hhedstrom2369
Medlemmar-
Innehålls Antal
190 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm hhedstrom2369
-
Placering
Örlogskapten
-
Håller mer... Mest överpriasade hamnen jag vet, har varit där en gång. Det räcker! Håkan
-
Klart att boathandling är A och O... Givetvis har vi tänkt att kappsegla när vi nu får båten så det blir nog tajt att få in fler seglingar. Dessutom är det några mil att köra från Helsingborg. Jag tackar för inbjudan, en 40.7 är inte helt fel. Jag har seglat med Ski.it men den stog på land 2009 så vi får se hur de gör iår. Lycka till /
-
Så det är väldigt marginell skillnad. det är många parameter som spelar in. Vi seglar mycket bra upp til vårt lys på 1.32, än vad många med djup köl på 1.34 gör. /Carl Är det generellt så eller endast vid ett fåtal tillfällen? Är ni bra eller vad gör att ni tappar mindre än 1,5% mot de med djup köl som SRS-talet uppger? Nu är Bengt tufft att jämföra sig mot men ni seglar lägre, har högre avdrift och sannolikt långsammare på länsen pga hägre vikt och ändå tappar ni mindre än 1,5% Kompenserar den mindre volumen i kölen dess högre vikt på länsen? Hur mycket skiljer i styvhet? Kan ni bära lika mycket segel? Nyfiken... / H
-
Hej Vad är ni ute efter? Vad har ni för egna erfarenheter? Väldigt få båtar kommer över 10knop för segel eller motor. Visserligen har jag gjort 12-18 knop med kanske 5 olika typer av båtar. I samtliga fall har det blåst rätt bra och i vissa fall även med stora vågor. Givetvis så gäller det att ha mycket segel uppe och ha en rutinerad besättning. Söker du en mindre båt med ruff så blir det tufft, det jag kommer på är: CB66, J/80 & Melges 24 och liknande båtar med minimal ruff. De seglar bra och kommer relativt lätt upp i hög fart på undanvind pga av låg vikt Nästa steg blir kanske en lätt 33-fotare med mycket segel typ X-99 eller för all del HP1030 En fullt inredd båt men fortfaranade rätt spartanska. Klarar att halvplana/plana men kräver mycket vind Går man upp til större båtar tex First 36.7 kan de också halvplana men då krävs alla segel uppe, mycket vind och stora vågor. Men vill du segla fort alt gå för motor fort få ni nog leta lite bredare... McGregor om du vill slösegla men kunna gå fort för motor Trimaran om du vill segla fort men med lägre komfort. Men att köpa en vanlig båt och tro att man skall kunna transportera den fort för motor är nog bara en dröm. Hur många häster behöver en Vega för att plana??? 100? Mvh / Håkan
-
Inlägget är knappast det första. Antagligen nån tomte som skapat ett nytt namn och startat tråden för att skapa debatt och smutskasta Bavaria. Jag är inget Bavaria-fan men detta är ju lite över gränsen. Plump helt enkelt. Jag tror inte det är en nybörjare som just upptäckt maringuiden som gjort detta som sitt första inlägg. Så klantig kan man knappast vara? Om så är fallet ber jag om ursäkt men tom på bilderna står det J/133 och den modellbetäckningen har inte Bavaria... Det missar man bara inte. Ungefär som att se en kraschad Nissan Micra från -84 och påstå att det är en SAAB 95 för att klanka ned på deras krocksäkerhet. Inte för att jag vill jämföra Bavaria med en Micra eller SAAB med en J-båt men det är väl lika sannolikt att de skulla blandas ihop på en bilsajt... MVH / Håkan PS Jag glömde skriva skriva att jag gissar att detta är dance23 första och enda inlägg på detta forum. DS Senast ändrad av hhedstrom2369 | 07 januari 2010 | 18:47
-
De har inget med Bavaria att göra...
-
Varför lägger man ut ett sån fråga? Okunnighet eller smutskastning??? God fortsättning / Håkan
-
Gissning blandat med erfarenheter... Om vi håller oss till SRS och First 33.7 så tror jag det finns max 10st i Sverige varav 2 som kappseglar. SRS talet för First 33.7 har tillkommit de senaste åren då just dessa två har kappseglat och de har båda djup köl. Min gissning är att 33.7 med djup köl har satt SRS-talet och sedan har de med grund köl fått lite lägre helt enkelt. Nu kan iofs SRS-talet bygga på IRC-mätningar men jag tror de slängt in en bunt vanliga nya båttyper för att blitka kritiker som saknat just detta. Detta tycker jag är bra men jag misstänker att vissa tal är satta på måfå... Men en grund köl är inget fel om man inte prioriterar kappsegling men jag tror just First i kombination med grund köl är inte den bästa kombinationen. I år var fyra 40.7 med på Tjörn Runt varav tre med djup köl. Inbördes kom de djupa kölarna 1,2 & 4 och den grunda 3 Nu säger detta inte så mycket såklart Tar man tex 36.7 som är en populär kappseglingsbåt så tror jag knappt jag sett några tävlande med grund köl... Det finns säkert men inte så många... Personligen skulla jag välja en djup köl pga seglingsegenskaperna och i ditt fall skulle jag fundera på andrahandsvärdet och båtens attraktionskraft när ni en dag skall sälja... Men valet är ditt, lycka till / H
-
Svårt att svara på utan att veta dina preferenser... Generellt så har grund köl EN fördel och det är just att den inte sticker så djupt En djup köl har EN nackdel men fler fördelar: Bättre höjd pga mindre avdrift Styvare båt som klarar att bära mer segel Lättare båt som rimligtvis borde gå fortare Så seglingsmässigt är valet enkelt dvs djup köl Semestermässigt är kanske valet lika enkelt dvs grund köl MEN sen kommer användning in också, kommer ni kappsegla? Jag tror tex inte att det lönar sig mätmässigt att ha en grund köl på en 40.7 Jag tror att en First med grund köl har svårare att segla upp till sitt mättal. Glöm inte heller andrahandsvärdet i en båt. En First riktar sig (för många) mot kappsegling i kombination med semestersegling och jag skulle tex aldrig köpa en First med grund köl för att kappsegla med. Om vi vänder på det och bara skall semestersegla så kanske andra märken är mer lämpliga för grunda kölar... Lycka till / Håkan
-
Vi blev lite passiva då vi bara väntade på att få upp gennakern men vågade inte utanför Rönnäng. Det var nog tur det med tanke på hur det gick senare... God natt / Håkan
-
Jag glömde... Vi vågade inte gå inomskärs utan gick utanför Kyrkesund vilket gynnade oss med gennaker. Mvh /
-
För mycket segel vet jag inte... För lite power kanske? Jag tyckte vi klarade byarna bra mot slutet av kryssen... Seglade ni om oss? Med vilken båt? Vi tappade i början men höll sedan de stora båtarna rätt bra. Jag tar gärna emot foto, jag mailar dig...
-
I sittbrunnskapell ingår väl sprayhood? Att fästas i. Inte nödvändigt... Gärna sittbrunstält men helst inte sprayhood... / H
-
Carl, vad menar du? Jag seglade på HP:n... Vi hade problem med fart på kryssen men jag tror vi löst det. Sen hade vi svårt att få upp den stora gennakern men när vi väl fått upp den lilla gick det som tåget... 15,6 knop som mest... Var du själv med? / Håkan
-
Jag har heller aldrig haft någon båt med spray hood och komme rinte ha det på nästa heller... MEN visst är det praktiskt i hamn MEN satsa hellre på ett riktigt bra sittbrunnskapell. Då vi hyrt båt några gånger fälls det alltid ned för att i hamn fällas upp igen. Så visst är det praktiskt men oftast i vägen och alltid väldigt fult... Ha det / Håkan