Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024

Gogy

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    100
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Gogy

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Grymt jobbat! Suverän motor med härligt ljud. Den enda som är "fel" är färgen på själva motorn. Skojar bara , smaken är ju delat....
  2. Prova med Söderkyl om du bor på denna sida av stan men annars vilken kyl firma som helst kan hjälpa till!
  3. Kontrollera drevet (kugghjul) på startmotorns axel. Här har du ett ex hur du kontrollerar startmotorn funktion: http://www.svtplay.se/klipp/94292/begagnad-startmotor
  4. Om du har lokaliserat läckage då är ju simpelt. Inhandla tätnings medel (beroende på läckage storlek) hos någon av båttillbehörs butiker, där du för bra tips vilken tätnings medel ska du ha. Lycka till!
  5. I för sig hade jag en Bayliner 19 footare medsamma beteende. Tyckte oxå att det va mycket jobbigt att styra i låga farter, byte styrning till hydraulisk men utan förbättring. Nästa steg skulle va att installera trimplan men jag byte in den så trimplansbyte blev aldrig av. Den nya båten va i ungefär samma storlek med samma drev men utan styrnings "problem".
  6. Utförligt svar tack bhemac nu har jag lite att fundera och tänka på, men flera tips om finns är välkomna!
  7. Hej och tack för alla svar! I första hand jag hade tänkt något som Beeblebronx hade skrivit och då har man bara koll på att pumpen har ström. Egentligen är just det felet att pumpen blir ström lös som är vanligast men om man vill bli 100 då måste man komplettera med till ex forgus förslag som är lite enklare för min del en bhemac förslag fast det med flödesindikator och flödesmätare värkar mer seriöst så att säga. Vad köper man dom och vad kostar dom på ett ungefär?
  8. Funderar lite på hur kan man fixa något slags enklare alarm till cirkulations pump. Motorn det gäller är en VP MD3. När man vrider på nyckeln och får start ström då hör man att pumpen är igång, men när motorn startas då hör man bara dieseln dunk och då tycker jag att man ska ha nån slags indikering att pumpen jobbar. Någon med förslag?
  9. Du säger att du har spolat av avgas limpan men jag tror att du måste göra det samma med kylkanaler i cylindrarna. Där samlas ju massor med rost avläggningar och höjer tempen. För att rensa dom från avläggningar är best att plocka av cylindrarna men är ganska omfattande jobb. Lycka till!
  10. Hade samma problem inför föra säsongen. Monterade av startmotorn och testade i garaget. Allt fungerade solinoiden slog ut och drevet snurrade runt. Men vid belastning på själva drevets kuggar visade det sig att kuggkrans släppt från drevet. Byte kuggkrans och startmotorn fungerade som vanligt. Lycka till!
  11. Det va en vanlig vatten slang dimension.
  12. Sjösatte igår och bytte axeltätning innan. När båten hamnade i vattnet kontroll av tätningen gav en lite oro nämligen den läkte, och för min förvåning från avluftning nippeln. Inte mycket men tillräckligt att man tänker på detta hela tiden. Om jag förstått rätt man behöver inte ansluta någon slang där får långsamgående båtar men tänkte göra det ändå. Är det någon som vet vad är för slang diameter på den? Tänkte handla lite slang och klämmor innan jag åker till båten. Tack i förhand!
  13. OK stort tack för båda svar, och en stor ursäkt till TS att tråden blev lite kapad, men du får ha nytta av den information om du skulle byta ut din axeltätning mot en likadan. Ha det bra.
  14. Lasse du går på den 100% säkra sidan. Jag kör på med som det är första säsongen så får jag se hur det går. Den känns rejält och tillverkad i gummi i bra kvalitet. Angående länken, den va bara ett visning till TS till produkten. Jag köpte min ifrån England i vintras till ett mycket bättre pris en i Sverige. Har inte haft några problem med monteringen men undrar hur mycket fet ska man trycka i den? Den lila tuben som följde med ska hela innehållet i? Jag tryckte i mer en hälften och då va det stop liksom. Räcker det? Bra att veta innan sjösättningen! ;-)
  15. Hej! Jag har precis byt ut en likadan axeltätning mot en black jack fast inte Volvos. Anledningen att jag byte ut min va att den läckte då och då precis som din men jag glömde smörja den regelbundet. Gör du detta? Man ska trycka i lite fett varje gång innan avfärd så blir den troligtvis tätt. Många seger att denna tätning är bra men jag valde att byta ut den för att slipa feta in den varje gång man åker ut. En sån köpte jag, den har självavluftning som volvos inte har. http://webshop.marinmagasinet.se/motortillbehor/kopplingar/packbox/
×
×
  • Skapa nytt...