Najse
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Najse
-
Placering
Kadett
-
I mitt fall kom inget vatteläckage förrän jag satt den i vattnet Mitt förslag är att du skaffar en plasttunna som går så långt upp på riggen som möjligt och kör motorn utan slangen. I mitt fall uppträder läckaget först när jag kör på lite högre varvtal än tomgång. Jag kan använda båten , men måste hålla koll på tempen. Så jag kan inte återkoppla mitt problem förrän senare i höst när jag ska försöka fixa felet. Mvh
-
Hej.Det är sannolikt riggpackningen som läcker. Man får lyfta på motorn och stoppa dit en ny packning. Lossa och ta bort växelhuset inkl rigg . Så slipper axeln spöka sedan när man lyfter motorn. Sedan får man demontera det som blir i vägen när man lyfter upp motorn, växelvirar,gas osv .. Kollade vad en firma skulle ta för min 70 hästare . Dom sa runt 4 Tim x1000kr + materiel. . Detta om skruvarna mellan rigg och motor inte ärgat fast . Lycka till. Mvh Roger/Najse
- 5 svar
-
- 1
-
Hej. Tacksam för lite hjälp. Har ett läckage under motorn. Tror det är riggpackningen. Som läcker .Motorn får nu inte tillräcklig kylning.Vilken ände ska man börja i . Antar att motorn ska delas ,och lyftas ur ? Eller kan man släppa ner hela riggen ? Motorn är en Yamaha 70 hk,1987,3 cyl . Mvh
-
Det finns gelcoat filler att köpa på tub.Kolla om det går att blanda färg i denna alt gå till en båttilverkare och få gelcoat med rätt färg .
-
Det har inget med miljövänlighet att göra. MOTORSÅGAR OCH SKOTRAR.RÖJSÅGAR skall köras på avsedd olja pga att dom blir mycket varmare än utombordare .Kör man på en utombordarola kommer det att bli för hett vid avgassidan vilket med för nypning eller skärning som följd. Däremot kan man om man tillfälligtvis om man är i nöd göra tvärs om ,alltså använda en olja avsedd för ex röjsågar mm i utombordare ,men bör undvikas på grund av kommer att så småningom sota igen.
-
Sätt på plåster om den skärt sig ha ha.Han menar nog att den har nypit,om den gått varm alt körd utan rätt oljeblandning.I så fall har det blivit repor i cylinderloppen och kolven.Då blir det taskig kompression.Då går dom bara på högre varv sedan.Lyft av toppen ock kika in i loppet så syns detta,alt ta kompprov.För övrigt kolla på bränslesidan ex bränslepumpen ,bränslefiltert mm.Går den på lägre varv om du tjokar motorn?I så fall är det ju bränslsidan lycka till
-
hEJ Impellern sitterbara påskjuten på axeln ,samt en kil som går i ett spår på axeln samt i impellern.Det skall utan våld gå att dra impeller rakt upp ,om plastkåpan är borta.Ta 2 mejslar ,en på var sida under impellern och bryt lite försikigt .Ska inte vara några problem.Alt ta 2 platttänger och lyft i vingarna på impellern.Vad beträffat att drevet verkar gå tungt.Går det att vrida på drivaxeln för hand.Går inte detta måste du nog ta ut växelklumpen och kolla vad som hänt.Ta då ur dom 2 skruvarna som du ser om du kikar in i navet.Fixa en enkel avdragare och ta ur tätningshållaren.Sedan sitter det nog en stor seegersäkring innan för .Ta även ur denna utan att skada huset i ytterkant.Du kommer då åt muttern till drivaxeldrevet som måste bort.Ta därefter ur drivaxeln.Ta även ur växelföraren.Räkna varven så du kan gänga i den till samma läge sedan vid hopsättning.Nu kan du ta ur växelklumpen och kolla.Lycka till.