Gå till innehåll
fredag 08 november 2024

wissen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om wissen

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Har sökt, men inte hittat nedan info. Tacksam för all hjälp! Har en, nästan, komplett autopilot (Raymarine S1000). Saknar datakabeln enl. bild. Ser onekligen ut som en vanlig seriell 9-polig kontakt vid anslutningen till autopiloten. Dvs. bör gå att köpa en standard seriell kabel om man inte behöver använda den extra NMEA-kontakten som sitter på originalkabeln. Se bild. Är det någon som har koll på vilket resp. stift i den 9-poliga kontakten som dessa 5 (lila, vit, gul, röd, svart) kablar går till i originalkabeln? Förutsätter att detta inte är standard färgkodning och vill inte chansa. Tanken är att jag ska mäta upp på motsvarande stift i den nya standardkabeln för att se vilken färg som motsvarar ovan nämnda. Någon vänlig själ som vet eller kan hjälpa till på något sätt? Stort tack på förhand! Mvh Johan
  2. Har idag skruvat ur alla stift o de är kolsvarta. Samtliga stift ser likadana ut. Reagerar dock på att det är dålig gnista om man kopplar dem till tändkaplarna o jordar dem med en startkabel mot motorn (eller batteriets minuspol). Har även satt en startkabel mellan plus på batteriet och direkt till tändspolen (som är ny för övrigt) men samma resultat, minimal gnista och ibland ser det ut som att den tappar gnistan. Har även testat o köra stiftet direkt på spolen och det är fortfarande ingen förbättring. Hur jordar tändspolen egentligen ? Går ju till Thunderbolt IV enheten på babords avgasknä. Kan det vara något fel där ? Och hur testar man det i så fall ?? Tacksam för svar !! Mvh Johan
  3. Förgasaren är beställd från USA. Byggdes för min motor (de fick rätt nummer etc) och trodde då i min enfald att rätt munstycken etc ska sitta i. Sitter ny packning mot insuget, något mer har jag inte gjort. förgasaren är ju färdigskruvad från fabrik. Kan man/ska man justera övre bakre spjällaxeln ? Ser nästan ut som att undertrycket som blir i insuget inte orkar att dra ner det spjället. Drar jag ner det för hand så går ju båten genast bättre (mer luft). Något proffs som kan detta ? Tacksam för svar. Mvh Johan Senast ändrad av wissen | 30 juni 2008 | 09:00
  4. Hej. Har en Mercruiser 350 (5.7) V8 -91 som är otroligt orkeslös. Klarar precis av att plana o gör runt 40knop, men orkar ingenting som sagt. Går inte att dra vattenskidor ens... Har sökt lite här på forumet men inte hittat något som stämmer överens med mina problem. Båten går finfint på tomgång o hyffsat när man varvar till den utan växel i. Går rent o fint när man lägger i växeln o puttrar framåt, men när man ska gasa på så vill den inte alls. Har bytt: Olja/Filter, Tändstift, Tändspole, förgasare (Rochester Quadrajet), en tändkabel som var dålig, bränslefilter o någon slang som var dålig. Har även kollat tändningen med strobolampa vilket visade fina resultat (på tomgång i alla fall) Samt gjort kompprov på den med jämt resultat. (typ 10,5 till 11 kilo) Det jag reagerade på idag när vi var ute o körde var att de bakre 2 övre spjällen i förgasaren inte öppnade vid fullt gaspådrag. När jag vippade upp dem helt när kompisen körde båten så började den genast att gå betydligt bättre. Förgasaren är helt ny så konstigt om det vore något fel på den. Har försökt att ställa blandningsskruvarna, men det ger varken till eller från.. Kan det vara bränslepumpen tro ? Känns som den får rejält med soppa då den ryker svart om man drar på blandningsskruvarna lite. Kan soppapumpen ge för mycket på något sätt så att den överflödar ? Eller kan man få dessa fenomen även om den inte ger tillräckligt med bränsle Chokespjället fungerar precis som det ska. Tacksam för alla tips o idéer. Kan inte komma på mer nu o börjar bli desperat då det vankas båtträff till helgen som kommer här (wakeboard mm). Mvh Johan Mantorp
  5. Vet att det finns kunnigt folk där ute . Kom igen nu ! Tacksam för all hjälp! Mvh Johan
  6. Japp, exakt samma problem, dock så har jag bara det åt ena hållet vilket jag då trodde skulle lösa sig genom att kunna justera någonstans. Går inte o justera under ratten tro ?? Är väl vajer som går fram dit antar jag ?? Tacksam för mer hjälp. Mvh johan Senast ändrad av wissen | 29 maj 2007 | 13:22
  7. Jag hade gissat på solenoiden (som sitter på startmotorn). Fick själv detta felet på min båt nu i år efter att ha fungerat hela förra året. Bytte den och nu går den som en klocka. Verkar dock som om felet kanse är ännu tidigare i elsystemet, då den inte ens slår till. Kolla även jordkabeln så att inte den sitter löst på motorblocket.. (startmotorn jordar ju där) Lycka till med sökandet. Mvh johan
  8. Hej. Har en wellcraft Excel 21SX med 4,3 V6:an. Har ett litet problem med styrservot. Vid fullt rattutslag åt ena hållet så fastnar den nästan samt remmen börjar slira (låter som en gammal volvo 240 med dåligt spänd fläktrem :-). Åt det andra hållet fungerar det perfekt, finns det någon ändlägesjustering på dessa styrservo ??. Skulle ju räcka med svängradie om man kunde låsa servot någon centimeter innan ändläget. (typ 5cm på ratten). Förutom att det skriker om den så låser sig ratten lite i ändläget vilket gör att det blir tungt att dra tillbaks ratten igen... Tacksam för hjälp eller tips o idéer på vad det kan vara. Mvh Johan. Mantorp
  9. Hej. Håller på o servar min Wellcraft Excel 21sx o tänkte höra om det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig tips o idéer på några problem jag har. 1. Sitter en fettnippel på kåpan till höger (om man står bakom båten) nästan längst in mot aktern. Vad är den till ? Är det smörjningen till sidorörelserna (när man vrider ratten) ?? Och hur vet man hur mycket fett man ska fylla där ?? 2. Har hittat en plugg i drevet (enligt bilden) Nr: 77. vad är den till ?. Sitter som fasen så jag tänkte skippa o lossa den då jag inte vet vad det är till än. Håller på o byter olja i drevet, men har ju en plugg i botten på drevet samt en i toppen där oljestickan sitter på. Plugg nr 77 sitter ju lite mitt emellan. Och hur fyller man enklast på med ny olja i detta drev ? Har fyllt uppifrån (där stickan sitter) en gång men det tar ju år o dar ;-). Tar gärna emot fler tips man ska tänka på vid service av detta drev samt min motor som jag renoverade förra året. (Volvo Penta 4,3 V6) Tacksam för svar eller tips. Snart båtväder !! Mvh Johan. Mantorp
  10. Hej igen. Motorn är nu installerad o klar i båten. Körde den på nyckeln ett par varv utan tändstiften i för att se så det gick lätt o fint. Tuggade lite precis första 20-30 graderna på svänghjulet, men sen gick den runt perfekt utan några missljud eller liknande, Antar att det kan kärva lite då det sitter nya lager samt innan oljan hinner smörja in motorn ordentligt. Men sen gick den som sagt finfint, så jag gjorde så att jag kollade tändningen direkt på startnyckeln när jag ändå var igång. Den står nu på 8 graders förtändning utan att jag har gjort några inställningar över huvud taget. Ställer den in sig själv ?? Antar att 8 grader är det som gäller för denna motorn ? Idag ska jag testa med bensin i tanken så får vi se om den vill starta :-) Tacksam för svar ang tändningen. mvh johan Mantorp
  11. Hej igen. Pratade igår med American Racing och de säger att de är självjusterande OM pinnbulten jag ritade tidigare ser ut som den gör. Vilket den gör förstås :-) (motorn går för övrigt runt finfint när man drar runt den) Kollade lite snabbt i början efter en sådan service-handbok men då utan resultat. Och eftersom jag mekat en hel del bilmotorer så skulle det vara fullt av sådana böcker på min bokhylla ;-) Och då allt har gått ganska smärtfritt så tyckte jag att det känns onödigt att köpa en bok bara för o få veta om ventilerna är självjusterande eller inte. När det finns så mycket kunnigt/hjälpsamt folk på detta forumet samt bra kontakt med de leverantörer av delar jag haft. Men håller med er helt, brukar få tag i den digitala handboken för de motorerna jag behöver hjälp med, betydligt enklare med sökfunktioner mm. Återigen > Tack för all hjälp, tips o idéer. Lyfter troligen i motorn idag, samt uppstart till helgen. Återkommer med resultat !! Mvh johan
  12. Hej Roger. Självklart ska jag ju inte dra vipporna i botten, utan de pinnbultar o muttrar till dito. Se min vetenskapliga skiss i paint :-). Är det fortfarande då som du säger att man skall justera dem på ditt sätt ? Jag har ju endast monterat bort muttern o den konade brickan för att lyfta av vipp-armen. Muttern var ju dragen i botten på pinnbulten redan då jag monterade av vipporna. Dessutom finns det ju ett moment man ska dra för dessa muttrar. Kan det bli fel ?? Kom gärna med åsikter då jag ska lyfta i motorn idag eller morgon. Den är nämligen helt klar nu :-). Ska bli mycket intressant o starta den. Tack för hjälpen. mvh johan Mantorp
  13. Wellcraft > Ja, har tagit säkert en 300 bilder :-). Har hjälpt mig en hel del i återuppbyggnaden av motorn, (har kommit så långt enligt bifogad bild) Nya lager mm är utbytta, topparna på plats etc. Räknar med att lyfta tillbaks motorn i veckan. Har bara ett par timmars jobb kvar nu innan ilyft. Oljan ska enligt American Racing vara halv syntet 10/40. Har valt Castrols GTX som ska vara bland de bättre. Har som sagt fått fatt på samtliga delar genom mekonomen o american racing. Här kommer en lista på utgifterna: (Budgeten var 125.000kr) Båt: 115.000kr Motor från bilskroten: 5000kr inkl frakt Nya lager, olja, tändstift, oljefilter: 1800kr Packningssats, undre övre: 1950kr Avfettning 8liter (rengöring kolvar): 100kr Verktyg: motorstativ, momentnyckel, honingsverktyg mm. ca 1000kr. 124.850kr hittills. Tror inte jag behöver mer grejer till den nu, Ska nog lösa sig det sista. Tack för tipsen Linkan. Ska jag ha i åtanke nästa gång jag beställer delar :-). Ser fin ut båten din !! Kunde kanske vara skönt att ha en sovdel någon gång. Får bli när man lekt av sig lite ;-). Vet någon av er förresten om man behöver ställa ventilerna på denna båten. Det enda som kan ha hänt är ju om topplockspackningen skiljer något. Vipporna drar man ju i botten, precis som innan. Samma stötstänger etc är det ju på den. Kan det bli ändrade inställningar på dem. Tacksam för hjälp. Tack för all hjälp så här långt !! mvh johan Mantorp
  14. Hej igen. Återigen Tack !! Precis vad jag behövde. Och så slapp jag leta efter översättningen också :-). Har precis inhandlat en momentnyckel nu. Efter att ha rivit ner ALLT på bägge motorerna så kommer upplägget bli såhär. Och säg gärna emot om du har en bättre idé. Har inte jobbat med båtmotorer tidigare. Från bilmotorn tar jag: Block, kolvar, stakar och balansaxel. Låter lagren till kammen och balansaxeln även sitta kvar då de ser ut att vara i fint skick. Resten tar jag från Båtmotorn, vev, kam mm Nya delar blir: komplett packningssats till hela motorn, ramlager och vevlager. (förutom tändstift, olja, filter etc). Vad tror du om det upplägget ?? Har du förresten någon aning om vad det ska vara för olja i dessa motorer ? Viskositet ? Tack igen ! Mvh johan Mantorp
  15. Hej igen, tack för hjälpen. Om du kan få fram moment för bultarna till stakarna, veven, toppen etc så vore det kanon. Räcker om du skriver dem här i så fall eller skicka ett mail till mig, du behöver inte scanna ritningarna om det ger dig merjobb. Tack igen. Hade gott. mvh johan
×
×
  • Skapa nytt...