-
Innehålls Antal
402 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
12 TrovärdigOm Vilse
-
Placering
Kommendör 1. graden
-
Blir lite orolig att transportsyrelsens sida floppar om inget görs åt bristerna. Skrev in några kommentator runt en sugtömmningsanläggning vilket gick bra, därefter okynnesmärktes som röd... Någon form av Inlogg utöver robottesten bör väl finnas?
-
Kanske den här bilden kan hjälpa?
-
Tja, har varit med två år i rad och det finns mycket att titta på under överseglingen. Finlandsfärjor, GPS och mAIS och så den obrutna horisonten under några timmar. Sedan är det ett utmärkt tillfälle att få bilder på sin egen båt. Makrillen köper vi färdigrökt innan vi kastar loss. Nu var den visserligen slut inför överfarten men byssan skickade upp lite annat gott medans jag spanade efter Tjärven. Rätt skönt att segla utan att hålla koll på kobbar och skär... och avståndet kändes lagom för en Grodhavseglare om är van att se land.... och lite läbbigt var det första gången....
-
Hejsan. Även jag tänker bara köra med GPS och kommer säkerligen inte att använda de övriga kablarna. Har en segelbåt och vill ta in kablaget och klippte helt enkelt av kabeln där ytterhöljet slutade utan att kapa rött/svart. Vill jag sedan i framtiden ansluta så är det bara att skalar bort ytterligare några cm. Istället för en ciggpropp har jag en IP klassad tvåpolig stickpropp för att få en säker anslutning. Har du en fast installation skulle jag bara lägga de fria runt kabeln och sedan linda isolerband runtom.
-
Har haft samma problem då körde med en bits att dålig kvalité som gick av... Kapade helt enkelt av propelleraxeln (jag skulle ändå byta den i samband med ett motorbyte). En propellerverkstad borrade upp skruven och gängade ett nytt hål i en större dimension.
-
Jag några handstora röstfläckar och körde med en dubbel Perago bläster, tvättade med aceton och la på West System epoxi i omgångar över de skadade partierna. Har nu hållit i 6 år http://www.perago.nu/index1.html
-
Jag målade ventilerna för att inga misstag skall ske av ovana användare. Via den Gröna ventilen pumpas avfallet genom den Gula L-ventilen upp i tankens övre tillopp. Ventilen förhindrar att stigslangens innehåll rinner tillbaka. Den Gula L-ventilen finns för kunna pumpa ut direkt i sjön. Den Röda är för att släppa ut tankens innehåll. Den finns även en ventil vid genomföringen. En T-koppling vid utloppet i tankens botten går till däcket.Tätade alla gängor med Loctite 577 men inte slangarna, de har dubbla motvända slangklämmor. Monterade två hålltankar i parallellt, en 24L och en 40L. Den stora bakom toan och den lilla inne i ruffen bakom en skåp och de är förskjutna inbördes för att följa skrovet. Har en Wemamätare så jag kan ha koll på fyllning/tömmning.
-
Ja, kranar kan man inte få nog av. Efter mycket funderande bra det dyrt och fint. Synd att de sitter undanskymt.
-
Det blev en del i slutänden, kör med Locktite, lätt att justera in, går att lossa och blir snortätt.
- 20 svar
-
- 1
-
Här en Wasa som bytt: http://wasa55.plars.org/projekt/engine.html Här är en Omega, visserligen axelmontage men läsvärt. http://www.omega34.dyndns.org/twiki/bin/view/Omega34/TipsNr10
-
bhemac. Där har du en poäng med att trevägsventilen inte kan släppa in sjövatten och att kontrollera att utkastet spottar ut gör man ju ända. Jag monterade dock min koppling i sjön och ser något i mitt undermedvetna att kranar som sitter på genomföringen ut i sjön skall enkla och robusta.
-
Tycker att det är bättre att montera på en T-koppling och sedan skruva in en plugg. MInimerar risken att ställa kranen i fel läge.
-
Ja, bygg en träställning, det kan nog samlad fukt under däcket, och se upp så att inte luckgaraget ger sig. Mitt är väldigt tunt. Pressen kommer även att ligga mot ruffen så snö kommer att samlas där, men det är bara att åka ner oftare och sopa rent.