Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025

mikeryd

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    21
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om mikeryd

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för hjälpen! Nu när ni säger det så verkar det ju faktiskt ganska självklart att det är tryckloggen.
  2. En liten slang som kommer tillsammans med kablar/rör för styrningen men som går ned till en nippel på nedre delan av drevet har gått av. Någon som vet vad den är till för och vart den leder? Motorn är en Mercury 60 hk EFI -06. Se bild Tack på förhand från en Novis Mikael
  3. Kolla gula sidorna. Jag känner inte till Halmstad utan mer Varbergsområdet där det finns Eliassons båtvarv som har det mesta. Mikael
  4. En kanske dum fråga från en novis, till Patrik, men varför behöver inte en utombordare köldskyddas (medan en inombordare bör..?)? Mvh Mikael
  5. Jag tror du hade rätt om batterierna. Nu går den visserligen, i morse testade jag på nytt och då startade den utan problem, sedan har jag kört en sväng för att ladda batterierna ytterligare. Men med tanke på att de är 6 eller 7 år gamla kan det vara värt att investera i ett par nya batterier. Tack för hjälpen. Mikeryd
  6. Ett tillägg till mina kommentarer och till det första svaret (tack för det). Jag startade motorn efter ca 2-3timmar laddning. Då tycker jag att den borde startat efter ytterligare ca 3 timmars laddning. Det kan ju inte bli sämmre eller hur? Den laddare jag använder är den som sitter i båten för landström. Mvh Mikeryd
  7. Hej, Hade laddat ur batterierna. Laddade upp dem på nytt under en eftermiddag. Vid ett test efter ca 3 timmar startade motorn utan problem, men på kvällen när jag skulle sluta ladda och packa ihop grejorna ville jag för säkerhets skull testa och starta motorn. Då helt plötsligt startar den inte. Den drar runt men väääldigt långsamt ett par varv innan ett det hörs liksom en smäll eller som om något slår inne i motorn och sedan slutar den dra runt. Den går lika långsamt oavsett om jag har laddström på eller inte. Hoppas någon kan hjälpa en novis. Mvh Mikeryd
  8. Hej, Jag har en Jeanneau 705 DC som jag är nöjd med. Jag hade ungefär samma kravspec. som du när jag skulle köpa båt. Den är 7,15 m lång och 2,59 bred med en kombinerad soffa/koj för 2-3 personer i fören och en stickkoj för en person i båtens centrum. Det går alltså att sova 4 personer men är mer lämpad för två. Stickkojen är dock trång och kan i stället användas som ett stort extraförråd. Vidare har båten kylskåp, toalettstol, dusch på badplattformen, spritkök, diskho, 50 liters färskvattentank och är utrustad med en VP 4,3 GL motor som standard, vilken ger en marschfart vid 4000 varv på 28-29 knop. Fungerar också bra för vattensporter. I aktern finns en bred kombinerad solbädd, soffa för 4 personer (sittandes). En sittplats ratten och en bredvid. Prismässigt ligger den nära din budget om den är 4-5 år gammal. Hälsar Mikael
  9. Efter att ha bytt bränslefilter, gjort rent vattenavskiljarfiltret och det fingerborgstora filtret i inloppet till förgasaren går motorn som en klocka på alla varvtal. Tack för tipset! Mikael
  10. Tack för svar. Jag testade igen för att kolla om det var överhettning, men den gjorde samma sak kall. Både oljetrycksmätaren och temperaturmätaren ser OK ut. Motorn går bra när man ligger still. Vid test i hamnen varvade den lätt upp till dryga 4000 varv och motorn lät stabil. Detta tyder väl inte på bränsletillförseln? Kan det vara något med drevet/propellern? Tack igen
  11. Vid lite högre varv (omkring 4000 rpm) så stannar/går motorn ned i varv kraftigt. Inga problem att starta den eller köra på låga varv. Den förefaller också gå lite ojämt när man närmar sig 4000 varv. Motorn är en VP 4,3GL årsmodel 2001. Någon som har tips om var man kan börja felsöka? Tack på förhand Mikael
  12. Här är länken till artikeln. http://www.vibatagare.com/artiklar_vib/motorskolan/motorskolan4_vib.html Mvh Mikeryd
  13. Jag har kollat laddningen från batteriet och det är OK.Kan det vara fukt och/eller glappkontakt? I dag har jag varit ute två gånger och den har funkat hela tiden. Men man blir ju orolig. Mikael
  14. Hur kan jag kolla om den får laddning? Eftersom startmotorn ändå går runt men att motorn inte liksom kommer i gång, kan det vara glappkontakt? Mikael
  15. Min Jeanneau 705 med Volvo 4,3 GL med SX drev förefaller ha problem med strömtillförsen. Det har blivit värre sista tiden men enligt voltmätaren får jag bara 12V. Motorn drivs runt bara så länge jag har tändningsnyckeln omvriden. När jag släpper den så dör motorn.Den inte få tillräckligt med ström för att starta. Att jag drar slutsatsen att det är ett strömproblem beror på att jag inte kan tilta drevet med strömmen påslagen, inga utslag på instrumenten heller. Tacksam för synpunkter. Mikael
×
×
  • Skapa nytt...