den ska.Men visst kan topplockspackningen vara trasig, alt en spricka... Om den nu är tasig, eller om det är en spricka - borde man då kunna se på oljan om det har trängt in vatten/glykol? (missfärgad olja). Eller är övertrycket så att oljan läcker ut i kylsytemet? Som orsakar missfärgad glykol? Dvs. var blir det övertryck? Jag har även kollat om sytemet drar tjuvluft någonstans, och ev orsakar att det inte roterar som det ska. (efter lite tips på olika forum). Men jag har inte hittat något läkage, och det är svårt att se om det tjuvdrar luft. Kan det vara något annat, eller är det toppen som ska ses över igen? Tack för hjälpen! Ockel-Bo
-
Snart ger jag upp - men vill ändå skicka ut frågan om någon har en lösning: - Varför kokar Kylarvatten i expansionskärlet, utan att motorn är varm? Jag har en Ockelbo C20 med en Volvo Penta AQ170 / B30 med sötvattenkylning och stora problem med kylningen. Motorn går utmärkt efter renovering, men det börjar det att koka i expansionskärlet, utan att motorn är varm... Det går bra att köra motorn på låga varv, men om jag ökar varvtalet och belastningen så börjar det att koka inom någon minut. (Efter att termostaten har öppnat). Jag har säkerställt att det inte är stopp i varken sjövatten systemet eller i sötvatten systemet med glykol. Alla utanpåliggande rör är isärplockade och rengjorda. Avgaslimpan är gammal men okej och verkar vara intakt utan stopp. Det är nya slangar och anslutningar och packningar över allt. Det är tydligt på temp. mätaren att termostaten öppnar som den ska. Motorn håller normal temp. - Varför kokar det då i expansionskärlet, när motorn håller normal temperatur? Detta är bytt och helt nytt: - Impellern för sjövatten. - Sjövattenfilter är helt rent och vatten roterar bra (genomskinligt lock) - Helt renoverad cirkulationspump för sötvatten m glykol. - Termostat - Kylarlock med ventil för övertryck/värme. Har någon hört talas om liknande problem, eller någon ide på vad som är fel? Jag vet inte vad jag ska felsöka på längre... Tack på förhand! /Ockel-Bo
-
Hej! Jag hade problem med att både köra motorrn på land & tömma kylsysemet (på inombordare) Svårigheten är att försöja motorn med nytt kylvattenvatten. Att ansluta en trädgårdsalang kan sluta med att kylsystemet får för mycket vatten (för högt tryck) med flera olika skador som följd. Det är ju konstruerat så att de själv suger in den mängd vatten som behövs. TIPS -För att undvika problem med torr-körning på land! Lösningen är en enkel tädgårds-vattenkanna! Anslut en vanlig vattenkanna direkt på kylvattenslangen (ute på drevet). Pipen passar direkt på kylslangen (VP 280 Drev) Låt trädgårdslangen fylla och sedan spola vatten i kannan istället, för direkt in i kylslangen. Häng upp vattenkannan så att pipen hela tiden är vattenfylld. Då slipper man ett för högt vattentryck in i kylsystemet. Systemet suger i den mängd som det behöver, och man kan provrköra motorn utan problem, med fungerande vattenkylning - utan att vara rädd för att få för högt vattentryck. Lycka till! //Ockel-Bo :-tackar