Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025

ulfbon

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ulfbon

  • Placering
    Landkrabba
  1. Min Mercury 60 EFI -03 slutade att ladda för några veckor sedan. Det visade sig att den kombinerade likriktaren/laddningsregulatorn hade bränt. Efter lite egna efterforskningar visade sig att denna har ett känt tillverkningsfel. Nedan ett utdrag från en sk Recall från Mercury publicerade 2005. Model: Mercury/Mariner 30/40 3 Cylinder Four Stroke - Model year 2002 and 2003. 0T438281 through 0T800906. Belguim 0P156468 through 0P269818. Mercury/Mariner 40/50/60 4 Cylinder Four Stroke - Model year 2002 and 2003. 0T416659 through 0T800906. Belgium 0P156559 through 0P270043. Jag kontaktade den lokala Mercuryhandlaren och påpekade ovan. Han kontaktade Mercury och återkom efter några timmar med bekedet att Mercury står för reparationskostnaden, vilket är positivt och bra goodwill för dem. Är inte så säker på att detta hade hänt om jag bara hade lämnat in motorn för reparation. Detta kan vara bra att känna till om någon råkat ut för samma problem.
  2. Som nybliven utombordsägare upptäckte jag att det är ett relativt stort spel i kamremmen. Vad jag kan se så finns det inga justeringsmöjligheter. Kamremmen går att flytta ca 30 mm i sidled, mitt i mellan de tandade hjulen. Motorn har gått 80 tim och remmen ser ut som ny. När motorn går, fladdrar remmen en hel del. Vad jag ser så finns det ingen risk för att den skall hoppa över en tand. Är detta normalt?
×
×
  • Skapa nytt...