-
Innehålls Antal
7 569 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
137
ChristerN senast vann den dag 22 December
ChristerN hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
2 513 ExpertOm ChristerN
-
Placering
Silvermedlem
Profile Information
-
Plats
Stockholms skärgård
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Med en DC/DC-laddare. Det är iaf det vanligaste tipset. Victrons ”nya” XS ger upp till 50A och går att styra ganska mycket så att generatorn inte överhettas. Har även hög verkningsgrad och blir därmed inte så varm som dess föregångare. Finns många trådar om den men den verkar tyvärr ge störningar på radioutrustning. Se separat tråd om detta. (Skrivet av en som ännu inte tagit steget till LFP då existerande batterier funkar några år till - hoppas jag.)
-
Tack Ingemar! Detta tål att upprepas! Jag har försökt förklara exakt detta flera gånger men många har svårt att tro mig utan litar istället på diverse tillverkare av laddare mm som försöker förklara laddningen på andra sätt, sätt som framhåller deras produkter som ”de enda som fungerar”, typ.
- 80 svar
-
- 1
-
Hej @TommyR och välkommen till MG! Som @Jorgen01 skriver så finns det väldigt många båtar som funkar för det du kortfattat beskriver som användningsområde om plånboken är mycket välfylld. Jag har ingen erfarenhet av Hjälmaren och vet inte vad den kräver för båttyper men kortfattat kan man säga att ju längre båt du har desto lugnare blir gången i lite gropigare sjö. Att fiska tre personer brukar kräva ca 5 m båt eller större enligt min erfarenhet. Ska ni vara fyra krävs det nog uppåt 6-7 m. Annat att tänka på är att motorn oftast är det som tar slut fortast. Det finns många snurrebåtar runt om i landet från 70-talet som fortfarande fungerar bra men då har de nog bytt motor kanske 3-5 gånger. En båt med nyare motor är alltså alltid att föredra framför en nyare båt med gammal motor. Jag brukar rekommendera att ha nära till varv eller annat service-ställe när man ska välja motorfabrikat. Du kanske kan börja med att ta en sväng runt på de allmänna bryggorna i närheten så ser du vilka båtar som är populära. Kanske hittar du någon båtägare som kan delge sina erfarenheter av sin båt på just dina vatten så kan det bli lättare att välja. Lycka till!
-
Bra sammanställning och jag håller med om det mesta. Temperaturkompensering ska inte användas men om den BMS man använder inte har skydd mot laddning i minusgrader måste ”något annat” hindra det då LFP-batterier generellt inte klarar att laddas i minusgrader. Har man solpaneler som ger laddning även vintertid behövs ett sådant skydd om man inte kopplar bort dem. Även urladdning har restriktioner, oftast typ minus 3-4 grader.
-
Min erfarenhet är att det med Östersjö-vatten från Stockholms skärgård börjar lukta om vattnet lämnas stående i toaskålen. Jag brukar därför spola i lite färskvatten om vi ska ligga still flera dar utan att använda toan. Jag tror inte att problemet de flesta har med sina båt-toaletter är att det bildas kalk-avlagringar i slangarna utan urinsten. Står vatten med urin stilla i slangar så bildas urinsten längs innerväggarna i slangen och pga att man bör ha en böj på septikslangen för att inte innehållet inte ska komma tillbaka i toan så står det i dessa installationer nästan alltid vatten med urin i slangarna. Jag har hört om någon som en gång varje år tar ut slangen mellan toa och tank och slår den ett flertal gånger i bryggan och därefter spolar igenom slangen. Det lär lossna väldigt mycket sägs det. Själv spolar jag in Biltemas Casette Tank Cleaner och låter en del av blandningen stå kvar i slangen någon vecka i slutet av säsongen. Det tar bort åtminstone en del av avlagringarna både i slang och tank.
- 5 svar
-
- 1
-
Det du visar är ju ingen laddare utan en spänningsomvandlare. Men i teorin skulle du kunna ladda dina 12V-batterier ett i taget (isärkopplade) med en 12V-laddare
-
I tidigare båtar har jag flera gånger utgått från Skyllermarks grundsater och har gillat dem. Bla för att de var tidiga med tydliga beskrivningar - som inte alltid var korrekta. Ibland var det lite knepigt att koppla in deras (Bosch) skiljerelä mot generatorn. Nu med deras nya (?) spänningsavkännande relä så blir det ju lättare att installera men jag har ofta tyckt att man betalar för mer än det man får. Vet inte hur det är nu.
-
Jag skulle gå på det märke som har närmast/bäst service-ställe till din hemmahamn. Är ett jäkla skit att transportera större båtar landvägen om man inte har lastbil med kran osv. Är allt annat lika skulle jag välja Suzuki, men det är ju bara personliga preferenser och de varierar ju från person till person.
- 15 svar
-
- 1
-
Följer med spänning svaren. Har ingen erfarenhet men dristar mig till att svara på p3. 3. Om man inte har en välfungerande BMS som slår av strömmen vid minus-grader, vilket inte alla gör, så kan det vara riktigt kalla nordiska nätter och batterierna "fungerar" fortfarande. (Dock inte så länge om man får tro vetenskapen.)
-
@jan00andersson, jag är imponerad över din vilja att lära dig. Bra mycket större lyhördhet till experterna (nu pratar jag inte om mig själv!) än merparten av de som ställer frågor här! Grattis! Och som @Lintott påpekade så har du lärt dig en massa under den här korta resan. Också det imponerande! Lycka till med ditt elsystem. (Någon skrev någon gång "El verkar enkelt men vänta bara tills jag börjar förklara" och så är det faktiskt till stor del. Ju mer man lär sig desto mer inser man att man inte vet. Men du har gjort en bra början på den resan.)
- 80 svar
-
- 3
-
Närmast batterierna är standard. Tror det finns en regel som säger max 30 cm från batteripol. Bör ju sättas på + sidan. Sen tycker jag att din inverter borde gå på husbatterierna, med en egen säkring och kanske en huvudbrytare då kablarna till den behöver vara grova. Kan bli knepigt att starta om den sitter på start-batteriet.
- 80 svar
-
- 1
-
Välkommen till MG! Och välkommen in i denna skara av båtägare. Min egen erfarenhet är att man behöver lära sig vad man vill ha - och för min del tog det en del tid och med varje båtköp lärde vi oss mer och mer och först på fjärde båten träffade vi helt rätt. (Nu är jag uppväxt med mindre båtar från barnsben så ett visst hum om båtar tycker jag ändå att jag hade.) Bra att du kan få hjälp med motor och, förhoppningsvis, en del annat som kommer inträffa. Först några frågor. Har ni bryggplats? I vissa delar av landet är det svårt. Har ni vinterplats? Samma som ovan. Vad har ni för krav på komfort? Toa, kök, värmare, antalet kojer. Hur länge tänkte ni vara ute i stöten? En viss skillnad på att vara ute tre dagar då det är fint väder mot att planera att vara ute i fem veckors semester som du indikerar. Krav på hastighet? (Långsamma båtar är generellt billigare.) Vilka sorts vatten ska ni färdas i? Hur vana är ni med båtar? Jag tror man ska ha ett hum om vad svaret är på dessa frågor och hur man prioriterar för att bli klokare i den djungel av båtar som finns därute.
-
Ja, intressant ämne detta tycker jag också. Har dock ingen egen praktisk erfarenhet av LFP-batterier. Själv tänker jag att då de flesta BMSer i sina fabriksinställningar har lite tokiga värden för hur batteriet (cellerna) ska behandlas enligt de källor på Youtube jag kollat på så skulle jag vilja ha en BMS som jag själv kan ställa in hur BMSen agerar. Exempel på tokiga inställningar är att en del BMSer försöker balansera vid alla spänningar och laddningsgrader medans erfarenheten visar att det oftast är rent vansinne att göra annat än topp-balansering och då inom ett ganska snävt spännings-intervall. I övrigt ska balanseringen vara avslagen, menar man. Och hur vet man hur BMSen agerar vad det gäller balansering om man inte via något instrument kan läsa av den och kolla på cellernas individuella spänning? Det är ju en dyrbar uppgradering och man vill ju inte kasta pengarna i sjön genom att misshandla batterierna.
-
Jag var kanske lite otydlig där. Vad jag testade var några olika varianter på inprogrammering av den beggade fjärren jag köpt. Vad jag kommer ihåg fanns det några olika generationer av fjärrar och de hade olika programmeringssätt.