Har du ett OMC drev? Problem med tröga växlar och/eller en motor som dör vid växling? Grundorsaken är att växelsystemet är konstruerat med kuggar som griper tag i varandra och hålls låsta med hjälp av motorns vridmoment. För att det ska vara möjligt att lägga ur växlarna har OMC försett motorerna med en elektronikmodul som kallas Electronic Shift Assist (ESA). Elektroniken hjälper mekaniken genom att störa motorns tändning och på det sättet tillfälligt minska vridmomentet för att växeln ska kunna läggas ur. Den elektronikmodul som OMC försett motorerna med har ett antal brister vilket starkt bidrar till ryktet om växelproblem. Bland annat tar elektroniken inte hänsyn till vilket varvtal motorn har, vilket lätt leder till motorstopp. Den fungerar också dåligt tillsammans med moderna elektroniska tändsystem. Förra sommaren hade jag stora problem med mina växlar (OMC V8 5.7L) vilket slutade med att jag konstruerade en ny ESA modul. Den nya modulen har följande egenskaper: - Fungerar med 4, 6 och 8 cylindriga motorer - Är anslutningsmässigt helt kompatibel med originalmodulen (samma kontaktdon) - Fungerar med både mekaniska och elektroniska tändsystem - Kan inte felaktigt aktiveras vid motorstart - Kan inte aktiveras vid högre varvtal än tomgång - Motorvarvet balanseras under tiden den är aktiverad för att undvika motorstopp - Inbyggt övervarvsskydd för motorn - Indikering för kraft, tomgång, övervarv, etc - Konfigurerbar (PC-adapter och mjukvara för windows finns som tillbehör) - Ingjuten i plast för skydd mot fukt Maila mig om du är intresserad... /Niklas Forslund