Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025

M_CitCat

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

    Aldrig

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om M_CitCat

  • Placering
    Kadett
  1. Det är inte helt ovanligt att reläet till startmotorn lägger av. Kolla om du har ström fram till detta. Det sitter oftast på startmotorn. Mvh Daniel
  2. Finns det någon vänlig skäl som har någon dokumentation över elen på en sådanhär motor? Maila gärna den till mig isf på daniel_borg_hbg@hotmail.com! Jag har ett tändningslås för att starta motorn. Detta har tre läge. 1: Ingen slutning mellan BAT och någon av de andra polerna, 2: Slutning BAT och IGN. 3: (Återfjädrande) Slutning BAT och SOL. Mitt problem var förra säsongen att jag inte kunde stanna motorn med nyckeln. Nu har jag rivit bort det gamla felkopplade elsystemet och ska koppla in det så det går att stanna med nyckeln. Att pluspolen ska vara på BAT på tändningslåset är jag med på. Att kabeln från SOL ska till startreläet är jag oxå med på, men vart ska IGN kabeln. Jag har en snabbkoppling av elkablarna under motorkåpan. Från denna går det 6 kablar varav 4 har jag koll på: En till fast plus (till tändningslås), en minus, en till solenoiden (startreläet) och en till elchoken. De andra två går till antingen magnet/svänghjul eller till någon svart liten box. Vilken av dessa ska anslutas till IGN för att motorn ska stanna när slutningen mellan BAT och IGN bryts. Om jag har förstått det hela rätt så är den andra till Varvräknare. Right? Nån som kan hjälpa? Daniel Borg
  3. Men motoroljan då? Ska inte denna bytas eller iaf, fyllas på. Vilken olja ska användas där? vanlig 10w-40 till fyrtakts bilmotorer eller är det nån speciell? Tack för ovanstående svar (och kommande naturligtvis) Daniel Borg
  4. Hejsan! Köpte en gammal sportbåt i höstas för att åka lite vattenskidor. På båten sitter en Suzuki 50Hp från tidigt 80tal tror jag. Nu vill jag byta olja på denna. Har sökt här på forumet och hittat att man ska fylla på olja nerifrån riggen. Är det samma system som smörjer motorn och växellådan eller är detta separata system och var bytar jag isf. motorolja? Var kan man köpa dessa Tuber med olja som man ska ha när man fyller på i riggen? Är det en sådan Tub med olja som denna på bilden? Vill inte lägga ner en förmögenhet på motorn eftersom totala kostnaden för ekipaget var 15000:- Tack på förhand. Daniel borg Ps. Nere på riggen finns två pluggar varav den ena tror jag är oljeplugg. Vid den andra står det Flush Huile vid. Vad är detta för plugg? Ds.
  5. Tjenare! Jag har precis som du en nyinköpt båt med värdelös ruta. Var hos glasmästaren och fick veta att Macrolon var det bästa alternativet. Prislapp: 1595:- /m2 för 4mm. Det var lite dyrt tyckte jag och det höll försäljaren med om. Fick tips om ett annat företag, STI Plast i Helsingborg. Ringde dit och där sa dom att det bästa var akrylplast, det som jag kallade plexi. Enligt STI så var Macrolon värdelöst och väldigt känsligt (tvärtemot vad glasmästaren sa). Ett annat material är Lexanplast men det var enl. STI lika dåligt som Macrolon till det ändamålet jag tänkt mig ?!?! Plexin kostade iaf. för 3mm tjockt, 2000x1200 : 895:- lite vettigare. Men att köpa Plexiruta som inte håller är ingen idé. Då lägger jag gärna några kronor till på materialet trots att, som jag sagt i tidigare inlägg, båten inte är värd mer än några tusen. Här har du några materialförslag iaf. Återkom gärna med fakta ang. vad de företag du talat med föreslår för material. MVH / Daniel Borg
  6. Ja, jag har lugnat mig nu iaf. Hittade ett litet garageföretag med helt annat kundbemötande. Han hade ett orginal Suzuki relä för den ringa summan 1400:-. Han kunde även erbjuda ett till en Mercery för 400:- !!! Gissa vilket jag väljer till min motor från -80 tal som sagt! Daniel Borg
  7. Jo men behöver startmotorn 50A så tar den ju det. Och det gillar knappast en reläkontakt som pallar max 20A. Då antingen svetsar denna fast eller så brinner den av!... För övrigt så har jag varit på Mekonomen, Bilskroten och Yamaha Center. Alla tre var väldigt otrevligt inställda till att hjälpa mig att få tag i ett relä. Killen på Mekonomen som frågade efter bilens reg. nummer gång på gång, trots att jag förklarat att jag inte skulle ha reläet till någon bil, blev helt nolldtälld när han inte kunde använda sin fina dator. På skroten snäste dom av mig och förklarade att några såna relä hade dom minsann inte! På Yamaha Center öppnade jag en kåpa på en yamaha motor och hittade precis vad jag sökte. Frågade sedan vad denna kostade. Då envisades de om att de skulle veta vad min motor hette. Jag förklarade att det var en Suzuki men eftersom jag är elektriker så visste jag vad det var jag ville ha. Men de ville inte sälja reläet till mig för om det inte skulle fungera så kunde de inte ta det i retur. Förklarade att de inte skulle få det i retur men jag fick ändå inte köpa det! Service inriktade??? KNAPPAST!!!
  8. Tjena. Har tänkt att fixa lite med min lilla sportbåt över vintern. Har tänkt att måla den. Funderar bara på hur mycket färg jag kan tänkas behöva. Funderar också på vad det kan kosta. Har tänkt mig vit färg eftersom detta säkert är den billigaste nyansen. Eftersom jag gett knappt 20.000:- för båt och motor så har jag inte tänkt lägga allt för mycket pengar på just färgen. Båten är ca 4,50m x 1,50m och halvt överbyggd fram till den lilla rutan. Hur mycket färg kan gå åt för att få ett bra resultat. Vattenlinjen är idag blå men den tänkte jag måla vit den också. Efter svaret på Ca. antal liter så hade det varit roligt att veta vad färgen kostar litern. Gissar på att det är nån 2komponent båtlack jag ska använda. Tänkte sprutmåla båten. Mycket tacksam för svar! Mvh Daniel Borg
  9. Hehe... ok. nä den har inte skurit. Tror att det handlar om hur man sköter den. Sköter man inte den så kanske den skär lättare än andra motorer som missköts. Iaf. så har jag idag i lugn och ro pulat lite med motorn. Det är reläet till startmotorn som lagt av. Killen jag köpte motorn av sa att det var ett relä till en åkgräsklippare som satt där för det var samma som skulle sitta där orginal fast billigare. Jag är dock tveksam till detta och tänker sätta ett vanligt relä till en bil istället. Eftersom en åkgräsklippare har kanske typ 15A batteri och jag har 50A bilbatteri i båten så e det ju inte så konstigt om reläet bränt. Som svar på vad som händer när man sätter tändnyckeln i läge off kan jag säga att en bild på min båt hade sagt mer än 1000 ord. Fram till tändningslåset ligger en Grön/gul FK kabel som vi elektriker använder i installationer i hus. Förra ägaren har nog kommit över en bit som han tyckte passade bra i båten. Tillbaka från tändningslåset går en svart FK kabel av samma typ. M.a.o. så ger tändningslåset bara en impuls till startmotorn. Men allt detta ska jag fixa över vintern. Båten går bra att dra vattenskidor med men vill man ha en fin båt så behövs några timmar, och det har jag tänkt att lägga. MVH Daniel Borg
  10. [kur]...sen vill jag passa på att fråga varför du chokar den till döds?[/kur] Svar: För att det inte finns någon dödare monterad idag. Choken är elektrisk och den fungerar, därför så förstår jag inte varför det strejkar. Iom. att det finns ström till choken så borde den iaf. klickat i startmotorn om det berott på dålig kontakt eller svaga batterier. Hörde med en kompis som är bilmekaniker. Han sa att solinoiden i startmotorn kanske har hängt sig. Funderingar kring detta??? Mvh Daniel Borg
  11. Hejsan! Igår var jag ute och åkte med min sportbåt som jag köpt 3 veckor tidigare. Precis som tidigare gånger jag startat den så gick den igång direkt. Jag var ute och åkte i 20 min. Sen tänkte jag att det skulle vara skoj och veta hur fort den gick så jag åkte tillbaka in till land och stängde motorn genom att Chocka den tills den dog som jag gjort innan också. Hämtade den handhållna gps:en och paddlade ut i vattnet igen. Vred på tändnyckeln och absolut inget händer. Tyvärr så kan jag inte mycket om motorer. Jag har provat att koppla förbi denhär givaren som ska känna av om motorn ligger i växel utan resultat. Vad kan det vara som gör att motorn funkar toppenbra först och sedan vid nästa start 10min senare totalvägrar. Det klickar inte ens i startmotorn utan allt är dött. Var börjar man felsöka? ??? Daniel Borg ???
×
×
  • Skapa nytt...