-
Innehålls Antal
50 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm jason
-
Placering
Löjtnant
-
En möjlig väg är via hjärtstockens övre lager. Om lagret inte är tätt, eller den nylonbricka som ibland ligger ovanpå övre lagret inte tätar mot hjärtstocken eller täcker lagret ordentligt kan regnvatten ta sig in i båten. /j
-
Ja, om prisskillnaden framför allt går att hänföra till personalkostnader. Har man som köpare koll på resten - materialval, tillverkningsmetoder, personalens kunskap och erfarenhet - så menar jag att man kan få samma eller bättre kvalitet för lägre pris. Som exempel vill jag hänvisa till bland annat Delphia Yachts egen beskrivning (Delphia Yachts egen beskrivning). Jag är medveten om att det är en partsinlaga, och att jag såsom Delphiaägare också är partisk i diskussionen, men det stöder min argumentation ovan på ett i mitt tycke hyffsat sätt. /j Senast ändrad av jason | 31 december 2007 | 17:32 Senast ändrad av jason | 31 december 2007 | 17:33 Senast ändrad av jason | 31 december 2007 | 17:34
-
CE-märkningen görs såvitt jag vet av tillverkaren, dvs tillverkaren anser att produkten uppfyller EUs normer. Det är ingen kvailtetmärkning av oberoende part således. /j
-
Ja, nirilli, det har varit lite oturligt för dej att se en Delphia segla i sommar. Vi har gått om varandra, fast det varit nära vid några tillfällen ;-) Men fråga Champange, vi möttes vid Flädie rev. /j
-
En leveransbesiktning av en bra besiktningsman, innan man betalar slutfakturan, är inte en dum extrakostnad. /j
-
Varför inte provsegla Delphia också? /j (jävig)
-
Både Lagunens andelshamn, Malmö, och Limhamns småbåtshamn säljer oinblandad diesel. Lagunen, telefon 040-160430, har öppet 8-16 må,ti,to,fre och 8-12 lö. Limhamn, telefon, 040-152024, har öppet vardagar 8-16. Både Statoil och Preem söder om Dalälven har minskat inblandning av FAME/RME till 2%, Statoil sedan 1/11 och Preem sedan 1/10. Inga av dessa bolag förutsåg några problem vid lagringa av FAME/RME-inblandad diesel i ren båttank över vintern. Dock föreslog båda som första åtgärd att tömma tanken, i andra hand fylla tanken helt för att minska kondens. /j
-
Jag fick beskedet i ett mejl den 15/10. /j
-
International Trilux. Ingen påväxt utom på propeller, propelleraxel, ekolodsgivaren och loggen. Däremot brunt slem. Ligger i Öresund. /j
-
Impellern sitter i vattenpumphuset, och det sitter på motorns baksida när du står i förpiken och har motorn framför dej. Pumpen drivs med en kilrem. Enklast får du ut impellern genom att montera bort pumpen från motorn; det är knepigt att öppna vattenpumpen när den sitter monterad på plats på motorn. Termostaten sitter under T-röret mitt uppe på motorn. Om du varmkör motorn ordentligt innan du börjar suga in glykolblandning så kan du vara ganska säker på att temostaten har öppnat så att glykolblandningen går in i motorns kylkanaler. Normalt öppnar termostaten redan vid ca 45 grader om motorn är sjövattenkyld. Lossa slangen från intaget och dra fram den, sen kan du stoppa den i hinken med glykolblandning. Vill du vara riktigt säkert på att motorn har glykolblandning i sig så töm motorns kylsystem genom dräneringskranen på cylindertoppens undersida. Försök sätta en slang på dräneringskranen och led ut den genom loggens genomföring; annars får du mycket vatten under motorn. Öppna termostathuset så rinner kylvattnet ut lättare. När motorn är tömd så ta bort termostathuset och fyll på motorn med glykolblandning. Har du kylt med saltvatten är det lämpligt att sköla igenom motorn med sötvatten först ett par gånger. /j
-
Skulle vara glad om listan kunde få tillägg med vilka av dessa tankställen som säljer ren diesel utan RME-tillsats. Enligt Bilisten skulle deras sjömack i Göteborg sälja RME-fri diesel. /j Senast ändrad av jason | 17 oktober 2007 | 08:25
-
Det är bara 89 st idag ;-) Och bara 2 Delphia, men de är båda nybåtsförsäljning av inför våren 2008. /j
-
Efter en liknande upplevelse satte jag ett nedhal på storen. /j
-
Delphia Yachts visar 29:a, 33:an och 37:an på Stockholms flytande båtmässa. De är definitivt värda en titt. /j