Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025

ChristerN

Guldmedlem
  • Innehålls Antal

    7 581
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    140

ChristerN senast vann den dag 10 Januari

ChristerN hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

2 527 Expert

2 följare

Om ChristerN

  • Placering
    Silvermedlem

Profile Information

  • Plats
    Stockholms skärgård

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Oavsett hur det går för dig måste jag imponeras av jobbet du gör. Kan inte komma med några kloka råd runt pågående arbeten men det kan säkert andra här göra. Lycka till!
  2. På varvet där jag ligger plockar man ibland av utombordarna för att minska stöldrisken. Ibland nöjer man sig med att ta av växelhus och ta bort kåpan. Att ta bort växelhuset är inte så svårt men lite meckigt. Att ta av en större (+50 hk = +100 kg) utombordare själv är inte lätt om man inte har tillgång till något att lyfta med. Att det är relativt lätt att ta av en utombordare är en av de stora nackdelarna med dem, samtidigt som det är en stor fördel den dagen man behöver byta motorn. En säker förvaring, såväl sommar som vinter, är därmed nödvändigt. Ofta räcker det med en välbevakad eller låst båtklubb eller varv/marina.
  3. Vad jag vet så är 31 Ultima ganska flack i botten så jag tycker en 60:a borde räcka. Sen är det ju så att häckisen behöver man ffa när det blåser f_n in mot bryggan man ligger mot. Tycker dock att det är svårt att se verklig SOG ute på öppet vatten då vågor och vind kan luras en hel del. Men ingen erfarenhet av 31:an och häckis. PS. En dubbelpost kan man ta bort så länge ingen har svarat i den tråden…
  4. Oj! Inte kul att bada från en sån stege.
  5. Kondens är nog som @Mackey skriver inte så troligt men det brukar alltid finnas några knapar eller annat som är skruvade in i den ena delen och dessa är det mycket svårt att få helt täta, åtminstone efter några år, så då kan det komma in vatten mellan skroven. Min styrpulpetare har dubbelskrov och i motorbrunnen går styr- och reglagekablar in mellan skroven och det sitter en muff som ska täta mot inkommande vatten. Denna är i princip omöjlig att få tät mot både regn och stänk från motorn så jag har alltid lite vatten mellan skroven vid vinterupptagning. Men det får man ju bort när man skruvar ur dyvikan och båten står med aktern lite nedåt. Sen gäller det att komma ihåg att skruva i dyvikan innan man sjösätter på våren 😉. Jag har själv aldrig glömt det (än) men det finns andra som har gjort det.
  6. Japp! Så att tråden inte slets sönder. Byter tejpen vartannat år typ.
  7. Kolla först att ”ståltråden” är av rätt sort. Har för mig att det ska vara mässing eller koppar. Står i manualen. Är det inte rätt sorts tråd så fyller den ju inte sin funktion och bör ersättas med rätt sorts tråd. Har för mig att jag köpte en billig tråd av rätt material på en järnaffär för en spottstyver. Har sedan lindat den lilla delen av linan med eltejp då något i spelet slet rätt hårt på den tråd som satt från fabrik. Är tråden av rätt sort så kolla att sensorn sitter rätt och läser av linan på nära håll. Har för mig att det bara ska vara några mm mellan linan och sensorn. Är allt rätt så testa med att (försiktigt med spelet stannat) sätta en skrivmejsel eller liknande mellan lina och sensor och se om sensorn reagerar. Är den fortfarande död så återstår det nog bara att byta och där har jag inga tips på piratgrejer.
  8. Jag har haft en släkting (Bella 630) och gillade möjligheten att stänga om sig med dörren ut till akterdäck. I övrigt hade den modellen lite för simpelt kök för vår smak och var ganska stötig. Jag vet att 652:an har bättre skrov än den vi hade men gissar att den inte funkar så bra på västkusten som på ostkusten.
  9. Hej och välkommen till MG! Att vara ute några dagar utan toa innebär att man måste vara beredd på ett visst mått av vildmarksliv och är man van vid det så är det säkert ok. Det kräver bla att man kan lägga till vid en ö där man kan gräva ner (djupt) när man gjort ”stort”. Detta kanske inte alltid går så för mig är en toa nödvändig (😉). Det har förts många och långa diskussioner om inom- eller utombordare här. Sammanfattande kan man säga att en utombordare är mer stöldbegärlig men går lättare att byta när den blir gammal. En inombordare är vanligtvis mer långlivad och ger dels en annan (bättre) gång då tyngdpunkten ligger inne i båten men det gör att den också stjäl utrymme i båten. Inombordaren är i vissa fall mer svårmeckad och i andra fall mer lättmeckad. Vad gäller val av båt så föreslår jag att ni tar några vändor på de närmaste marinorna och kollar vilka båtar som ligger där. Prata gärna med några båtägare (vi pratar rent allmänt gärna om våra båtar) och fråga vad de gillar/ogillar med just sin båt. Sen brukar jag rekommendera att välja en motor där möjligheten till service och reservdelar finns i närheten. Det är inte alltid kul att traila större båtar längre sträckor. Förvaring inomhus brukar inte vara nödvändigt (och är ofta dyrt om man inte har egen hall) men man måste se till att tömma vattentankar, toa och toatanken och frostskydda dem. Det bör man fö göra även om man har en inomhusförvaring med värme för ingen vet när strömmen går eller hur lång tid den är borta. Lycka till!
  10. Inte speciellt spännande. Lite inredning i trä som var lite klent lackat från fabrik för 15 år sedan men som nu ska få en yta med lite bättre djup. Jag håller på och betar av bit för bit av inredningen och har hållit på med det de senaste 6-7 åren och på dessa delar blir det bara 9-11 lager. På ett bord jag lackade blev det väl typ 25 lager. (Inte för att jag tyckte det behövdes egentligen men nåten i bordet svällde lite mycket efter några år så den slipades ner och jag försökte slipa bara just över nåten men en del kom ju utanför så då blev det några lager till över hela bordet.)
  11. Jag har ingen aning om det går att blanda ovan nämnda lacker men jag tycker du ska prova en bit trä lackad med ett par lager av den sidenmatta och se hur du gillar den. Det är vanligast att man har matt/sidenmatt på trädetaljer inomhus. Jag brukar lacka med blank fernissa en 6-10 lager och sedan två lager matt (annat fabrikat) ovanpå som avslutning. Blir jättefint tycker jag. Den blanka under ger ett fint djup i lacken och den matta ovanpå gör att det inte blänker. Sen blir det rätt slittåligt också.
  12. Med en DC/DC-laddare. Det är iaf det vanligaste tipset. Victrons ”nya” XS ger upp till 50A och går att styra ganska mycket så att generatorn inte överhettas. Har även hög verkningsgrad och blir därmed inte så varm som dess föregångare. Finns många trådar om den men den verkar tyvärr ge störningar på radioutrustning. Se separat tråd om detta. (Skrivet av en som ännu inte tagit steget till LFP då existerande batterier funkar några år till - hoppas jag.)
  13. Tack Ingemar! Detta tål att upprepas! Jag har försökt förklara exakt detta flera gånger men många har svårt att tro mig utan litar istället på diverse tillverkare av laddare mm som försöker förklara laddningen på andra sätt, sätt som framhåller deras produkter som ”de enda som fungerar”, typ.
×
×
  • Skapa nytt...