Gå till innehåll
söndag 17 november 2024

lods

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    199
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om lods

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag brukar inte strula med ankaret innan jag förtöjt. Jag hoppar iland och fäster en lång lina (30-40m) sedan backar jag ut o lägger ankaret på lämpligt ställe.
  2. Det verkar som om "Double End Xmas Tree Clips" är en bra sökbenämning. Finns snarlika på ebay /lod
  3. ST60+ Wind Owner's Handbook. Kapitel 4.2 User Calibration sid 29 raymarin_st60+_wind.pdf
  4. På Google Earth flygfoto kan man skönja var djuprännan går.
  5. Det ser ut som om nästan hela givaren är under bottennivån. Bästa är om givarens botten är i linje med båtens botten. Dessutom tror jag det funkar bättre att ha givaren vid steget där vattnet är horisontellt. Givaren skall i princip "surfa" på vattnet när båten planar. Har monterat så på min båt och det fungerar 100% i alla farter (0-35knop) /Lod
  6. Japp, det är så det är tänkt att funka. Nu gäller det bara att få igång det. Du måste verifiera kursändring vid varje brytpunkt genom att klicka på "Aktivera"-knappen när autopiloten larmar. /Lod
  7. Hej! Har haft en Sportpilot kopplad till Garmin GPS på tidigare båt för 7-8 år sedan. Raymarine Röd till Garmin TX är rätt men Raymarine Svart skall kopplas till 0V (eller om man vill kalla det jord) Någon Autopilotmeny får du nog inte upp eftersom GPS:en inte ha en aning om att det finns en autopilot kopplad. NMEA 0183 kommunikationen går bara från GPS till Autopilot. Dvs Autopiloten lyssnar bara på det som kommer från GPS:en. Den väljer sedan dom data den har anändning av. Om du däremot har en Garmin autopilot och kopplar via NMEA2000 kan det vara en helt annan sak, eftersom båda enheterna då pratar med varandra. För att följa en rutt så staller du in GPS att följa rutten. Då sands lämpliga data ut på NMEA0183 som Autopiloten kan använda. För att aktivera piloten vill jag minnas att man behovde trycka in spaken 2 ggr (1 gang är Auto, 2ggr är Följ rutt) Med du får dubbelkolla manualen. Ett annan källa till strul är kopplingen till kompassgivaren. Dom klämmor man skulle koppla ihop dom tunna kablarna med var kass och orsakade glapp. Jag lödade ihop och isolerade med krympslang. /Lod
  8. Det kan vara så att den har ett interface med current loop RS422 i så fall behöver du en converter mellan RS422 och RS232. /Micke W Hej! NMEA0183 är ju RS422-standard där man använder beteckningarna TX+ och TX-. När man kopplar detta till ett RS232-interface koppar man TX+ från AIS:en till RX (receive data) i PC-kontakten. RX- från AIS kopplas till jord (ground) i PC-kontakten /Lod
  9. Hej! Nu blir det lite vid sidan av topic, men kanske intreassant för några. I tråden pratas om kryssegenskaper med råsegel. Letade upp en gammal plott från en träningssegling med vikingaskeppet Glad år 2000. Platsen är St Anthony på Newfoundland, dit vi var inbjudna. Kryssegenskaperna är inte så tokiga, med en trimmad besättning... Dock förlorar man lite i stagvändningarna. I svag/måttlig vind vänder man genom vinden och får alltså back i seglet vilket gör att man backar ett par båtlängder. I frisk vind vänder man från vinden, som är säkrare, men man tappar ytterligare en del då. /Lod
  10. Dom raka linjerna är bitar av blanktråd som lödas på plättarna för att skapa en längre ledningsbana. Halvcirklarna (bågarna) är byglar (gärna med en bit isolering på) som hoppar över en anna tråd. Alltså utan kontakt med den korsande tråden
  11. Hmm... I PDF:en du länkar till finns en länk till en byggbeskrivning med bland annat skisser på komponentplacering och byglingar. Den kanske är till någon hjälp. /Lod
  12. Hmm... Nu vet jag inte hur längt framför rullen steget i botten är. Det kanske räcker att flytta fram vaggan en bit, så att rullen kommer längre fram... Se bild
  13. Googlade lite. Grundinställning verkar vara: Tomgång = den övre -> Skruva ut 1,5 varv från stängt Fullgas = den undre -> Skruva ut 1 varv från stängt Detta vekar vara en grundinställning där motorn borde starta och gå någotsånär. Sedan får du väl finjustera så motorn går bra både på tomgång o fullt. Googla på "Evinrude Mate 2 jet adustment", så hittar du säkert mer info om finjustering mm /Lod
  14. Liknande satt i engelska veteranbilar... Kolla ebay http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=toggle+switch+vintage+car+dash&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313&_nkw=toggle+switch+vintage+car+dash&_sacat=0 /Lod
×
×
  • Skapa nytt...