Gå till innehåll
måndag 23 december 2024

481GTS

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    257
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om 481GTS

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Mitt minne sviker mig. Men jag tror blåsan plockades bort helt. Ang pumptypen så gissar jag att du inte behöver större än mellanmodellen.
  2. Ja, i pumpen. Vaccumet från vevhuset driver membranet, som pumpar bränslet. Det var när jag skulle byta just membranet som jag såg att det var en spricka i pumphuset. Det var liksom ingen idé att byta pump i en så gammal snurra. En separat, elektrisk bränslepump var billigare och lika enkelt att putta dit. Snurran har sedan dess gått helt felfritt, även hos nya ägaren, sedan flera år tillbaka.
  3. Vet ej, det är ju pumpar till bilmotorer så det borde rimligen inte gå åt så stor till en 90 hk heller, men jag låter det vara osagt. Annars är det kanske enklare att gå den vägen som föregående föreslog. Litar du på vro:n, pumphuset är ok och du inte har några vaccum problem så kanske du ska satsa på ett membran istället. (Utan att jag nu vet vad felet egentligen sitter.)
  4. Det finns fler trådar om detta. Jag tror inte problemet sitter i bottenvinkeln, snarare i akterspegelns konstuktion. En rak akterspegel skapar virvlar/sug och dragande krafter i låga farter. Det är dessa som drar båten i sidled och skapar ålningen. Vid högre fart, när vattnet börjar släppa akterspegeln (strax innan planing) eller motorns skraft är större än krafterna i virvlarna så slutar båten åla. Vill man ha en båt som inte ålar sig, så är det en snipa som gäller...
  5. Alvestas pasta som är nämnd ovan. Jag mätte inte upp grejorna men jag gissar ca 1,5 tesked pasta (en klick på penseln) i ca 2,5-3 dl vatten (en avskuren 0,5 liters flaska). Rörde runt med en plastpensel till pastan hade löst sig, strök några gånger med penseln över samma yta, sköljde med vatten och tvättsvamp direkt efter. Jag testade bara den gången, men det hade förmodligen räckt till hela skitranden runt hela båten. Jag tar resten i morgon om jag får 10-15 minuter över... Senast ändrad av 481GTS | 05 juni 2008 | 22:29
  6. Kan bekräfta. Följande resultat tog ca 4 minuter. Några stryk med svag lösning på en pensel, sköljde direkt efter med mycket vatten och en ren tvättsvamp.
  7. Det är inte mycket mer jobb att byta bara kolen för en hundring än att byta motor eller något annat. Kolla vad det är för fel, innan du köper någonting alls.
  8. Det låter som kolen är slut. Några timmars jobb ett par nya kol, så är du igång igen. /Mattias
  9. Det finns nog mycket att säga om säljare. Jag träffar väldigt många i arbetet varje vecka, och de flesta tycker jag bara synd om... En egenskap som jag uppskattar är dock om säljaren lyssnar, det räcker långt. Då kan de visa det jag vill, och sluta tjata om saker som jag sagt nej till redan på telefon. Vissa åker väldigt långt i hopp om att de kan övertala mig att köpa en produkt som jag inte är intresserad eller i behov av. Det är imponerande, men väldigt korkat, antagligen funkar det hos vissa kunder annars höll de väl inte på. Men jävligt ledsamt, samtidigt som det gör att man blir avigt inställd till alla försäljare. Det finns dock en bra säljare som dyker upp med jämna mellanrum, och är den enda jag tar emot utan att boka tid innan. Han säljer i huvudsak verktyg och maskiner. Han dyker upp varje gång de släpper en ny produktkatalog, ungefär varannan månad. Då kommar han förbi och frågar om allt är ok, visar snabbt nyheter (om det kommit några) lämnar en katalog på bordet och säger, vi hörs... Allt är avklarat på 10-20 minuter, helt kravlöst, utan tjat om vad vi behöver, någon som han eller någon annan som inte jobbar hos oss omöjligt kan veta. Han är utan tvekan den som säljer mest verktyg hos oss, samtidigt som han tar upp minst tid...
  10. Är nog också lite skeptisk till mörka rutor. Visserligen kommer det in mindre sol, men å andra sidan borde mörka rutor absorbera ljuset och fungera som element. Då är nog bättre med textilier som hindrar solen och inte värmer rutorna, alternativ spegelglas. Det finns alternativ som dämpar/reflekterar solljuset istället, samtidigt som det knappt är märkbart innifrån. Jag gissar, men på liknande sätt har vi provat olika sol och insynsskyd på jobbet (ej i båtar), men bra reslultat.
  11. Har varit ute för ungefär samma sak. Utgångsbudet var aningen lågt tyckte jag, men vi diskuterade lite, plus att bolaget la till en summa för kringutrustning, montering av motor och reglage på firma (som jag inte hade begärt att få någon ersättning för). Monteringen var inget jag varken hade tänkt eller ville låta någon annan göra, men jag fick ersättning för det ändå. Tack vare det så kom totalsumman upp i en rimlig nivå och jag acceperade förslaget. Det hela var löst med försäkringsbolaget innan polisutredningen var klar/nedlagd, vilket i regel går väldigt fort i dessa sammanhang... /Mattias
  12. Har åkt en hel del i en liknande tingest, med 90 hk. 90 är lite, även om det funkar. Ang båtens egenskaper, så slår kaptenen av på gasen innan båten ger upp, garanterat...Vi har åkt i så pass hårt väder att vindrutan inte gjort särskillt stor nytta, trots sin storlek. (gummilisterna på relingen lossnade dock, av trycket från vattnet i vågdalarna) Normalt sitter man torrt bakom rutan, och även några till i aktersoffan. Det kommer dock en del sprut bak, som har en tendens att följa dynan till där man sitter, varpå man blir blöt i röven även om man är skyddad i övrigt. Förmodligen den bästa båten jag testat i den klassen.
  13. Sedan handlar det som vanligt om pengar. Eftersom köparen betalar duktigt för besiktningen så tror jag att besiktningsmännen ibland kikar på mer än nödvändigt eller mindre relevanta saker. Tar man så bra betalt så vill man nog täcka alla baser, för att köparen inte ska kunna komma tillbaka efter köp och säga -Det talade du aldrig om jag vill ha en reducering av besiktingsavgiften alt -Jag kommer inte betala din faktura för missen du gjorde eller -Jag kommmer kräva dig på en del av kostanderna för att fixa båten, då jag anser att du gjorde en miss, osv Säljaren däremot, har han inga förplikter mot varken ekonomiskt eller på annat sätt. Utgångspunkten blir då att skydda sin egen rygg i första hand. Dvs, skriva så det blöder. Jag har haft mycket att göra med olika kontroll och besiktningsorgan inom jobbet (inte båtbranschen) Där kan en anläggning som är ok -2005 få en hel a4-sidar med anmärkningar -2006 utan att någonting i anläggningen är rört under året (om besiktingsmannen får gå ensam). I sällsynta fall så kan det bero på regeländringar men oftast har det bara med besiktingsmannen att göra, vem det är och hur mycket han ser de timmarna han är på plats. Det jag tycker är lite konstigt i det här fallet är att det inte har förekommit någon konversation mellan ägare och besiktningsorganet under kontrollen. En dialog har vi alltid i arbetet vilket resulterar i att massor med feltolkningar/missförstånd reds ut på plats, och aldrig behöver kommenteras via protokoll, som skapar extra arbete och kostnader. Tex kunde man under besiktingen tagit upp gasolproblemet. Besiktingsmannen kunde sagt, -Ställ lådan på bryggan under tiden så slipper jag skriva något om den. OK, hade du sagt och problemet hade varit ur världen, osv Det hade säker gått att snacka fram formuleringar som alla varit nöjda med på de flesta punkter. Det är min uppfattning, som både beställare och ibland tillfrågad kontrollant. Så jag har väl en något klyven uppfattning om vad som är rätt/fel, det finns förståelse för båda sidor...
  14. Jag håller inte med Skogstomten på några punkter. Att rensa båten på utrustning som varit monterad i båten, och få köparen att böna och be om själklara saker skulle bara göra mig som köpare irriterad. Att dra ut på affären med dessa metoder och dessutom försöka få igång en budgivning skulle defenitivt få mig att kolla vidare på annat, särskilt som det aldrig går att kolla att säljaren talar sanning. Med tron om att säljaren är en snackare och inte jätteintresserad av att sälja utan mest är sniken, nyfiken på intresset, alternativt ute efter att göra sig en rejäl hacka, så skulle jag inte lägga mer krut på den affären. Undantaget om det är en fullkomligt unik båt som man bara får några chanser under en livstid att köpa. Jag kommer dock inte på att jag träffat på något liknande. Trailern är en annan femma, den kan man utelämna till att börja med, särskilt om det är en kärra som skulle passa till många olika båtar, och man faktiskt kan tänka sig att ha nytta av själv längre fram. Trailern är ju heller ingen normal utrustning som sitter ihop med båten. Då är den ju värd mer, och borde gå att nyttja som prutmån eller förhandlingsobjekt.
×
×
  • Skapa nytt...