Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Maddis

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    62
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Maddis

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Menar du övre eller nedre drevdelen? vi ska helt enkelt lyfta bort hela drevet från båten och lämna in det för service. Så vajern måste bort eller med drevet på nått sätt. Om som vi förstår det måste vi lossa vajern från motorn, dra ut vajern och lämna in drev med vajern och allt till båt-mecken. Överfallen? Är det själva fästanorningen för drevet? Kolla gärna på bilderna som vi lagt upp http://www.marjasin.se/drev/index.html Ska vi ta bort vajern från växelföraren helt (bild 3, 4) /M
  2. Hej Gör om inlägget då det inte gick att editera och rätt så oläsbar. Vi vill få loss vårt OMC Drev, Sterndrive från 78-79. Men frågan är hur man gör? Vajern går ut från drevet då växel- huset sitter i drevet, in genom skrvovet till en växelförere som sitter på motorn. Här finns bilder. Tack för hjälpen /M
  3. Håller med. Detta är ju urdumt!
  4. Det går inte redigera eller ta bort inlägg....
  5. Hej Vi har ett gammalt OMC Sterndrive från ca -79, till det är motorn en OMC Ford V8 (1983). Allt tycks vara i gott skick men det är i alla fall dags att låta renovera drevet. Vi tänkte ta loss drevet för renovering, byte av impellrar samt se skick osv. Problemet är att Vi inte är så bra på detta och Vi har verkligen försökt att få tag i mekaniker som vill ta sig an uppgiften, utan större framgång. Alla tycks sky det som pesten... Vi har i alla fall tillsammans med en vän, lossat alla bultar vid drevet. Nu till frågan Vi hoppas ni kan svara på: Drevet har en kopplingsvajer som går ner i drevet (nedersta delen?) och upp genom övre delen och ut från drevet och genom skrovet på båten och upp till växelordningen på motorn. Vi har lossat på muttern som sitter på vajern på båtskrovet. Hur är det tänkte att man ska göra med kopplingsvajern, ska den dras ut från båten ut till drevet? Ska hela svarta skyddsplasten följa med ut eller bara båda vajrarna? Är det trögt, eller ska det gå relativt lätt? Vågar man ta i? På motorn har vi lossat locket för kopplingsanordningen och finner följande: Svarta kopplingsvajern går in från skrovet in till en metalldosa, ca 10 x 5 cm. Från denna lilla dosan går två vajrar vidare till själva kopplingsdosan, däri löper en rund löstagbar platta som vajrarna löper i, förmodar att det är för växlingen ska bli rätt mot växelspaken. Vi har lösgjort båda vajrarna från plattan så dessa hänger löst, däremot går hela svarta vajern fortfarande in i den lilla dosan som ligger före kopplingsdosan, och denna dosa har vi inte vågat lossa. Vet ni om tanken är att även denna ska lossas, och att man sedan ska dra ut hela svarta vajer-höljet eller behövs inte denna dosa lossas, utan man på nått sätt ska lyckas lirka ur vajrarna från skyddshöljet? Mycket tacksam för svar. (ps, behövs bilder på motor och drev kan vi fixa det. Vi är verkligen i behov att tips...)
  6. Jag tycker den tvåtungade var finast, men alla tre förslag var trevliga. Det blir nog bra vilken ni än bestämmer er för!
  7. hej Vi har råkat ut för ett konstigt fenomen (?). Påväg mot Utö gick vår båt bra, 19-20 knop vid ett varvtal på 3000. Från Utö och resten av resorna måste vi nu upp på ca 3600 för att nå samma hastighet. I början av säsongen toppade båten ca. 29-30 nu 22. Kan nämnas att vi åkte igenom ett hav av alger, kan detta ha betydelse? (se bild). Vi hade lite lite olja i mortorn (dock med bibhållet oljetryck). Olja har vi fyllt på. Motorn låter fint och verkar gå bra. Tips? Tack Maddis
  8. Några medlemmar har kommit på idén att köpa batterier direkt från grossisten för att få ned priset (- Gel, runt 80A). Nu håller vi på att förhandla med olika leverantörer för bästra pris. Om ännu fler går ihop kan priset pressas ytterligare. Därför erbjuder vi nu dig att visa ditt intresse. Om vi blir fler blir förhoppningsvis prisnivån ännu bättre. Är du intresserad att köpa batterier om priset blir rätt?? -Anmäl ditt intresse till marcus@marjasin.se och antal batterier samt uppgifter om dig själv. Ange att du fått informationen via Maringuiden. Vi hör av oss till dig Hälsningar Marcus
  9. Maddis

    TREVLIG MIDSOMMAR!

    Tack detsamma! Hoppas på ett riktigt fint båtväder oxå... Maddis
  10. Maddis

    Kondens under dynor.

    hej har för mig att jag såg nått nytt material (tyglignande) hos bensinmacken på Karlslunds marina, de sammarbetar med BåtAccenten, så hör med de. Maddis
  11. Maddis

    Alholmen 26

    Hej Ang växelproblemet kan vi nu säga att det har löst sig. Vi var nog inte riktigt bestämda när vi växlade. Vi har också bytt tändsystem iår och båten har inte stannat en enda gång. /Maddis
  12. Ok, tack för hjälpen. /Maddis :-)
  13. Hej Finns det något lätt sätt att installera bensinförbrukningsmätare på en båt? Ju lägre fart, desto mindre förbrukning? Marschfarten är väl den fart som är mest ekonomisk, räknat på förbrukning, fart och distans och bekvämast körning? Maxfart förbrukar förstås mest. Ju lägre varvtal desto mindre soppaförbrukning kan man väl också säga? Alltså är det bra att försöka ställa trimplanen rätt vi den aktuella farten? /Maddis
  14. Maddis

    Löst tak

    Hej! Är det någon som har något bra tips på hur man ska få fast mattan i taket som har lossnat lite? Funderade på om man kunde limma på något sätt utan att behöva riva ner eller skära upp allting? /Madde
×
×
  • Skapa nytt...