Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024

Jan--

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    131
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Jan--

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det är rätt att kilen ska sitta med halvmånen in i drivaxeln men om den saknas tror jag inte du haft någon kylning överhuvudtaget. Har du motorn tillräckligt djupt ner i vattnet? Prova rensa skvallerhålet med en bit ståltråd när motorn är igång. Hur var det innan du bytte impeller? Om det inte är en originalimpeller så kan det vara fel mått, det räcker att det fattas några tiondels millimeter på höjden så pumpar den mycket sämre.
  2. Det är en packbox som tätar drivaxeln när den går genom locket till vattenpumpen där impellern sitter. Men först hade jag nog rensat hålet för skvallerstrålen om du inte gjort det innan.
  3. Hej! Någon som kan tipsa om var man kan hitta en bom till Triss giggen Ryds giggen, ny eller begagnad.
  4. Har en Suzuki 6 hk 4-t från 2014 som inte går ordentligt. Startar lätt och går på tomgång men när man ska gasa på så stryps den. Om man lirkar med gasen försiktigt fram och tillbaka några gånger så lyckas man få den att varva upp men den går inte rent och vill inte varva ut ordentligt. Har haft av förgasare och blåst rent men både förgasare och bränslefilter ser ut som nya invändigt. Bränslepumpen trycker fram bensin ordentligt. Det är inbyggd tank som är helt ren och jag har inte glömt luftskruven. Nytt tändstift monterat och kylningen fungerar. Testade med ett gammalt knep att spreja lite startgas utvändigt vid förgasaren när motorn går på tomgång och när jag spejar vid gasspjällets axel så ökar varvet, kan ett luftläckage runt axeln påverka så mycket? Motorn har gått ca 10 timmar/år. Tycker allt tyder på bränslebrist men hur komma tillrätta med detta? Fått tips om att det ska finnas en dold blandningsskruv men kan inte hitta någon. Ultraljudstvätt är kanske lösningen men måste då inhandla en sådan. Kanske värt att testa spraya på förgasarrengöring eller bada den sta-bil.
  5. Efter jag bytt packboxen (oilseal) på toppen av vattenpumpen så fungerade det igen. Tyvärr var den nyinköpta impellern några tiondels mm lägre än den gamla så den pumpade betydligt sämre än den gamla från 2002. Den gamla var i fint skick så den får hänga med några veckor till och så får det bli en ny originalimpeller till hösten. Trevlig midsommar.
  6. Tror jag hittat felet. Fjädern till packboxen som sitter överst på vattenpumpen hade brustit. Ersatt med en liknande fjäder som dock var till en något mindre axel och nu verkar det funka. Bra stråle nu. Blir till att beställa ny packbox.
  7. Har nu testat igen efter ytterligare en koll av pumpen. När jag startar kommer det vatten ur skvallerhålet dock ingen stråle utan mer som från en dusch, efter en stund minskar det för att sedan upphöra helt. Kan det vara så att det är något stopp i kylkanalerna eller i röret som du nämnde som går upp till blocket. Denna modell verkar inte ha någon termostat enligt böckerna. Det finns ett litet hål under gummibussningen till kopparröret. Kan man plugga detta för att öka trycket från pumpen eller har det någon uppgift förutom att dränera vid stopp. Kanske det ändå blir till att skruva isär motorn och rensa det hela. Bara att komma åt kopparröret kräver väl ganska mycket delning. Behövs det nya packningar om man delar för att komma åt röret?
  8. Tack för svar. Årsmodell är -91 och motorn verkar väl omhändertagen. Konstigt nog så är inga skruvar eller annat korroderat utan har varit enkelt att lossa. Denna modell har ingen termostat. Jag tror det har med pumpen att göra, tror inte den orkar trycka upp vattnet till blocket. Återstår problemet varför trycket är så lågt, impeller och plattan under impellern är utbytt utan resultat. Inga stopp i intaget. Pumphuset ser bra ut invändigt, endast något väldigt litet spår på ovansidan invändigt.
  9. Problem med kylningen Suzuki DT6 Hej! Köpte motorn lite på chans, den hade stått en längre tid. Starta lätt och går jämnt och fint men det kom nästan inget kylvatten från skvallerstrålen. Har rensat hålet men det hjälper inte. Har nu bytt impeller och plattan under med packning samt gummibussningen till röret men det kommer fortfarande inget kylvatten. Rensat i intaget och under pumpen när den var demonterad samt i röret som går från pumpen och upp. Gamla impellern var hel så inga gummirester har lossnat från den. När jag kopplar på vatten från trädgårdsslangen med lite tryck direkt på röret upp kommer det ut vatten från skvallerhålet. Har nu demonterat underhuset igen och satt det i en tunna med vatten som precis når upp till pumpen. Kopplade på en borrmaskin på drivaxeln för att testa och fick en vattenpelare på ca 5 cm vid ca 800 varv. Hur mycket tryck ska det egentligen vara från kylvattenpumpen? Några idéer om var felet kan ligga. Pumphuset verkar vara i brons och ser ok ut.
  10. Tack för tipset. Kollade lite på det men priserna gör nog att man får plocka fram uppfinnaren inom sig och se om det tänds något ljus 😉
  11. Hej! Har en Suzuki DT6 årsmodell ca 90. Någon som har ett tips på hur man kan konvertera den till reglage. Växlingen är inget problem då det finns fäste och uttag för detta. Gasen blir lite knepigare.
  12. Nu är triggern utbytt mot en ny från Axmarin i Strömstad. och motorn startar som den ska igen. Tror i slutänden att det var vatten som trängde in vid de extrema åskregnen som bidrog till felet. Det rinner ganska friskt in genom handtaget/luftintaget på kåpan när motorn är i uppfällt läge, ingen lyckad konstruktion precis. Då det fanns en spricka i plasten på triggern så har nog fukt lyckats letat sig in på något vis. Tack för all hjälp här på forumet.
  13. Har nu demonterat triggern som har nr 98450-1 denna modell rör sig mekaniskt i förhållande till gaspådraget. Som syns på bilden finns det en liten spricka i plasten så nu blir det att montera ny trigger och hoppas på det bästa. Har dock inte lyckats återskapa de skyhöga Ohm-värde jag fick tidigare men bättre att vara på säkra sidan. Demonterade svänghjulet med hjälp av en hemmagjord avdragare tillverkad av en kraftig järnbit med tre hål för M8 bultarna och en bult i centrum som var lite längre än originalbulten. Järnbiten vilade på centrumbulten och med några starka brickor under M8 bultarna så var det bara att dra åt dessa försiktigt korsvis så släppte svänghjulet. Man måste kolla så inte bultarna går för långt ner i svänghjulet och skadar stator mm. Kanske ett tips för någon att använda.
  14. Skruvat av den manuella starten och testat att mäta igen innan jag ger mig på svänghjulet. Fick först samma resultat, det började klättra högre och högre för att sluta på samma som tidigare. Lät den stå med mätaren på och tittade efter en timme då var värdet ca 1200 Ohm. Då fanns det gnista och motorn startade. Har nu provat att starta några gånger och den tänder direkt. Vad kan detta fel bero på? Kan det vara så att fukt letat sig in under svänghjulet efter de kraftiga skyfallen som kom. Kanske bästa att byta trigger ändå.
  15. Har fått några värden här: http://www.cdielectronics.com/troubleshootingguide/ Här står att värdet på triggern ska ligga på 650-850 ohm. Finns också ett värde på 4V men det vet jag inte hur jag ska gå till väga för att mäta. Värdet 6500-8500 Ohm på triggern kommer från Selocs rephandbok. Hur tolkar man värdet 37,7 som jag fick på inställningen 200M på multimetern. Värdet började lägre och klättrade sedan sakta upp till ca 37,7 Då blir det nog till att skaffa en svänghjulsavdragare
×
×
  • Skapa nytt...