Har en Mercruiser 233 V8 från -77. Motortempen gick upp vid drift över 2600 rpm. Impeller byttes och termostatöppning kollades. Ingen skillnad vid drift. Skruvade upp gaveln till den ena kyllimpan och där låg en 4 cm beläggning med skal och rester. Spolade ur detta noggrant ur bägge kyllimporna. Provade lossa avgasböjarna efter kyllimporna, men de satt ordentligt (vet inte om tidigare ägare limmat packningarna) och vågade inte forcera lös dessa beroende på att jag inte vet vilket skick de är i. (Tänkte ta itu med detta till hösten) VID TEST SÅ GÅR NU MOTORN VARM REDAN PÅ TOMGÅNG. Jag vet inte riktigt hur vattenflödet skall gå genom kyllimporna, det finns nämligen 2 ingångar på vardera limpa, en framtill och en bak på limpan. Därtill går en slang till vardera avgasböj. Vid start så blev kyllimporna varma direkt. Kollade och det såg inte ut att komma in vatten i limporna. Startade motorn med slangar till limporna lösa och då kom vatten. Satte dit slangarna och körde igen. Kyllimporna blir ~70 grader varma omgående men nu med vattenflöde, avgasböjarna är kalla och motortempen stiger tills jag inte vågar köra mer. Skall limporna bli ordentligt varma på en gång? Finns det någon vänlig själ som har en ide vad det kan vara för fel, motorn fungerade ju någorlunda före mitt ingrepp.