Gå till innehåll
lördag 30 november 2024

Moose

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Moose

  • Placering
    Kadett
  1. Hmm... tar mod till mig och blottar min okunskap... Om man ställer frågor kan man få lära sig :-\ Vad ÄR ett (eftermarknads-)sprut ?? Har det med bränsleinsprutning att göra? / Hans-Örjan
  2. Ahh... Täääänkte inte på de...... kombinationen turbo <-> avgaskylning, dvs... Men kompressor och 300 hk kan ju kännas ganska tillräckligt, inte sant ;-) Blir det en törstig maskin, tror du?? / Hans-Örjan
  3. Hej igen. Bara en (knäpp?) idé... Istället för att försöka hitta var min AQ151a läcker (lite men stadigt) olja, och för att slippa trilskande förgasare flurade jag på att köpa en 240 med fungerande B230-maskin med einspritz... Bortsett från - om man nu kan bortse från det - att AQn har annan kam och topp; vad är det som talar mot att det skulle vara ett geni-drag? Avgaslimpan bör (i den bästa av världar) passa. Tänk om man rent av skulle hänga i en 16 ventils turbomotor... ??? :-) Tack tacksamt emot svar. Kanske har ngn före mig varit inne i samma banor? / Hans-Örjan
  4. Moose

    Extra generator

    Hej åhoj! Varför montera ytterligare en generator? är det inte enklast att bara byta till en med mer tryck i? Kolla här t.ex. startmotor.se / Hans-Örjan Senast ändrad av Moose | 05 augusti 2007 | 10:04
  5. Hej Micke! Tack för ytterligare ett bra tips! Att renovera och uppgradera samtidigt kanske ger mest amp för pengarna ! :-) / Hans-Örjan
  6. Hopp och hej igen. Den stora 100-amperaren funkar inte för båtbruk, har jag nu fått veta. Fästpunkterna passar inte på en Penta, och kolen är heller inte gnistskyddade. Får nog bli en 70a - om det blir ngn alls... / Hans-Örjan
  7. Hej. tack för att du än en gång tar dig tid att svara mig :-) Jovisst kan det vara (hög) tid att se över allt kablage - det är en av punkterna när hon kommer ur sjön. Vad kraftigare generator anbelangar så hittade jag en firma som säljer en 14 v / 100 A generator för facila 995 kr ==> http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemId=33587474&itemName=Generator 14V 100A Finns det någon nackdel, borsett från att den kostar en halv tank till båten, med en så stor gen (bortsett från att den såklart måste rymmas under huven)? / Hans-örjan
  8. Yauzaa!!! Här kommer det ena goda tipset efter det andra :-) En skruvmejsel har jag i verktygslådan, och en synål kan jag säkert låna av hustrun! Jag ska - såklart! - prova ditt tips redan nästa gång vi ska ut! Stort tack!! / Hans-Örjan
  9. Fick bra svar förra gågen, så jag provar med en ny fråga. Vår båt är utrustad (barlastad?) med inte mindre än 4 batterier: ett för start, ett för kyl och värmare samt två för lampor, stereo etc. Min fundering är nu om jag kan/bör byta originalgeneratorn till em som ger lite mer kräm, för att säkerställa att jag får fulladdade batterier även om det är 4 st som måste samsas om vad generatorn ger under gång? / Hans-Örjan
  10. Tack för kaffet, nä förlåt... Tipset! Surfade in och vips fann jag vad jag sökte :-)) Om man kan tro de som provat är det rena mirakelkuren - själv blir jag nöjd om det fungerar bra. Tack än en gång! / Hans-Örjan
  11. Hejsan. Vi har en Marieholm 24 med en Volvo Penta AQ 151 (-86) som håller på att göra mig gråhårig(-are). Innan den blir riktigt varm är det omöjligt att få den att hålla konstant varv. När jag försöker få en ngt förhöjd tomgång vandrar varvtalet upp och ner, mellan hackhackhack-nu-stannar-den upp till wrrooooooom-vilket-rus och sedan ner igen. Jag har (såklart) bytt tändstift och brytare, samt ställt tändningen mha stroboskop, men det hjälper inte. Kan det vara något i förgasararrangemanget som behöver bytas? Det sitter två Solexare på den, det är vad jag förstår originalinstallationen. jag minns från min Volvoraggar-period, dvs min flydda ungdom, att 142or med dubbla Solex inte var det lättaste att få att fungera, men va f-n... Penta borde väl veta vad som är lämpligt på en båtmotor?? Finns det något inte superdyrt att försöka med innan jag ger mig på att byta förgasararrangemang? Om jag nu ändå måste byta, vad är det bästa - återigen till rimliga kostnader? Tacksam för alla tips!!! / Hans-Örjan Senast ändrad av Moose | 31 juli 2007 | 19:05 Senast ändrad av Moose | 31 juli 2007 | 21:03 Senast ändrad av Moose | 31 juli 2007 | 22:58
  12. Vår M24 envisas med att läcka ut vatten på durken i akterruffen. Det kommer ut gm det lilla hålet i framkanten i motorrummets ram - ett hål som jag förmodar ÄR ett skvallerhål om läckage. MEN!!!! Var i h-e kommer läckaget ifrån? Har försökt komma underfund med vilket utrymme som skvallerhålet dränerar, hittills utan att bli klokare :-(( Ngn som vet??
  13. Urrk.. Jag känner igen det där :-( Förra säsongen fick vi för oss att bottenmåla med miljövänlig bottenfärg. JoTack, sa havstulpanerna. Det var [KUR]deras [/KUR] livsmiljö färgen var miljövänlig för. Båten såg ut som om den var belagd med sprutbetong när vi tog upp i höstas :-( Bara att gå lös med spackespaden direkt. I år målade vi med Hempel, och hjälper inte det så blir det till att åka till Åland för att handla färg. Nån sk. miljövänlilg färg blir det inte på vår båt på ett bra tag, den saken är säker!!
  14. Hej. Jag har en Marieholm 24 som på många sätt är en trevlig båt. Dock drar den för mkt bensin, ca 1.7 - 2 liter per sjömil. Motorn är en Volvo AQ151 med dubbla förgasare (orig.montage) och drevet ett (nyrenoverat) 290. Någon som har en M24 och kan komma med tips och/eller synpunkter? :shock:
×
×
  • Skapa nytt...