Pop-Eye
Medlemmar-
Innehålls Antal
17 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Pop-Eye
-
Placering
Kadett
-
Min erfarenhet från att segla mindre båt på egen hand är att de är mycket mindre kursstabila och därmed svårare att hantera på fördäck än en större.
-
De har varit drivande för att vi ska ut på sjön, speciellt dottern (12 nu) och båda kommer vara i sittbrunnen. De är förvånansvärt mobillösa och anpassade till ett liv utan permanent laddning. Så, ja, rorsmän så jag kan sköta däcksjobb kommer det vara helt klart. Men neddragna fall samt rullstor/-fock förenklar sånt jobb hoppas jag också.
-
Jag har bestämt mig för en segelbåt igen. Det är några år sedan jag hade en men har seglat sedan barnsben och framåt. Senaste båt var en 28-fotare. Det jag tittar på för kvalitéer är bekvämlighet, modernitet, utrymmen, pris. Förutsättningarna för handhavande är att jag måste kunna hantera den i princip ensam men med lite hjälp av barnen som är i yngre tonåren. För mig innebär det egentligen inga problem under segling. Snarast är vad krävs för ett rimligt handhavande till sjöss? Bavaria från 2011 och 32 fot och längre har en otroligt attraktiv lösning för badbryggan längst bak. Det är en modern lösning med duschar, utrymmen för oss tre med kompisar till barnen, kök om än begränsat med innerutrymme och kanske den är lite liten med tanke på bra med yta att sola på på däck om man ligger på svaj. 36-38 fot börjar hamna i rätt längd, men blir de för svårhanterade? Bogpropeller och ankarspel hjälper ju till nuförtiden om det är lite större båtar. Vill inte hamna i Hamnar jag helt fel i storleken 32-38 fot? Finns det andra båtar i prisklassen 500-800 som kvalar in? Uppskattar några reflektioner från er.
-
Urban, En sak att fundera på när du ska montera paneler. Att montera en panel helt plant är den bästa kompromissen, då fångar du i genomsnitt solen bäst. Men om du till exempel har båten liggande i ett väderstreck i hamnen kan det vara idé att montera panelen så att den kan vinklas optimalt när den ligger i hemmahamn så att du alltid har fulladdade batterier när du kommer. Det spelar mindre roll på långturer eller om du är ute mera sällan. Men med många korta turer så klarar du dig från att ladda ur batterierna när du är ute och du får snabbt tillbaka full laddning när båten är i hemmahamn. hörs / JF
-
...motorn stannar om man vrider av nyckeln också. Men diodbryggan går sönder antagligen av nämnd anledning ovan om att spänningsspikarna blir för höga. Kan man inte skapa en tåligare diodbrygga tycker man då. Nåja, jag fortsätter med dagens åtgärd. En röd tejp med ordet STOPP på vid stoppspaken så man ska få en påminnelse.
-
Nu ska jag inte svära på det, för jag har inte handboken här, men jag har ett starkt minne av att det står i handboken att diodbryggan förstörs om man inte stannar motorn via Stopp-handtaget.
-
...svänghjulet drar ju lite efter att nyckeln vridits av.
-
Tack Consensus, det var denna förklaring jag misstänkte fanns. Det är en MD7A med växelströmsgenerator jag har, så då har diodbryggan och skiljedioden inget med varandra att göra. Det finns inget smart sätt att skydda diodbryggan på?
-
Rubriken säger allt. På Skyllermarks hemsida har de en beskrivning på hur man kan dubbla laddningen från generatorn: http://www.skyllermarkspressar.com/diodbort.html Jag har en s.k. diodbryga på motorn som lätt går sönder om man vrider av motorn med nyckel och jag skulle vilja komma runt detta problem. Hustrun och barnen kan lätt glömma sig (liksom undertecknad också gjorde som barn). Frågan är om man kan ta bort denna skiljediod enligt beskrivningen och så har problemet löst sig, eller är diodbrygga och skiljediod olika saker? Vilket problem har man skaffat sig istället? Finns det en lösning på detta i så fall.
-
Ja, det är riktigt att man ska ha en digital panel för att skapa en batteritankmätare, men, den digitala skall ha strömförsörjning, 8-12 V och det krävs inte av den analoga som bara är att koppla in. Man behöver helst lösa strömförsörjningen på ett snyggt sätt, alternativt med ett 9V-batteri, men det är inte så kul att ha som måste bytas då och då.
-
Kjell & Co. har analoga och digitala displayer för inbyggnad som man kan använda för 69kr. Drivs med 8-12 V. Analog: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=48121&path=12560000,12740000 Digital: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=48131&path=12560000,12740000
-
Kanon searover, jag har läst på lite och är nu med på ditt resonemang med shunten. Låt mig bara återgå till mätningen av mina två batterier. Vardera displayen skall ha 8-12 V matning. Batterierna är sammankopplade via minuspolerna men har separata HB. Skulle jag kunna koppla displayen som mäter startbatteriet till belysningsbatteriets pluspol och dessutom koppla displayen som mäter belysningsbatteriet till startbatteriets pluspol? Eller blir det samma typ av fel som du indikerar i ditt tidigare svar?
-
Det där lät både intressant och hemligt. 1. Hur kan jag mäta med en schunt? 2. Varför kan jag inte använda en extern källa istället för 9V batteri?
-
Jag kollade instruktionen efter att jag kom hem och den kan matas med 8-12 V spänning så det är bara att köra på den rakt av. Varje mätare kostar 69 kr styck och hittas på Kjell & Company : http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=48131&path=12560000,12740000 Till och med manualen finns som en pdf där. Det tog ett tag att hitta denna display, många är åskilliga multiplar och tiopotenser dyrare.
-
Ja, det var med något litet produktblad. Typ mest hur man skulle bygla för att mäta i rätt skala, 0-10 V, 10-100V osv. Jag håller med, min första tanke var att mäta båda batterierna. Före eller efter huvudströmbrytaren? Kan man inte använda belysningsbatteriet som matning till mätaren på startbatteriet och omvänt? Enkel Ohms lag för motståndet eller blir det mer sofistikerat