Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025

danne76

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om danne76

  • Placering
    Kadett
  1. Vid risk för frysgrader skall allid motorn vara nedfälld. Det finns annars risk för att vatten samlas i kylkanalerna i riggen och fryser. Om man har motorn nedfälld är växelhuset nere under vattenytan där vattnet inte fryser lika fort.
  2. det var främst omc's (johnson/evinrude) tidiga separatoljesmörjning som krånglade. men om du vill vara säker så blanda olja direkt i bensinen och koppla ur separatoljesmörjningen så kan det inte gå fel (om du inte blandar fel förstås...)
  3. Har kört min ctec under en säsong både i bilen och båten. fungerar klanderfritt. för mig har dock inte vinterläget när den skall ladda upp batteriet till högre spänning fungerat bra, laddaren har inte slagot ofrån korrekt när laddnngen varit klar.
  4. äldre johnson / evinrude motorer med sepratoljesmörjning (VRO) är inte direkt kända för att vara driftsäkra. kör med inblandning direkt i bensinen. om inte annat slipper du oroa dig för att smöjningen gå sönder..
  5. jag tror att det är lätt att byta bladventilen. bara att lossa förgasarna och sedan sitter den bakom, mot blocket. vad är det som krånglar?
  6. De flesta silikon verkar numera inte ha ättiksyra som lösningsmedel så det borde väl fungera tillsammans med aluminum i alla fall? Eller finns det någon annan anledning att inte använda silikon tillsammans med aluminum?
  7. ska båten stå på vagnen under längre tid skulle jag välja hårda hjul. har haft en bålsta vagn med mjuka hjul och dessa får regebundet punktering när båten stått stilla.
  8. Mellan aluminiumramen som håller fast rutorna och plasten på överbyggnaden är det som brukligt lagt en tätningsmassa. Problemet är att massan verkar lösas upp av tvättmedlet. Jag har provet med flera olika medel. Det blir fula svarta streck på plasten som är rätt knepiga att få bort. Är det någon som har råkat ut för detta och vad har ni så fall gjort? Jag har funderat på att dra en tunn sträng med transparent silikon för att på så sätt undvika kontakt med tätningsmedlet. Har inte tid att plocka ut alla rutor och byta ut medlet just nu.
  9. Vad är det lite mer specifikt som krånglar på just Mercury?
  10. Någon som har erfarenhet av Mercurys 90hk 4t, årsm 2001. Ska köpa en sådan och är nyfiken på hur den är?
×
×
  • Skapa nytt...