Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

davidstahl

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    149
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om davidstahl

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hur mycket man behöver späda fernissan är lite vilket fabrikat man använder. Vissa funkar som de är, medan andra måste spädas. De blir som gelé och är svåra att få yta med.
  2. Jag spolade svenska sjö för några år sedan. Då hade jag ett försäkringsärende, och de löste in båten. De sålde den först till ett varv, då viste inte jag att båten skulle lösas in. När jag åkte och hämtade grejerna hade han mer papper på båten än jag. Ringer och frågar om det, då säger de att de har betalt båten. Men jag hade inte fått några pengar. Efter lite tittande i sin dator så de också att det inte var utbetalt något. Det gälde att ligga i för att få någon information om vad som händer, och få ut sina pengar. Pengarna fick jag ca 3månader efter jag försökt flytta Bornholm.
  3. Läste alla inlägg tidigare i kväll, och undrade hur det hade gått. Ser det nu. Hoppas det löser sig, och det snabbt. Sorgligt när sådant här händer.
  4. Skall man drömma så är ju arcona 400 inte helt fel. Det finns även fler som ser mycket bra ut. Dock finns det inte pengar till de. Är ju nöjd med min Nova, kunde varit lite högre innombords.
  5. Kolla med något av dessa företag, de brukar hjälpa mig och firman med plast. AB Carlsson & Möller Garnisonsgatan 45 Box 22161 250 23 Helsingborg Tel: 042-25 38 00 Fax: 042-18 47 22 E-mail: info@c-m.se Hemsida: www.c-m.se och STI Plast AB Pistolgatan 6 S-25023 HELSINGBORG Tel 46 42 25 66 00 Fax 46 42 20 17 98 info@stiplast.se De vet säkert vad du kan använda och få rätt storlek. Anners får du gå till en mekanisk firma och få kanterna och mått frästa alt sågade.
  6. Svart fartygsfärg är bäst. Anners vet jag inte. Det beror också på var i östersjön du ligger, hur giftig du behöver ha. Lite salt i vattnet, giftfri. Mycket salt i vattnet, giftig. VC 17 västkust skall vara rätt bra har jag hört. Bygger inteså mycket.
  7. Att göra försäkningar med en brotch vet jag inte hur går till. Jag använder brotch dagligen och den har man för att göra hål med en bestämd toleransatt diameter, tex 8H7. Ett hål med diametern 8,00 till 8,018mm. Man har cylindriska pinnar i dessa hål att styra ihop två bitar med varan när man sätter ihop dem. Så de hamnar på rätt plats. Det finns även andra storlekar på brotchar, efter önskemål. Ett försänkt hål göres enklast med en treskärig försänkare i en pelarborrmaskin eller dyl.
  8. Jag förstår vad du menar. Fördelen är att du inte sliter på kölen, nackdelen är att du får massor av hål i kölen där vatten kan komma in. Man bör kunna göra det själv, om man är lite kunnig och har rätt grejer. Vet inte om det finns färdighålat plattjärn. Annars får du borra och försänka hålen i en pelarborrmaskin. Skruva på den bör inte vara något problem, lägg sikaflex i mellan så du förhindrar vatteninträgning. Kostnad, ingen aning. Beror var du får tag på för material. Du skall ha ss2343 eller bättre. Rostfritt syrafast. Mvh David
  9. Kolla lite på en johnsson 26. Kostnad vid din övre gräns men en helt underbar båt med innombordare. Rymmlig och stor takhöjd i ruffen.
  10. Tackar så mycket. Jag önskar er detsamma!
  11. Du måste använda kran eller dyligt när du sjösätter. Vi har en grävmaskin som sjösätter åt oss. Mvh David
  12. Du är dum! Hurley 18 är nog den bästa båten i den storleken om man vill ha en bra båt att bo i. Den har tre bra kojer, stuv under kojerna. Ett litet pentry, där vi hade ett spritkök. Ett stort kölsvin som man kunde gömma läckerheter i för en hel helg. Kompisen med sin stortriss, hadeen koj mer. Men han lagade maten på bryggan på ett par stormkök, och han hade alltid det mer stökigt ombord, för han hade ingen plats att göra av sakerna. Båten är lite tyngre än Stortriss (ca dubbla vikten), så den går lite trögare i lätta vindar, men ingen av båtarna är någon racer. Blir det lite sjö, stampar bara stortrissen medans hurleyn seglar fint på. Man mastar enklare av en hurley, masten fälls som en flaggstång. Här är bilder på vår gamla båt http://www.sailguide.com/Bilder/Hurley_18bild.htm Vill du veta mer, så fråga, så skall jag försöka svara. Lycka till med köpet. Mvh David
  13. Jag har alltid handlat av Hamel sails i Karlshamn. Bra segel och orkar svara på mina dumma frågor och har tid till det. De har även loft i Stockholm. Vet att de nu håller på att sy till en HR62 som värdsomseglar.
  14. Massor av saltvatten. Att saltet har tagit åt sig lite vatten i säcken spelar ingen roll, mer än att det är lite jobbigare att få det liggandes i durkslaget. Jag brkar ha 4st spannar i min Nova, och får totalt ca 10-15liter vatten i botten på dem tillsammans. Har inga problem med mögel. Mvh David
  15. Det första vi fick göra var att gräva en grop så att vi kunde få ut roderaxeln. Sedan hade vi en uppe i båten och en nere på backen som tog emot rodret. Det var inte svårt. Monterade väck bussningarna och mäte upp axeln och bussningarna. Svarvade sedan nya som jag monterade i sikaflex. Upp med allt igen. Då stod bägge på backen och sedan pallrade vi upp rodret på plats. Sedan var det bara att klättra upp och skruva fast allt igen ta väck up pallningen sedan var det klart. Lite svordommar kom ibland, men inte så farligt. Berodde mest på att Novan har en mässingsbit under båten som håller fast rodret. Den sitter med genomgående skruvar under avgasslang mm. Det var inte lätt att komma åt. /David
×
×
  • Skapa nytt...