Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

Ringhede

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 968
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

6 Neutral

Om Ringhede

  • Placering
    Amiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Låter mycket troligt Utvecklas man inte så blir det avveckling. Bara att beklaga men evolutionen har sin gång.
  2. Just tunnt är ordet. Ryds är kända för att kunna tillverka båter med tunna skrov. Detta tack vare vacumteknik. Men är det så klokt? Tänk att fästa saker i tunna laminatskrov. Dessutom har Ryds haft en hel del reklamationer med vatten mellan skroven. Visst har Uttern haft en del skit också men är mycket bra båtar. Vissa Uttrar kan ha problem med att de gulnar och var en period runt 2001-2004 och borde vara avklarat nu. De går att polera och få snygga igen. Dock beklagligt att man flyttat produktionen till Polen. Men hittar du en svensktillverkad så har du troligen en bra båt.
  3. Du skojar Hört talas om någon som försökt åka jorden runt med en Ryds? Knappast Men Uttern givetvis http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0103/02/7batmassa.html Roy Karlsen kom rätt så långt i sin Uttern. Mer http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0104/22/heimerson.html mvh Ringhede Senast ändrad av Ringhede | 24 februari 2012 | 22:40 Senast ändrad av Ringhede | 24 februari 2012 | 22:44
  4. Uttern givetvis. Betydligt mer robust och tålig. Tjockare laminat och hållbarare. Finns några gamla reklamationsfall för Uttern men de borde vara avklarade för flera år sedan. mvh Ringhede
  5. Avslutar mitt medlemskap här på MG. Tröttnat på all skit och trams. Försökte ställa upp för jämlikhet men får endast skit. Skit av fega kräk som inte öppet vågar stå för vem de är utan gömmer sig bakom ett nick. Skit som jag inte ställer upp på men tydligen ska MG vara så här och det ställer jag ALDRIG upp på.
  6. Precis, autosol är räddningen. Kan vara tipps till köpare av sådan båt. Min S64:a behövde poleras rimligt mycket och avtog efter 3 år. Man upptäcker det först efter ca 2 år, precis då garantier börjar gå ut. Men orsaken är fusk under tillverkningsprocessen och kan förstöra ett fint fabrikats rykte. Många här på forumet har säkert läst om hur Uttern haft problem med sned botten på grund av en felaktig balk på någon modell. En detalj där underleverantör inte haft koll på sin process och Uttern inte kollat upp leverantören tillräckligt. Händer ofta då man försöker hitta billigare alternativ för att sänka kostnaderna. Trotts att Uttern försökt hantera detta på bra sätt så förstör man sitt rykte. Ett annat och bättre sätt är att hjälpa nuvarande tillverkare att utveckla sin produktion och på så sätt få lägre tillverkningskostnader och sedan lägre detaljpriser. Man får då ett långsiktigt sammarbete och tryggar både egna jobb och hos underleverantören. Samt man behåller en hög kvalitetsnivå. Dock ej typiskt amerikanskt sätt med kvartalsrapporter och ökade vinstkrav annars så sågar man. mvh Roland Senast ändrad av Ringhede | 11 mars 2010 | 06:26
  7. Kan bara så men knappast i fallet med Utterns gulnande plast. Där är inte plasten på släta ytor gulnad utan endast uppstickande delar typ kanter på relingen mm. Alltså där det troligen är ett tjockare lager av gelcoat och felet är styrenet i plasten som är inblandad i gulningsprocessen tillsammans med solens uv strålning. Finns säkert fler båtfabrikat som drabbas av detta. mvh Roland Senast ändrad av Ringhede | 10 mars 2010 | 22:55
  8. Troligen Trilux Produkt information Hård bottenfärg med klara kulörer. Idealisk för mycket snabba båtar och trailerbåtar av de flesta material, även aluminium. Också lämplig till vattenlinje, drev, propeller m.m. Tillåten från Trelleborg till norska gränsen Kan tillägga att den även finns i Norsk variant och är med den varianten godkänd även innanför norska gränsen. mvh Roland
  9. Intressant, ska bli kul att höra hur det går. Va det skogaholms limpor?
  10. Precis så bör det vara. Alltså att båttillverkare i ett segement väljer delar avsedda för detta segement. Men när båttillverkare som hittills placerat sig i t.ex. premiumsegmentet börjar plocka in bristfälliga delar då blir det knas. Kortsiktiga besparingar. Ännu värre om man behåller priser i tron om att kunden inget märker. mvh Roland
  11. Kopparbaserad bottenfärg är nog inte tillåten på östksuten och då olaglig att använda där och därför säljer butikerna inte detta i Stockholmsområdet. mvh Roland
  12. Beror på. Om fabrikatet är ett premiummärke så kan man inte sänka nivån på kvaliten/prestanda även om man sänker priset. Man förflyttar då sitt varumärke till ett annat marknadssegement. Har man då andra båtar kvar med samma varumärke och försöker behålla dem som premiumklass så kolappsar varumärket. Exempelvis vill Toyota ta fram en bil i premiumsegmentet och valde då att ta fram ett nytt varumärke, Lexus. Alltså kan samma tillverkare ha liknande produkter i olika segment men får då ha olika varumärken. Så antingen bör man behålla nivån som hör ihop med varumärket annars riskeras att hela varumärket förflyttas i klasserna. Exempel. Nimbus som av de flesta nog klassar som ett premiummärke. Om de på en modell väljer att sänka nivån och samtidigt sänker priset så riskerar man hela varumärket. Om man då vill plocka marknadsandelar i ett lägre segment så tar man antingen fram ett helt nytt varumärke eller så köper man ett redan befintligt och använder inom det segementet. T.ex. Ryds som hör ihop med Nimbus. Men börjar man dribbla inom sitt enda varumärke så sitter man löst. Finns säkert de med högre utbildningar om varumärkes hantering och klassningar som kan utveckla detta mer om det behövs. mvh Roland
  13. En hel del bottenfärger innehåller koppar och är då oftast avsedda för västkusten. (Utan koppar funkar de inte på västkusten, möjligen då båten ligger på land) Då du hade Hempels färg som exempel så tar vi det Mille Extra, Mille White, Hard Racing xtra och Basic innehåller alla koppar Sedan så har de några utan koppar t.ex. Racing light och Mille light. Alltså en hel del med koppar och oftast inte användbara på drev av aluminium. Liknande för Internationals färger. Däremot så har International en färg som heter Trilux med koppar och ska enligt deras anvisningar fungera för drev http://www.yachtpaint.com/sweden//product_guide/antifouling/trilux_SW.asp?ComponentID=10364&SourcePageID=7539#1 Funderar skarpt på att testa denna då jag fick nog av havstulpaner och annan skit på drevet förra året. (inklusive blodiga knogar då jag försökter skrubba drevet i vattnet) mvh Roland
  14. Gulnad plast kan bero på flera orsaker. Antingen använder tillverkaren dålig kvalitet på plasten eller så använder man bra kvalitet på plasten men fuskar med tillverkningsprocessen. Det senare alternativet är med stor sannolikhet det som hänt hos Uttern. Antagande. Endast de delar som sticker upp från övriga delar är de som gulnar. Alltså de delara som varit nedåt i formen och då fått tjockare plast i de första lagren nere i fördjupningarna i formen. Dessa delar behöver längre tid för att härda ut riktigt. Ni med erfarenhet om tillverkning av glasfiberlaminerade produkter kan säkert verifiera om antagandet är rätt. Ni som håller på plast som hobby eller inte alls behöver inte skriva något om antagandet. Antagandet räckte till för att Utterns dåvarande VD (2003) skulle godkänna reklamationen då jag framförde den direkt till honom. Bra att man tar sitt ansvar. mvh Roland
  15. Trist men sant. Säkert har det ökat på senare år och är troligen på grund av ägarnas ökade lönsamhetskrav. Men redan 2001 kunde man hos Uttern hitta problem med gulnande båtar på grund av reducerade tider i tillverkningsprocessen. Man lät inte de olikalagren härda färdigt tillräckligt. Sedan så finns det exemplar som inte fått vara kvar i formen tillräckligt länge och plockats ut och ställts på bockar före de var genomhärdade. På min första en 5202 från 2001 hade slarvpellarna inte tätat mellan en lucka och skrovet i aktern vilket ledde till att självlänsfunktionen förde ned vatten mellan skroven med några sänkta båtar som värsta fall. Även mins S64:a från 2002 hade tendens till att gulna. Har nu stannat upp och är efter polering bra. Mer exempel är dynor still stolarna på S64:an som har vanlig plywood med endast 5 lager och för tunna. Häftklamrar av vanligt järn så de rostar sönder. Troligen tillverkade i lågkostnadsländer. Bra några exempel men fler finns säkert. Till råga på så kostar båtarna i dag otroligt mycket mer och kommer sänka de flesta båttillverkare som håller på så. 2002 kunde man köpa en Uttern S64:a för 300.000 idag över 450.000 kr prisökning med över 50% När det handlar om i stort sett samma båt borde kvaliten och prestanda ökats rejält för att försvara prisökningen men knappast. Den biltillverkare som gör samma kommer inte finnas kvar. mvh Roland
×
×
  • Skapa nytt...