Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024

daun

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    64
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om daun

  • Placering
    Löjtnant
  1. Jag har en likadan båt och det står oftast lite vatten i kölsvinet. Mitt vatten kommer från en av skrovgenomföringarna på akterspegeln som läcker lite samt plasten kring propelleraxeln. Båda sakerna skall jag täta till hösten. Angående djupet så är det nästan hela djupgåendet, om jag ligger på durken når jag ner med armen och torka ur svinet, ca en meter? Du har köpt en go båt:)
  2. Nu är det snart dags för första kappseglingen för våran del! Vi har börjat peppa och förbereda oss så gott vi kan. Vi har lägst SRS-tal av alla startande båtar så det finns ingen press på att leverera några resultat men upplevelsen tror jag blir häftig! hade vart kul att höra hur ni förbereder er, några tips till oss som aldrig gjort det förr? När skall man sova, hur ofta skall man äta? Hur mycket motstånd innebär en makrilldörj som ligger i? Vad säger ni om väderprognosen? Antar att det är fler som går runt och taggar för sommaren häftigaste helg!
  3. Nu behöver jag hjälp av de vise återigen. Det är denna gång backslaget som strular. Det hela började med att det blev trögare och trögare att växla. Till slut idag så låste det sig helt och hållet och det gick inte rubba något (båten dundrade in i bryggan). Jag har monterat bort vajern och försökt växla direkt på armen men den sitter stenhårt. Vad är fel? Vad göra? Lite information. Motorn är en Volvo Penta Md1b. Jag är inte så kunnig på detta och i instruktionsboken står det att det finns två typer av backslag men jag är nu osäker på vilken det är. Den ena sorten (tror den heter RM) har ett eget oljesystem och skall vara lite mer avancerad om jag förstår det rätt. Den andra varianten (MS, som jag har trott att jag har) har ett oljesystem sammankopplat med motoroljan så man inte byter de separat. Jag har därför endast bytt motorolja i vinter. Det sitter alltså helt fast. Tankar och ideer?
  4. Trevlig tråd det här! Själv menar jag med min md1 som efter en dagsverke av diverse filterbyten och allmän handpåläggning hoppade igång. Är lite nyfiken på vad den samlade kompetensen säger om stargasens vara eller inte vara i dieselmotorerna. Har hört från vissa håll att det inte allt är bra men i tråden verkar det som att det har gått ett par burkar för er genom åren? Argument?
  5. Tack för svar! Batteriet var i princip gratis och det för hålla så länge det går som förbrukningsbatteri. Nu till nästa fråga, jag vill ha en batteriladdare så man kan fylla upp batteriet ofta då man har möjlighet. Jag har en liten Ctek laddare men den rekommenderas inte att användas till så stora batterier. Är det ett problem förutom laddtiden att ladda med en underdimensionerad laddare? Vad kan hända?
  6. Hej! Synd att motorn inte gick att laga! Vill bara säga tack till er på denna tråden för era tips. Har fått igång min md1b idag efter lite handpåläggning och era tips är värdefulla! Har till och med skrivit ut tråden och har i båten nu:) Fantastiskt för oss unga att ha ett foum där man får ta del av er gamla rävars erfarenheter!
  7. daun

    Marinplywood

    Hej! Har precis blivit klar med nya luckor i sittbrunnen till segelbåten. De är gjorda i marinplywood med mahogny-faner och lister av mahogny. De blev jättebra och nu funderar jag på hur ytbehandlingen skall göras. Lack är väl det vanligaste men jag tycker det blir för halt i en sittbrunn. Blir det dåligt att olja in mahogny-plywood med teak-olja? Några erfarenheter?
  8. Har kommit över ett monster till batteri begagnat. Det är ett 225Ah lastbilsbatteri som skall monteras i segelbåten. Känns väldigt bra att ha den kraften men jag är lite orolig för hur batteriet beter sig när det lutar en längre tid. Borde man vara orolig?
  9. Jag har haft en micore och jag känner igen mig beskrivningen ovan. Båtarna är nog ganska lika. Nackdelen jag upplevde med micoren är att det fanns begränsad plats för benen bakom styrpulpeten. Mina 1,92 var inte optimerade för den platsen. De relativt låga friborden gör fiske enkelt, både med lina och nät eller burar. Trots sin storlek och låga fribord så känns båten trygg i relativt grov sjö.
  10. daun

    Hjälp!

    God afton vänner! Nu skulle jag behöva er hjälp med att få tag på en reservdel. Lite bakgrundsinfo: från min mast sitter två bultar (ca 10mm i diameter) ut som är till för att montera spridande på. På denna bult trär man på en gummi-bussning och sedan en mutter. På bussningen trär man på spridaren och den spänns fast med en liten skruv. Nu har båda dessa gummibussningar gått sönder. Har varit i kontakt med en riggare som menar att de inte finns reservdelar. Riggen är 40 år gammal. Jag behöver alltså följande: En bit slang av hårt gummi med en ytterdiameter på 27mm och en innerdiameter på 12mm. De behöver vara ca 5cm långa. Några uppslag?
  11. Återigen har MG:s äldsteråd levererat! Nästa år blir det en renskrapad trebladig av någon (av återförsäljaren rekommenderad) sort. Någon däremot?
  12. Jag var nog lite otydlig, jag tog upp båten som jag köpte för en månad sen.. Jag har inga problem med maxfarten. 5-6 knop gör hon säkert. Det jag har lite problem med är acceleration och framför allt att få stopp på kärran. Första turen jag gjorde så dundrade jag rätt in i bryggan. När jag la i backen och gav gas så hände det inte mycket! Det är detta jag är lite orolig för. I vissa tilläggningar är det skönt att veta att man kan få stopp någorlunda fort i stället för att behöver driva lååångsamt mot bryggan. Men det kan vara så att propellern inte är problemet även om den känns i minsta laget. Däremot var den ganska beväxt med sjötulpaner. Antar att det tar bort en del effekt från propellern? Hur håller man den ren, speciell bottenfärg, ett bad med stålborste med jämna mellanrum? Förmodligen får man ut och träna tilläggning i vår.
  13. Ok! Tack, har någon tips på något bra propeller-ställe i Göteborgsområdet?
  14. daun

    Propeller....

    Idag åkte hon min nyköpta båt. Jag har haft henne en månad och jag har tyckt att motorn känns väl klen för båten. Acceleration, fart och är inte vad jag förväntade mig. Båten är en Tur 80 (8m, ca 2,5ton, långköl) och i den har jag en penta md1b (10hk). När båten togs upp idag märkte jag att jag har en två-bladig liten propeller. Vingarna är väl ca 10-15 cm. Nu till min fråga. Finns det möjlighet att byta propeller för att få mer effekt? Kan man ha en trebladig, folding? Hur mycket pallar motorn? Kan ingen guida lite genom propeller-djungeln?
  15. Maxi 77 ökade ståhöjd någon i den svängen, 1974 eller 1976? Vegan är oförändrad!
×
×
  • Skapa nytt...