Gå till innehåll
lördag 30 november 2024

fhedvall

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om fhedvall

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Är det vid samma hastighet som tidigare? Mer etanol i bensinen kanske? Mer användning av trimplan? Mera last?
  2. Det finns inga. Kontaktade Uttern för en 10 år sedan ang. just det. Men fick svaret att de inte tar fram några, och att de ligger efter bilindustrin i det avseendet. Det är ju bara förnamnet. Är det något speciellt du undrar över?
  3. Hej Funderar också på att skaffa omvandlare för Smartcraft till NMEA till en Garmin GPSMAN 7408xsv. Säg mig, vilka data får du ut från din motor som du kan visa i GPS:en?
  4. Har du provat med att skruva på justeringstången vid drevet? Rent teoretiskt kan just justeringen ha åkt ur fas.
  5. Det är inte så att drevet frusit under vintern? Mao. vatten i drevoljan. (egen erfarenhet..) Det skulle förklara beteendet. /Fredrik
  6. Säkerligen skit i förknasaren nånstans. Gick själv bet på just det där för nåt år sedan. Då var det nån nål el.l som var igensatt. /Fredrik
  7. Om du pratar snällt med en handlare/reparatör av Yamaha, så har de sprängskisser och kopplingsscheman som du säkert kan få ta del av. Jag har själv sett dem hos min rep. /Fredrik
  8. Ohoj! En motor som fungerat hur bra som helst denna sommar, det är så länge jag haft den. Men helt plötsligt i förra veckan så dog den när det gick för fullt. Efter det går det att starta den, men den dör igen efter 5 sekunder (ungefär). Har provat det mesta, gnista finns, bensin kommer fram genom pump och filter, blåsan håller trycket. Har haft isär förgasaren och gjort rent, det fanns inget skräp i den alls. Har provat med att köra på en cylinder i taget, (tagit bort tändkabeln helt enkelt) men samma sak, den dör efter några sekunder. Nu börjar jag tänka om det är nåt elfel som uppstår direkt efter start, kondensator eller liknande. Nån som har erfarenhet av det? Hur kollar man nåt sånt? Motorn är en Yamaha 28hk med elstart, från 1980. Ingen CDI-box. /Fredrik
  9. Ohoj! Finns det någon som vet vad färgkoden är för den svarta blanka Mercury/MerCruiser-färgen? alternativt om det finns något namn, och var man får tag på den. Tänker att det borde vara någon NCS-kulör.. /Fredrik
  10. Tja, finns det gnista på tändstiften? Om du har satt bensinslangen fel i motorn vid nåt tillfälle, så kan slanganslutningen blivit skadad, dvs. bensinen kommer inte fram. alt. den pumpar luft. Man kan lätt se det om gummiringen runt kulan är hel och fin eller ej. Har du rätt tändstift? /F
  11. Hej alla, Kollar just nu på anodsats till mitt Alpha-drev, dels på drev.se och marinshopen, men priserna skiljer avsevärt. Någon som vet om grejerna på marinshopen är bättre än Drev? Se http://www.marinshopen.se/TillbehörsShopen/tabid/258/List/1/SortField/ProductName/txtSearch/888755/ProductID/81075/Default.aspx http://www.drev.se/default.aspx?main=/mercruiser-bravo/aluminiumanoder-c-158-1.aspx Artikel 12722, visserligen Al, men samma fast Mg kostar 950kr 950kr mot 1531kr, är det samma, eller ful och fin-magnesium? /Fredrik
  12. Drick för fasen inte metanol, det är giftigt! i bästa fall blir du bara blind, i värsta fall dör du. /F
  13. Det är ett startbatteri och ett förbrukarbatteri. De var monterade från början i båten, får väl förmoda att det är korrekt gjort. Mao så kan jag sätta laddaren på vilket batteri som helst så laddas båda. Det verkar ju smidigt. Jag har tidigare kört med ett portabelt bil-batteriladdare, nåt danskt märke, men då jag lagt märke till att jag har ganska mycket korrosion på drevet har jag blivit lite suspekt på laddaren. Visserligen har jag zink-anoder när jag ska ha magnesium i sötvatten (Vänern), men det är lite väl mycket korrosion på ett drev från 2006 ändå. Kanske beror det på min ful-laddare? Givet map. galvaniska strömmar.
  14. Ohoj! Tänkte sätta in en batteriladdare i min Uttern D68. Verkar som om Ctek M200 är den som jag ska ha. Men nu är det så att båten har två batterier, hur kopplas laddaren in då? Inte ska jag behöva ha två laddare parallellt? Är det dessutom rekommendabelt att montera ett el-intag nånstans i båten akterut? För lätt och smidig inkoppling till landström? /Fredrik
  15. Ja, det låter onekligen som att den inte får bensin. Kolla handblåsan, kopplingen in i motorn etc, kommer bensinen fram hela vägen? /Fredrik
×
×
  • Skapa nytt...