Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025

ChristerN

Guldmedlem
  • Innehålls Antal

    7 589
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    140

ChristerN senast vann den dag 10 Januari

ChristerN hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

2 531 Expert

2 följare

Om ChristerN

  • Placering
    Silvermedlem

Profile Information

  • Plats
    Stockholms skärgård

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ja, det är helt rätt och påminner mig om att jag var lite kortfattad när jag skrev Anledningen till mitt råd är att jag inte vill att det man bygger runt ska flexa för mycket.
  2. Det skulle inte jag göra. Kan man utnyttja befintligt och oskadat fästmaterial tycker jag man bör göra det. Jag hade nog börjat med att fylla sprickan med polyester och sedan laminerat med många lager matta utanpå skottet och en bra bit ut på skrovsidan på båda sidor. Hur många lager som krävs har jag inte koll på men ursprunget ser ju rätt grovt ut men har ändå gett sig, och dessutom dragit för-/akteröver, så det krävs nog rejäla grejer. Med tanke på att skottet haft en dragning för-/akteröver så funderar jag på hur däcket, eller vad det är ovanför, ser ut. Men det är ju en annan sak. Lycka till! PS. @Comfort4 hann emellan med en ganska bra idé. Jag har dock ingen egen erfarenhet av divinylcell.
  3. Jag kanske inte kommer med det svaret du vill ha men så här hade jag gjort. För friborden. Slipat ojämnheter, gjort väl avgränsade delar för fyllning, tvättat med aceton mycket noga, lagt i gelcoat/topcoat ev med lite förtjockningsmedel, slipat jämnt och ev avslutat med en polering och vaxning, beroende på hur noga du är med resultatet. För insidan skulle jag först kolla om du behöver göra någonting genom att tvätta av den ordentligt. Det som brukar hända om man målar större delar är att man inte är tillräckligt noga med aceton-tvättningen och då släpper det man målat på. Så jag skulle undvika att göra något åt insidan om du inte måste. Vi hade en sån där Crescent i familjen när jag växte upp. Vi hade först en 14 hk McCullogh och då gick den OK men riktigt bra gick den inte innan vi satte på en 20 hk Mercury (2-takt). Dagens 4-taktare är ju oftast lite tyngre så jag vet inte var man bör lägga sig i motorstyrka med 4-taktare. Att ro den båten var inte kul! Bakändan svängde och levde ett eget liv eftersom den är så platt i botten i aktern. Välkommen till MG!
  4. Ja, till "Gurra" åker jag ibland men utrymmet är inte så stort där. Fördel Gurra: Båtarna är i sitt rätta element Nackdel Gurra: Mindre område, ofta regnar det, lite fel säsong då man gärna vill längta till sommaren under våren.
  5. Älvsjömässan ska ju stänga helt och det ska byggas bostäder där. När vet jag inte. Blir väl att åka till Düsseldorf i framtiden?
  6. Jag har sett vanlig kopparkabel på äldre båtar som har varit nästan som nya och jag har sett samma sorts kablar i ganska nya båtar som har sett förskräckliga ut. Och då menar jag inte bara runt kabelskorna. Jag tror att mycket har att göra med hur fuktigt stället är där kabeln ligger för fukt tränger in även igenom bra isolering. Kanske är det också vissa sorters isolering som är tätare som klarar fukten bättre? Jag brukar rekommendera förtennad kabel i fuktiga utrymmen och vanlig kopparkabel i torra men att man alltid bör ha lite koll på hur kablarna ser ut vad gäller torrsprickor, kabelskor och ev klämningar och skav.
  7. Jag vet inte om det finns vettiga besiktningsmän idag men de jag har haft att göra med har inte kunnat/velat skruva i motorn. Gissar att det har att göra med att ägaren kan påstå att ingreppet/skruvandet har gett ett fel som inte fanns tidigare. Jag vet inte heller vilka motormekar som kan ställa upp och kolla en motor. Jag känner en kille som har bra allmänkunskap om båtmotorer som har hjälpt mig en gång. Han gör nog inte det för någon annan.
  8. Jag har anlitat tre olika besiktningsmän vid köp av båtar och tycker att ingen av dem gjorde ett jobb värt pengarna, dessutom missade den dyraste besiktningen en massa saker som kostade mig mycket pengar, och ansvar - nejdå! Detta är nu ganska länge sen då jag numer insett att det viktigaste är att ha koll på motorn och det har ingen besiktningsman. Där är det bättre att anlita en bra mek. De besiktningsmän jag anlitade tror jag inte längre är verksamma. Nu ska du ju sälja och då tycker jag generellt det är bättre att köparen väljer en besiktningsman som denne tror på men du kanske har några misstänkta brister som du vill ha klarlagt vad de innebär och vad en åtgärd skulle kosta? Annars låt köparen stå för besiktningen. När en köpare låter besiktiga en båt inför ett köp så brukar besiktningsmännen försöka hitta en massa småsaker som kan dra ner priset åtminstone så mycket som besiktningen kostar. Bara så du är beredd på det (=ha en prutmån i nivå med vad en besiktning kostar). Lycka till!
  9. Oavsett hur det går för dig måste jag imponeras av jobbet du gör. Kan inte komma med några kloka råd runt pågående arbeten men det kan säkert andra här göra. Lycka till!
  10. På varvet där jag ligger plockar man ibland av utombordarna för att minska stöldrisken. Ibland nöjer man sig med att ta av växelhus och ta bort kåpan. Att ta bort växelhuset är inte så svårt men lite meckigt. Att ta av en större (+50 hk = +100 kg) utombordare själv är inte lätt om man inte har tillgång till något att lyfta med. Att det är relativt lätt att ta av en utombordare är en av de stora nackdelarna med dem, samtidigt som det är en stor fördel den dagen man behöver byta motorn. En säker förvaring, såväl sommar som vinter, är därmed nödvändigt. Ofta räcker det med en välbevakad eller låst båtklubb eller varv/marina.
  11. Vad jag vet så är 31 Ultima ganska flack i botten så jag tycker en 60:a borde räcka. Sen är det ju så att häckisen behöver man ffa när det blåser f_n in mot bryggan man ligger mot. Tycker dock att det är svårt att se verklig SOG ute på öppet vatten då vågor och vind kan luras en hel del. Men ingen erfarenhet av 31:an och häckis. PS. En dubbelpost kan man ta bort så länge ingen har svarat i den tråden…
  12. Oj! Inte kul att bada från en sån stege.
  13. Kondens är nog som @Mackey skriver inte så troligt men det brukar alltid finnas några knapar eller annat som är skruvade in i den ena delen och dessa är det mycket svårt att få helt täta, åtminstone efter några år, så då kan det komma in vatten mellan skroven. Min styrpulpetare har dubbelskrov och i motorbrunnen går styr- och reglagekablar in mellan skroven och det sitter en muff som ska täta mot inkommande vatten. Denna är i princip omöjlig att få tät mot både regn och stänk från motorn så jag har alltid lite vatten mellan skroven vid vinterupptagning. Men det får man ju bort när man skruvar ur dyvikan och båten står med aktern lite nedåt. Sen gäller det att komma ihåg att skruva i dyvikan innan man sjösätter på våren 😉. Jag har själv aldrig glömt det (än) men det finns andra som har gjort det.
  14. Japp! Så att tråden inte slets sönder. Byter tejpen vartannat år typ.
×
×
  • Skapa nytt...