Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025

Gustaf

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    62
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Gustaf

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tror också det kan vara någon typ av Smuggler. Påminner lite om den på bilden... men å andra sidan så gör ju de flesta det. (Bilden är lånad från en annons på blocket)
  2. Hej Jan, JAG tycker att om man har motorn i en sötvattensjö utan något extremt rikt växtliv så kan man väl lika gärna ha motorn nertiltad. I synnerhet om man har motorn och båten liggandes i vattnet under den kallare tiden av säsongen. Men har du i saltvatten så är ju bra att fälla upp den så att du slipper onödig beväxning. Det där är väl de enda anledningarna jag kan se till att tilta upp/ner motorn vid kajen. Om du inte tycker att något av alternativen (upp/ner) är mycket snyggare än det andra ;-)
  3. 62 knop med hur stark motor? Jag har en 17' från 90-talet, den har en helt vanlig skarp V-botten. Bortsett från ca 50cm från aktern så tar kölen slut, det är en nivåskillnad på ca 5-10 cm. Där sitter även ett rör som leder bort luft underbåten, upp genom båten. Det här är nog väldigt obegripligt, det är svårt att beskriva. Skulle detta kunna vara en typ av stegbotten?
  4. Hej, snygg båt. Men vad är de där stegen till för? Vad gör de för skillnad?
  5. Alternativet att ha båten liggandes i vattnet är inget bra eller? ;-)
  6. Inte illa må jag säga, inte dumt alls. Men vad kostar en sån förlängning ungefär? Är det något som en oerfaren skulle klara av?
  7. 20 hk allra första åket någonsin (ca 7 år sedan), kan tänka mig att jag vägde 50-60 kg då, inga problem kolla också båten, inte den sprotigaste typen. Självklart underlättar det ju om man har starkare motor men det är roligit ändå om man inte ska göra det för ofta. Jag har köpt mig en båt som gör cirkus 45 knop med 5 passagerare nu, och har en 2-meters pylon på den. Får se om jag vågar åka wakeboard med den till sommaren ;-)
  8. Jo det stämmer, jag får höra med kgk. Jag har ju alternativen att antingen renovera min vevaxel (pressa isär, byta en vevstake och lager) vilket är väldigt dyrt har jag hört. Annars finns det ju nya att köpa. men de är inte så billiga de heller. Sökandet får fortsätta :-)
  9. Tack Roddarn, men det jag söker verkar vara mindre lätt att hitta... eller så har jag bara otur ;-) Det är så att jag letar efter suzuki-delar. Speciellt en hel vevaxel till en DT85 års.-82. Google ger bara motorcykel-resultat, och batnet har jag letat på många gånger med få givande resultat.
  10. Hej, jag vill ha tips på firmor runt om i Sverige som säljer begagnade båtmotordelar. Kom igen nu, överös mig med svar ;-)
  11. Hej, jag har en båt liggandes på västkusten. Den ligger i året runt med utombordaren hängandes på. Aldrig haft några problem... kan ju ha haft tur, men så länge man har olja i växelhuset (och inte vatten) så brukar det inte hända något. Har din motor hängt i vattnet eller varit upptiltad/uppdragen? För under vattenytan tar det ju ett tag innan det blir minusgrader (och då blir det ju is)
  12. Jag har hört att det är väldigt dyrt att pressa vevaxlar... jag blev rekomenderad att köpa en begagnad i fint skick istället.
  13. Jag har ingen erfarenet men jag kan tänka mig att överbyggnaden också kan vara popnitad... tror iallafall inte att den sitter fast med bara en list. Ta loss listen och titta efter, Lycka till!
×
×
  • Skapa nytt...