-
Innehålls Antal
7 852 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
157
ChristerN senast vann den dag 7 December
ChristerN hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
2 712 ExpertOm ChristerN

-
Placering
Silvermedlem
Profile Information
-
Plats
Stockholms skärgård
-
Intressant länk. Har inte hunnit fundera så mycket på konsekvenserna av deras equalisation-användning men tänker spontant att det de vill ha gjort där motsvaras av tanken med equalisation men för LFP lika väl (hellre?) kan göras under float. Det är ju ingen nackdel att cellerna i en LFP-installation balanseras oftare än var 14:e dag som de gör. Får fundera lite till.
-
På min styrpulpetare, alltså en helt öppen båt med god luftväxling, bildas det mögel under senare delen av sommaren så trots att många rekommenderar ventilation under kapell för att motverka mögel så tror jag inte det är lösningen. Är det ett någorlunda slutet utrymme skulle jag gissa att avfuktande silica-gel, dvs vissa sorters kattsand, i en pyts kan vara bästa lösningen om man inte gör som @Mackey föreslår.
-
De var ju skruvade också vilket borde räcka tycker jag.
-
För att inte få veck på tyg eller fönster så rullar jag de delarna på en rulle och lägger lakan emellan för att fönstren inte ska klibba ihop eller bli gråa, som jag skrev. Några delar i mitt kapell är sydda med veck och dessa viker jag försiktigt så att tyget inte kläms mer än nödvändigt.
- 14 svar
-
- 1
-
-
Jag vet ju inte hur det ser ut i just din båt men jag skulle vara förvånad om man limmade dynorna från fabrik. Om jag kommer ihåg rätt så sitter dynorna på en skiva och i så fall kan man kanske försiktigt knacka in några kilar mellan dynorna och underlaget tills det släpper? Bara gissar nu... Det förutsätter förstås att ALLA skruvar är borta. Kanske värt att kolla ett par extra gånger?
-
För ca 20 år sedan hade jag bort dynorna i min dåvarande Falcon (-89). Var inga problem som jag minns det men kommer inte ihåg hur jag gjorde. Kan det vara så att ryggstödet mot toa sitter skruvat från toan och sittdelarna underifrån? Bilder kanske hjälper mig att minnas? Välkommen till MG!
-
Jag har liknande problem och de har inte blivit lösta av någon olja (har nog testat de flesta på marknaden). Det jag gjort de två senaste säsongerna är att jag lagt på en teak-sealer (Golden Teak Sealer i mitt fall) och det har funkat ganska bra. Äldre sorters teak är betydligt tåligare än nyare (miljövänligare?) sorter så har du en gammal båt och gammal teak kanske det räcker att olja.
-
Kollar på bilden ovan och känner att det där var ett projekt som jag inte skulle ge mig på om inte båten hade ett oerhört emotionellt värde för mig. Hua! Räkna med att det blir dyrt, dyrare än vad en motsvarande båt i OK skick kostar, och kommer ta många timmar. Men är det känslor inblandade så kör!
- 10 svar
-
- 2
-
-
Så här gör jag. På sensommaren tar jag några gånger en ren, fuktad trasa och torkar av insidan på kapellet. På hösten när båten är uppe så blötlägger jag kapellet ca en timme i badkar med ljummet vatten. Tömmer badkaret. Tar lite flytande tvål eller diskmedel och borstar försiktigt med en mjuk borste avsedd för biltvätt (Biltema tror jag). Sköljer noga flera flera gånger. Sen hänger jag kapellet på tork ett par dagar innan jag impregnerar det med Biltemas kapell-impregnering. Hänger kapellet på tork i ett par dar innan jag rullar upp de delar som har rutor på en rulle med ca 8-10 cm i diameter med lakansväv emellan kapell-lagren. På så vis klibbar inte rutorna i varandra. En gång när jag hade mycket mögel behandlade jag kapellet med Ship-Shape. Det tog bort allt mögel men skadade såväl tyget som sömmarna så det undviker jag numer och accepterar om det är lite bleka fläckar.
-
Kul att läsa och se vad du gör! Jag kan inte över huvudtaget bidra med något runt motorer och mekanik men läser gärna dina inlägg och ser dina bilder. Fortsätt så! (Bara så du vet att det du postar även läses av andra.)
- 78 svar
-
- 1
-
-
Jag tejpar ibland byggplast över gallren på utsidan till luftintagen till motorn men hur man gör beror ju på hur man kommer åt och vad som i övrigt är lämpligt. Jag skulle tex inte tejpa mot en invändig matta. Men vanliga däcks-ventilatorer har man ju oftast en möjlighet att stänga från insidan.
-
Först. Sätt inte durkslag med sommarvägsalt i diskhon om den är i metall! Diskhon kommer rosta även om det står rostfri på den. Sätt durkslagen i varsin plast-hink istället. Fyll på saltet utanför båten för att inte få salt-damm i båten. Sen. Stäng ventilationsintagen. Jag går så långt så att jag sätter i propparna i diskho och tvättfat för att minimera intaget av luft och har en press som sluter åt runt motorns luftintag. Du vill inte ha in mer luft utifrån än absolut nödvändigt. Sen är det alltid bra om man avfuktar med en maskin först, som skrivits ovan.
-
Vad jag har förstått så kan man smälta ner plasten och använda till nästa års täckning. Tror att vi människor på många områden ”silar mygg och sväljer kameler”, kanske också i detta. Där är nog båtägare varken bättre eller sämre än andra invånare i landet.
- 54 svar
-
- 2
-
-
-
Skulle gissa att @Mercury_44XS kan svara.
- 11 svar
-
- 1
-
-
Hej och välkommen till MG! Jag tycker din ritning ser väldigt bra ut. Sällan man ser det när nybörjare ritar. En landströmsladdare är bra att ha. Den kopplar man oftast in direkt på förbrukarbatteriet/-banken. Rent allmänt så brukar vi skriva att man sällan behöver ladda startbatteriet och därför inte behöver koppla ihop bankerna. (Den ström man tar från start-batteriet är kort och hög men återladdas snabbt om startbatteriet är någorlunda friskt.) Jag, som är rätt nördig på el, har ett fjärrstyrt relä som jag kan koppla ihop bankerna med på vintern. Kanske mest för att jag har möjligheten och för att jag tycker det är kul att fixa. Om du bara har en laddare och ingen mer AC-utrustning ombord är det OK enligt ”boken” att bara dra en sladd till laddaren. Säkerställ dock att det finns en jordfelsbrytare/personskyddsautomat inkopplad där du tar strömmen ifrån. Har du annan AC-utrustning ombord krävs en landströmsanläggning med jordfelsbrytare och en del andra krav på utrustningen. Men det kan vi ta mera om när du berättar mer om din nya båt. Vad gäller regulatorer och laddare så brukar jag rekommendera Victrons grejer. Lätta att ställa in rätt värden för de olika faserna för laddning av olika typer av batterier och deras system är lätta att bygga ut om/när det behövs. Bra att tänka på är att ett skiljerelä, tillsammans med tex regulatorer, ofta drar lite ström hela tiden så ett bra tips är att koppla bort batterierna under vintern så håller batterierna bättre. Återkom gärna för fler frågor för här på MG finns god kunskap om el-system i båtar.
