-
Innehålls Antal
7 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm fredrik_w
-
Placering
Kadett
-
Jag säger absolut segelbåt. Men jag kan ju ha fel :-) I en segelbåt blir det mer tid (och bättre ljudnivå) för att umgås under själva transporten. Med motorbåten tenderar det mer att handla om just transport. Ett superbra tips att börja är att hyra en båt en vecka och testa vad familjen tycker om det. Tänk bara på att inte ha för höga ambitioner när det gäller att planera rutten. Tag hellre dagen som den kommer och segla ditt det blåser! Min erfarenhet säger också ju mindre barn du har, ju kortare pass bör du segla varje dag. Sikta på öar där det finns sandstrand och glasskiosk! För att hitta en hyrbåt kan jag tipsa om http://www.hyra-segelbat.se/ där flera båtuthyrningssajter i Sverige finns listade. Ha en fin sommar!
-
Utö är kanon med familjen. Man kan hyra cyklar vid hamnen och cykla över till Ålö för ett bad vid Storsand. Förutom Storsand finns flera mäktiga sandstränder på både Ålö och Utö. Sen är det kanon att käka middag nere vid seglarbaren (precis vid hamnen) som faktiskt har en lekplats precis vid uteserveringen. När barnen ätit kan de leka under er uppsikt medan ni avslutar middagen i lugn och ro i kvällssolen.
-
Jag tycker man självklart bör hålla sig på styrbordssidan i smala farleder och passager. Är dock farleden bred så spelar det ingen roll vilken sida man går på. På många platser (typ över fjärdar etc) så finns det mer än väl av manöverutrymme och det torde inte vara några problem för fritidsbåtar att mötas. Självklart håller men sig undan för större fartyg (av hänsyn, inte pga väjningsregler) och av samma anledning tycker jag man kan ta ner seglen och gå för motor i trånga passager med motvind. Förövrigt håller jag med dem som tycker det är konstigt att så många envisas med att strikt hålla sig i lederna när det finns så mycket plats utanför. Och självklart kan man gå på fel sida om en prick om man känner till djupet (uppgiften finns i sjökortet för den som inte visste). Prickarna är ju ett hjälpmedel och inte någon slags refug som måste passeras på rätt sida. Det ser löjligt ut när små fritidsbåtar tar stora omvägar för att passera på rätt sida om en prick/boj som markerar ut ett grund på 12 meter och liknande. Det finns mängder av prickar som märker ut grund på 3 meter och djupare, alla dessa kan de flesta fritidsbåtsägare strunta i. (Generellt pratar jag om Stockholms skärgård och liknande områden). Befinner man sig i Öresund eller i Kielkanalen och liknande så ska man förstås hålla sig mitt i tröjan och inte vara så kaxig och självklart hålla sig på rätt sida i farleden!
-
Är det någon här som testat nya twist n lock-pumpen från Jabsco. Enligt uppgift går den att montera på alla manuella jabscomuggar. Jag har ofta det irriterande problemet med att lite vatten rinner tillbaks efter utspolning, ibland så mycket att toan nästan fylls och det nya twist n lock-handtaget ska ha en ventil som helt stängs då hantaget vrids. Borde funka bättre än bara den opålitliga jokerventilen? Men jag såg en tråd på Bavariaklubbens forum att även twist n lock-pumpen släpper tillbaks vatten och svartvatten. Någon som har erfarenhet av den nya konstruktionen?
-
Det finns så många klåpare. Min förra båt hyrde jag ut några gånger och nästan varje gång var det något som gått sönder eller saknades. Visst, det rullar in några sköna tusenlappar för en veckas uthyrning men vad kostar det att åtgärda skadorna? Försäkringen täcker oftast inte allt eftersom många saker får åldersavdrag. Vissa skador kanske man inte ens upptäcker föräns vid torrsättningen på hösten. Värst är förstås om man missar några egna semesterveckor pga att båten ligger på varv eller väntar på reservdelar efter en hyresgästs oaktsamma inkompetenta hanterande. Jag kommer aldrig att hyra ut min båt igen. Det är inte värt alla problem man får.
-
Ingen större vits att sätta pontoner på en kölbåt va? En av de största fördelarna med flerskrovsbåtar är ju att man slipper en tung och djupgående köl. Men on du är intresserad av att börja segla flerskrov så finns det ju mycket att välja på. T ex finns många intressanta cruising-katamaraner på marknaden idag som erbjuder gott om plats i ruffen. Kolla t ex på http://www.fountaine-pajot.com/.