Gå till innehåll
fredag 18 april 2025

sann

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om sann

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej Varför har man en träköl inuti en plastbåt? Jag har en 22 fots daycruiser från mitten av 70-talet och den har en träköl invändigt. Är denna nödvändig eller användes den bara när båten byggdes?
  2. sann

    >>Kylproblem<<

    Jag har en Mercruiser 888 (Ford 302 V8) som går varm. Jag misstänker sönderrostade kyllimpor för det verkar inte cirkulera genom motorn utan allt kylvatten går direkt ut genom knäna. Jag kopplade genomskinliga slangar mellan motorn och kyllimporna och när jag kör så bubblar det i slangen från den ena kyllimpan. Den andra kyllimpan verkar inte ha nån cirkulation alls för man ser genom slangen en stor luftbubbla som står still. Min fråga är, kan det följa med luft i kylsystemet eller skall det endast vara vatten? Jag misstänker att det är avgaser som bubblar in. (Det konstiga är att det inte rinner in vatten i cylindrarna när motorn är avslagen, om det nu skulle vara sönderrostade kyllimpor.) (Motorn är ej sötvattenkyld. Impeller, impellerhus, termostat är bytt. Vattenpump ser OK ut.) Stefan
  3. Vem utvecklar du denna åt? Har du egen firma? Har du någon aning om vilken prisklass den kommer att hamna i? Den enda info jag skulle behöva är l/nautiska mil eller tvärtom så att man vet när man kör mest ekonomiskt.
  4. Har en Mercruiser 233 V8 från -77. Motortempen gick upp vid drift över 2600 rpm. Impeller byttes och termostatöppning kollades. Ingen skillnad vid drift. Skruvade upp gaveln till den ena kyllimpan och där låg en 4 cm beläggning med skal och rester. Spolade ur detta noggrant ur bägge kyllimporna. Provade lossa avgasböjarna efter kyllimporna, men de satt ordentligt (vet inte om tidigare ägare limmat packningarna) och vågade inte forcera lös dessa beroende på att jag inte vet vilket skick de är i. (Tänkte ta itu med detta till hösten) VID TEST SÅ GÅR NU MOTORN VARM REDAN PÅ TOMGÅNG. Jag vet inte riktigt hur vattenflödet skall gå genom kyllimporna, det finns nämligen 2 ingångar på vardera limpa, en framtill och en bak på limpan. Därtill går en slang till vardera avgasböj. Vid start så blev kyllimporna varma direkt. Kollade och det såg inte ut att komma in vatten i limporna. Startade motorn med slangar till limporna lösa och då kom vatten. Satte dit slangarna och körde igen. Kyllimporna blir ~70 grader varma omgående men nu med vattenflöde, avgasböjarna är kalla och motortempen stiger tills jag inte vågar köra mer. Skall limporna bli ordentligt varma på en gång? Finns det någon vänlig själ som har en ide vad det kan vara för fel, motorn fungerade ju någorlunda före mitt ingrepp.
×
×
  • Skapa nytt...